کشف پرتره مومیایی‌ها در یک مقبره

باستان‌شناسان با کاوش دریکی از محوطه‌های تاریخی مصر، تابوت‌های چوبی و پرتره مومیایی کشف کردند.

به گزارش ایمنا، باستان‌شناسان، یک بنای خاک‌سپاری عظیم را که تصویر متوفیان روی آن نقش بسته بود را در محوطه باستان‌شناسی «جارزا» در کشور مصر کشف کردند.

این بنا که به دوران «بطلمیوسی مصر» تعلق دارد در محوطه‌ای کشف‌شده است که باستان‌شناسان، کاوش در آن مکان را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند. این بنادر ۸۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و در قرن سوم پیش از میلاد ساخته‌شده است.

این بنای خاک‌سپاری با استفاده از تکه سنگ‌های بزرگ ساخته‌شده است و چندین طبقه زیرزمینی را شامل می‌شود. مجموعه‌ای از درهایی طاق‌دار به تالارهای خاک‌سپاری منتهی می‌شود که در برخی از آن‌ها تابوت‌های چوبی پرنقش‌ونگار با عبارات حکاکی شده مصری و یونانی وجود دارد.

قابل‌توجه‌ترین اکتشاف این کاوش در حقیقت مجموعه‌ای از پرتره‌های بسیار سالم است. این پرتره‌ها که بانام پرتره‌های مومیایی نیز شناخته می‌شوند، تصاویر دقیقی از متوفیان است که به‌طور مستقیم روی تابوت‌های چوبی نقاشی می‌شدند. نقاشی کردن چهره متوفیان روی تابوت از دوران رومی مصر (سال ۱۰۰ پیش از میلاد) آغاز شد. این تصاویر قابل‌توجه در سبک‌های مختلفی خلق می‌شدند و اکنون شاخصه این دوره از تاریخ مصر محسوب می‌شوند. موزه‌های مختلفی در سراسر جهان خانه این تابوت‌های چوبی نقاشی‌شده هستند.

این نخستین کشف بزرگ پرتره‌های فایوم مومیایی در بیش از یک قرن گذشته است. پیش‌تر «فلندرز پتری» باستان‌شناس بریتانیایی، با کاوش در «هواره» مجموعه‌ای از این آثار تاریخی را در سال ۱۸۸۷ میلادی خلق کرده بود. «وون کافمان» باستان‌شناس آلمانی، نیز در سال ۱۹۱۰ آثار مشابهی را کشف کرده بود.

باستان‌شناسان همچنین با کاوش در این بنای خاک‌سپاری یک مجسمه سفالین را در تابوت چوبی و مجموعه‌ای از اسناد پاپیروسی سالم را کشف کردند.

کد خبر 624198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.