دروازه اشرف متحول می‌شود/ مصوبات جدید درباره تردد موتورسواران در بازار اصفهان

«بیشتر مرمت‌ها توسط شهرداری اصفهان با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی صورت می‌گیرد، لذا هر سال بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته می‌شود که از نخستین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ پس از تصویب بودجه در سازمان بازسازی و نوسازی ترمیم بافت فرسوده دروازه اشرف خواهد بود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه سه شهرداری اصفهان در قلب دیار نصف جهان قرار دارد، منطقه‌ای با ۲۰۰ مسجد و حسینه که ۳۴ مسجد آن جزو بناهای تاریخی محسوب می‌شود؛ در این منطقه هفت منار، ۱۵ امامزاده، ۱۳ حمام، ۲۳ مدرسه قدیمی، ۱۷ کنیسه یهودیان، ۲۸ سرا و تیمچه، شش کاروانسرا و ۳۶ بازار وجود دارد که در مجموع ۳۸۰ پلاک ستاره‌دار تاریخی محسوب می‌شود.

بازار بزرگ اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای ایران و جهان اسلام است که از سردر قیصریه تا سردر مسجد اصفهان امتداد دارد، البته هنگامی که به مجموعه تاریخی میدان امام (ره) وارد شویم دیگر همچون سال‌های گذشته شاهد تردد خودروها و آلودگی‌های ناشی از حجم تردد آن‌ها در میدان نیستیم، اما ورود موتورسواران به میدان هنوز آرامش کافی را در این فضا برقرار نکرده است.

در بخش مسقف بازار نیز مقابل بسیاری از مغازه‌ها موتورسیکلت‌ها دیده می‌شود که به گفته کسبه به دلیل نبود پارکینگ امن و سهولت در رفت‌وآمد، مغازه‌داران مجبور به پارک موتورسیکلت در کنار مغازه خود هستند که این موضوع زیبنده مجموعه جهانی میدان امام (ره) نیست.

همچنین از دیگر مشکلات منطقه سه تداخل بافت تاریخی و بافت فرسوده است که اقدامات نوسازی و بهسازی این منطقه را با مشکل مواجه کرده است، زیرا بافت تاریخی دارای حریم مشخصی است و در اطراف آن اجازه ارتفاع داده نمی‌شود.

برای آگاهی از اقدامات انجام شده جهت منع رفع رفت‌وآمد موتورسواران در بازار و رسیدگی به سایر دغدغه‌ها و مشکلات شهروندان ساکن در منطقه سه، گفت‌وگویی را با محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه راهکارهایی برای منع تردد موتورسیکلت‌سواران در میدان امام (ره) اندیشیده شده است؟

در اطراف میدان امام (ره) حدود ۸.۵ کیلومتر بازار و حدود ۲۷ هزار مغازه وجود دارد که سد معبر و ورود موتورسیکلت دو مسئله‌ای است که ما در این میدان با آن مواجه هستیم. ۲۲ مسیر ورود خودرو و موتورسیکلت در میدان امام (ره) وجود دارد که با شناسایی آن‌ها اقدام به ایجاد راه‌بندهای مناسب کرده‌ایم؛ همچنین جلسه‌ای با فرماندار اصفهان جهت ساماندهی ورود موتورسیکلت‌ها برگزار و مقرر شده است گروهی از اصناف در بازار به نمایندگی از سایر بازاری‌ها اقدام به امضای صورت‌جلسه‌ای جهت مدیریت تردد موتورسیکلت‌سواران کنند، چرا که پلیس راهور و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تردد و ورود موتورسیکلت‌ها را کنترل کند و لازم است بازاریان نیز در این امر مشارکت لازم را داشته باشند.

به همین منظور جلساتی برای تعیین ساعت معین جهت بارانداز مغازه‌ها و عرضه فروش کسبه در نظر گرفته شود و پیشنهاد شده است تا قبل از آغاز ساعت اداری یا بعدازظهرها برای تخلیه بار اقدام کنند و در ساعت‌های مقرری از ورود موتورسیکلت‌ها برای ورود امن مردم و گردشگران جلوگیری شود که امیدواریم این کمیته به نتیجه برسد و مصوبات اجرایی شود تا اگر کسی قصد سرپیچی از قانون را دارد قوه اجرایی اقدامات لازم برای ممانعت از آن را در اختیار داشته باشد.

اصناف و بازاریان باید برای اجرای مصوبات مشارکت داشته باشند و با همراهی آنها این اقدام صورت پذیرد و البته وظایف نیروی انتظامی، پلیس راهور، فرمانداری و شهرداری برای اجرای این قانون مشخص شود.

سقف بازار در بعضی از قسمت‌های آن دارای شرایط حاد و نامساعدی است و هر لحظه امکان فروریختن آن وجود دارد؛ تعمیر و نوسازی بازار از وظایف شهرداری یا میراث فرهنگی است؟

اکثر مرمت‌ها توسط شهرداری با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی انجام می‌شود و سالانه بودجه مستمری برای این اقدامات تخصیص می‌یابد که شامل سبک‌سازی سقف‌ها، اصلاح بدنه‌ها، ایجاد ناکش و سنگ‌فرش کف بازار است.

بدیهی است که برای انجام این اقدامات باید با شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله برق، گاز و آب برای رفع مشکلات لوله‌کشی و تعویض علمک‌های فرسوده هماهنگ شوند و هر سال نیز بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

از نخستین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ نیز پس از تصویب بودجه در سازمان بازسازی و نوسازی ترمیم بافت فرسوده دروازه اشرف خواهد بود که از طرف آتش‌نشانی اخطارهای متعددی به دلیل فرسودگی زیاد در این قسمت به شهرداری داده شده است.

بخش زیادی از وسعت این منطقه را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد؛ برای احیا و نوسازی بافت فرسوده چه امتیازهایی به شهروندان تعلق می‌گیرد؟

از وسعت ۱۱۴۸ هکتاری منطقه سه، ۳۱۳ هکتار بافت فرسوده است که حدود ۲۹۲ هکتار آن بافت تاریخی محسوب می‌شود و محدوده بسیار کمی از منطقه در حریم تاریخی واقع نشده است، از این‌رو برای بافت فرسوده باید مشوقی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند در ارتفاع مناسب ملک خود را بسازند یا سرمایه‌گذاری کنند، لذا در این راستا جلسات متعددی توسط معاون شهرسازی و میراث فرهنگی برگزار و تلاش شده است تا حد امکان تفکیکی لازم بین بافت فرسوده و بافت تاریخی به‌وجود آید که بتوانیم اقدامات مؤثری جهت ساخت بافت فرسوده انجام دهیم.

مشوق‌ها شامل یک طبقه سقف مازاد علاوه بر کد منطقه است به شرطی که ساخت‌وساز در حریم آثار تاریخی نباشد، چراکه بسیاری از محلات این منطقه به دلیل وجود آثار تاریخی شامل این مشوق‌ها نمی‌شود. همچنین پیشنهادهایی شده است که بازسازی بافت‌های فرسوده به سمت معماری تاریخی روانه شود و به صورت مناطق گردشگری یا مهمان‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

طی جلسات متعددی که با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ برگزار شده است، به دنبال تعدیل بخشی از حریم‌ها جهت احیای بافت فرسوده در منطقه هستیم و همچنین تعدادی بافت تاریخی ستاره‌دار وجود دارد که دارای یک حریم قانونی است و خارج از آن حریم قانونی در حال پیگیری برای رفع مشکلات مردم هستیم.

در کوچه پس‌کوچه‌های منطقه سه تردد برای بسیاری از خودروهای عبوری ممکن نیست، با این وجود چگونه مجوز ساخت‌وساز داده می‌شود؟

از مشکلات این گلوگاه‌ها وجود پلاک‌های تاریخی و ستاره‌دار است که طبق طرح تفصیلی امکان عقب‌نشینی در آن وجود ندارد، در همین راستا در این منطقه ۲۶۰ گلوگاه ستاره‌دار مشخص شده است که طی سال‌ها برای آزادسازی آن بودجه تخصیص داده شده است که امسال ۱۲ گلوگاه بودجه گرفته و شش گلوگاه نیز به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان آزاد شده است.

بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، امکان ورود شهرداری برای اقدام و رفع خطر گلوگاه‌هایی که مشکل میراثی ندارد، وجود دارد؟

نسبت به گلوگاه‌هایی که خطر داشته باشد به طور قطع اقدامات لازم صورت می‌گیرد، اما به‌طور کلی رفع خطر در این ۲۶۰ گلوگاه بر اساس اولویت‌های شهری و نیازهای شهروندان تعیین شده است، اما بر اساس بند ۲۰ و ۱۴ قانون نیز می‌توانیم نسبت به رفع خطر اقدام کنیم و در مواردی که از لحاظ میراث فرهنگی مشکلی وجود داشته باشد پیش از دستور دادستانی، از اداره میراث استعلام گرفته می‌شود و اگر از طریق این بندها قابل پیگیری باشد نسبت به آن اقدام می‌کنیم.

چرا در حال حاضر پارکینگ مجتمع عباسی (مقابل هتل عباسی) راکد و بلا استفاده مانده است؟

به دلیل اخطارهای داده شده از طرف سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ناایمن بودن این پارکینگ حدود ۱.۵ سال پیش اقدام به تعطیلی این مکان شده است و بودجه‌ای نیز برای ایمنی و بهبود وضعیت رمپ‌های آن اختصاص داده شد؛ همچنین سقف رمپ‌ها حدود ۵۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع یافت و با اصلاحات انجام شده ظرفیت پارک خودرو در این پارکینگ از ۹۰ خودرو به ۱۴۰ افزایش یافت. در حال حاضر بهسازی این مکان حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در بهمن‌ماه سال جاری افتتاح و بهره‌برداری شود.

در راستای آزادسازی میدان جلوخان چه اقداماتی انجام شده است؟

در میدان امام علی (ع) چهار پاساژ طلافروشی عمده شامل پاساژ الزهرا (س)، الغدیر، سینایی و مهدیه در دو طبقه با ۲۴۰ مغازه وجود دارد، همچنین زمینی در کنار میدان جلوخان به مساحت ۹۸۰۰ متر مربع توسط شهرداری تملک شده که حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد و حدود ۴۵۰ واحد پارکینگ و ۳۲۴ واحد طلافروشی در دو طبقه را شامل می‌شود که برای تعیین معوض چهار پاساژ یاد شده، تاکنون با حدود ۱۰۰ واحد از مغازه‌های آن‌ها توافق شده است.

مجتمع تجاری کمرزرین در حال احداث است و تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و تکلیف معوض سایر واحدهای طلافروشی نیز مشخص شود و چهار پاساژ قدیمی تخریب و قسمت اعظم جلوخان با تخریب این پاساژها تکمیل شود.

با توجه به سختی رفت‌وآمد در خیابان مشیر (کوچه یخچال) چه تدبیری برای تسهیل شرایط تردد در این خیابان وجود دارد؟

در این خیابان حدود سه نقطه برای احداث پارکینگ شناسایی شده است که امیدواریم پارکینگ مورد نیاز خیابان مشیر تأمین شود. همچنین از طرح‌های قابل پیگیری در این مسیر، پیاده‌روسازی آن است که با توجه به دارا بودن شرایط ویژه این گذر امیدواریم بتوانیم مشکلات این منطقه را رفع کنیم.

کد خبر 624206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.