تاثیر تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

آتش‌سوزی و حوادث طبیعی، وقوع جنگ‌های مدنی و شیوع پاندمی‌ها بیشترین تغییرات آنی را در شهرها به‌وجود می‌آورد و می‌تواند هویت آن‌ها را به طور کامل تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای عمومی نقش مهمی در بهبود زندگی شهری ایفا می‌کند، با این حال تمایز آن‌ها با سایر فضاهای شهری کار بسیار دشواری است. زمانی که این فضاها به محبوبیت میان ساکنان یک منطقه برسد، آن‌گاه به عناصری بسیار مهم تبدیل می‌شود که توجه یک شهر را بر خود متمرکز می‌کند و حتی می‌تواند هویت جدیدی را برای شهر میزبان خود به ارمغان بیاورد. اگرچه این پیامد مثبت اغلب در مورد فضاهای شهری اتفاق می‌افتد، اما بناها و سازه‌های معماری بسیار مهم می‌تواند چنین اثری را در پی داشته باشد و به رضایتمندی بیشتر ساکنان منجر می‌شود. شاید پرسشی که در اینجا ذهن همه را به خود درگیر کند این باشد که اگر حوادثی ناگهانی مانند آتش‌سوزی، جنگ یا شیوع یک پاندمی اتفاق بیفتد، چه سرنوشتی پیش روی فضاهای شهری خواهد بود و چگونه تصویر کلی یک شهر تغییر خواهد کرد؟

تاثیرات تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

ویژگی‌های زیبایی‌شناسی فضاها یا سازه‌های شهری در به ماندگاری دائمی آن‌ها در ذهن مردم و گردشگران نقش مهمی ایفا می‌کند؛ چراکه به روایت یک داستان، یا ارائه ارزش‌هایی که به واسطه آن‌ها هویت شهروندان شکل گرفته است، می‌پردازد. محبوبیت یک شهر برای ساکنان آن به راحتی ایجاد نمی‌شود، به همین دلیل مدیران باید تدابیر خود را برای رسیدن به این هدف دائمی کنند. در واقع، تغییرات کوچک و مستمر می‌تواند بسیار اثربخش عمل کند زیرا سازگاری با فضاهای عمومی را به ارمغان می‌آورد. با این وجود تغییرات ناگهانی نیز به طور غیرمنتظره اتفاق می‌افتد که می‌تواند شهروندان و طراحان را با شرایطی مبهم مواجه کند، به این صورت که یک دوراهی پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد و آن تلاش برای ایجاد دوباره استمرار از دست رفته یا بهره‌گیری بهینه از شرایط جدید است.

آتش‌سوزی و حوادث طبیعی

آتش‌سوزی و حوادث طبیعی از مهم‌ترین پیشامدهای غیرمنتظره در زندگی شهری محسوب می‌شود که می‌تواند بیشترین تأثیرات را از خود به جا بگذارد. به عنوان مثال، آتش‌سوزی کلیسای نوتردام در پاریس، پایتخت فرانسه در سال ۲۰۱۹، جهان را به اندیشیدن در مورد تصویر آینده این بنای بسیار مهم سوق داد و حتی بسیاری از معماران سراسر دنیا در پاسخ به فراخوان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای رقابت به طراحی دوباره آن اعلام آمادگی کردند. برخی از معماران مشتاقانه به ارائه طرح‌های پیشنهادی خود، ضمن حفظ چشم‌انداز قدیمی کلیسا پرداختند، حال آن‌که بسیاری نیز در طرح‌های خود ظاهر آن را تغییر داده بودند که البته با مخالفت شدید مقامات کشور مواجه شدند و در نهایت، مکرون حفظ دقیق ظاهر سابق کلیسا را به عنوان یک ضرورت معرفی کرد.

تاثیرات تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

تغییر تصویر یک بنا یا منطقه امری بسیار مشکل است که می‌تواند نارضایتی بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر، ساکنان هر منطقه تصویر ویژه‌ای از بناها و فضاهای عمومی اطراف در ذهن دارند که خود را با آن کاملاً سازگار کرده‌اند و هر گونه تغییر (حتی مثبت) را در آن‌ها بسیار ناپسند تلقی می‌کنند و حتی ممکن است برای نشان دادن مخالفت با آن، اقدام به شورش کنند.

وقوع جنگ‌های مدنی

هنگام وقوع جنگ‌های ناگهانی در یک شهر، تصویر و مفهوم آن بسیار چالش‌برانگیز می‌شود زیرا شرایطی بسیار اضطراری به وجود می‌آید که مستلزم واکنش فوری است تا تأثیرات بحران ایجاد شده را بر زندگی مردم به حداقل برساند. تلاش‌های موفقیت‌آمیز پس از جنگ برای بهبودی شرایط، مستلزم شناخت چالش‌هایی است که طی این دوران سخت به وجود آمده است. رفاه روانی جامعه و هویت شهری در پی تخریب یک شهر بر اثر جنگ به طور جدی مورد تهدید قرار می‌گیرد و همین امر، ارائه رویکردهای فوری و هوشمندانه را به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

جنگ جهانی دوم تأثیراتی جبران‌ناپذیر بر شهرهای اروپایی به جا گذاشت و تلاش‌های بسیاری را از سوی مدیران برای بازگرداندن هویت و تصویر شهرها به دنبال داشت. طی محاصره آلمان، معماران سرباز حمایت از بناهای تاریخی و پروژه‌های طراحی‌شده برای ساخت‌وساز دوباره را به عهده داشتند و پس از جنگ، هزاران شهروند اهل ورشو پایتخت لهستان به محل سکونت ماقبل جنگ خود بازگشتند زیرا چشم‌اندازهای تخریب شده شهر با تلاش بی‌وقفه مدیران بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرد.

مدیران ورشو بحران هویت شهر را از طریق تکرار دوباره تصویری که طی دوران جنگ از بین رفته بود، حل کردند و طراحان از تخریب شهر به عنوان فرصتی برای بهبود و احیای بافت شهری بهره گرفتند.

تاثیرات تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

شیوع بیماری‌ها و پاندمی‌ها

پاندمی‌ها از دیگر اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای به‌شمار می‌رود که می‌تواند بیشترین تأثیرات را بر شهرها به جا بگذارد و چالش‌های بی‌شماری را پیش روی مدیران برای احیای هویت و بازسازی مناطق قرار دهد. پاندمی کرونا، به عنوان بحران عصر حاضر، یکی از مهم‌ترین و شفاف‌ترین اتفاقات محسوب می‌شود که با ایجاد تغییرات بسیار در شهرها، درک انسان‌ها را از آن‌ها متحول کرد و مدیران را به اعمال بیشترین تغییرات در طراحی برای رفع نواقص موجود سوق داد. طی این دوران، فضاهای عمومی با بیشترین ازدحام انسانی مانند میدان‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌های تئاتر و پارک‌ها به سرعت به یک منبع تهدید برای سلامت شهرنشینان تبدیل شد، به طوری که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمترین افراد به حضور در آن‌ها می‌پرداختند.

تاثیرات تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

البته، پاندمی کووید -۱۹ به ایجاد تغییر ناگهانی در شهرها منجر نشد، بلکه مدیران را به تأمل در مورد بهبود طراحی مناطق برای افزایش رفاه جسمی و روانی شهروندان سوق داد. در واقع، آن‌چه طی دوران شیوع کرونا اتفاق افتاد، تغییرات تکتونیکی بود که جوامع را از اهمیت ارزیابی دوباره اولویت‌های خود آگاه کرد. در پی این نوع تغییر، مناطق تجاری به محله‌هایی چندمنظوره تبدیل شد، دانشجویان و دانش‌آموزان مطالب درسی را به صورت آنلاین می‌آموختند و فناوری‌های ارتباطی محدویت‌های فضاهای جغرافیایی را به چالش کشید. علاوه بر این، در این دوران طراحی پیاده‌روهای وسیع به اوج شکوه خود رسید زیرا محققان متوجه شدند که حضور مردم در فضاهای باز با فاصله می‌تواند مانع گسترش کرونا در عین حفظ سلامت روانی شهروندان شود.

تاثیرات تغییرات ناگهانی بر چشم‌اندازهای شهری

کد خبر 624273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.