پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، دوازدهم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها» نوشت: روز پنجشنبه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «افزایش ترور و توطئه آدم‌ربایی ایران، مقامات غربی را نگران کرده است»، ادعایی عجیب را مطرح کرد.

واشنگتن پست مدعی شد «بر اساس اسناد و مدارک دولتی و مصاحبه با ۱۵ مقام سیاسی در واشنگتن، اروپا و خاورمیانه، دولت ایران تلاش‌های خود را برای ربودن و کشتن مقامات دولتی، فعالان و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده افزایش داده است.»

در ادامه این گزارش ادعا شده افرادی که از ایران به ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، ترکیه و اروپا آمده‌اند یا رسانه‌های ضدایرانی و کسانی که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند افرادی هستند که می‌توانند هدف این حملات قرار بگیرند. این رسانه آمریکایی همچنین نوشت نمی‌تواند اسامی بسیاری از مقام‌هایی را که با آنها گفت‌وگو کرده است، منتشر کند.

در این گزارش آمده است: «نورمن تی. روله، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا _سیا_ هم که قبلاً بر فعالیت‌های اطلاعاتی مرتبط با ایران کار کرده به واشنگتن‌پست گفته تهران تشنه نشان دادن قابلیت‌های خود است و نهادهای غربی هم احتمالاً مراقب این حرکات ایران هستند.»

واشنگتن پست برای اثبات ادعاهای خود به سخنان دو مقام امنیتی و دستگاه‌های جاسوسی در کانادا و انگلیس نیز متوسل شد و نوشت که رئیس آژانس امنیت داخلی انگلیس مدعی شده است حداقل ۱۰ تهدید بالقوه برای ربودن یا کشتن اتباع انگلیسی یا افراد مستقر در این کشور را کشف کرده است.

واشنگتن پست همچنین به نقل از برخی افراد مقیم لندن مدعی شد ایران کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال را تهدید کرده است. این رسانه آمریکایی ادامه داد در ماه اخیر پلیس در خارج از دفتر ایران اینترنشنال لندن مستقر شده است.

رسانه سعودی ایران اینترنشنال نیز با این ادعا که «حجم تهدیدات علیه کارکنان ما افزایش یافته است» به واشنگتن پست گفت: «دو خبرنگار ارشد تهدید به مرگ شده‌اند.»

واشنگتن پست در نهایت نیز به نقل از مقاماتی که نامی از آنها نبرده است این تحلیل را ارائه داد که اقدامات ایران در نهایت به قتل یک ناراضی، روزنامه‌نگار یا شخصیت دولتی غربی منجر خواهد شد.

گزارش این رسانه آمریکایی بدون مستندات و ادعاهای مطرح شده این گمانه را تقویت می‌کند که سرویس‌های غربی با ترور و کشتن برخی چهره‌های اپوزیسیون ضدایرانی در کشورهای خود، آن را به جمهوری اسلامی ایران منتسب کنند و برای فشار بیشتر حقوق بشری به ایران بهانه‌ای جدید فراهم نمایند؛ روندی که با احضار دیپلمات ایرانی به وزارت خارجه انگلیس و با ادعای بدون سند تهدید شدن برخی خبرنگاران رسانه‌های ضدایرانی از سوی دولت ایران، نیز حاکی از همین پروژه بود.

پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی در بازار سنندج» نوشت: در فضای مجازی، سنندج سقوط کرده و در دست تجزیه‌طلبان است، در فضای حقیقی، اما رئیس‌جمهور که برای افتتاح یک طرح بزرگ آبرسانی به این شهر رفته و قاعدتاً باید در حومه شهر باشد، به بازاری در سنندج می‌رود و با استقبال مغازه‌داران روبه‌رو می‌شود، بازاری که در فضای مجازی در اعتصاب است!

در فضای مجازی و رسانه‌های لندنی، کشور در فضای رکود و خمودی است، در فضای حقیقی جور دیگری است، یعنی کار بدون توجه به این فضا ادامه دارد. طرح آبرسانی به سنندج بعد از دو طرح بزرگ در خوزستان و همدان، سومین آنهاست.

رئیس‌جمهور همچنین در مسجدی پشت سر امام جماعت اهل تسنن سنندج نماز خواند تا ندای وحدت زنده بماند. طرح انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه سنندج یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان بود که اجرای آن از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم اجرای آن در اولویت قرار گرفت و با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده طرح اجرا و این پروژه تکمیل شد.

برای اجرای این پروژه که به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموارترین و صعب‌العبورترین مناطق کشور اجرا شده، ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر ارتقای قابل توجه کیفیت آب شرب و انتقال سالانه حداقل ۵۷ میلیون مترمکعب آب سالم به شهر سنندج، پایداری آب شرب نیز تا افق سال ۱۴۲۵ تأمین خواهد شد.

دشمن بداند از مسیر پیشرفت باز نمی‌گردیم رئیس‌جمهور طی سخنانی در آئین مردمی آغاز بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به شهر سنندج گفت: «دولت مردمی از ابتدا اعلام کرد که به دنبال آغاز پروژه جدید نیست و تمرکز خود را بر تکمیل کارهای عقب‌مانده قرار می‌دهد که ناتمام ماندن آن‌ها مردم را رنج می‌دهد. دولت مردمی تحقق دیگر خواسته‌های مردم استان کردستان از جمله اتصال خط‌آهن را نیز با جدیت دنبال می‌کند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و بنده شخصاً تا زمان برطرف شدن همه مشکلات سفرهای استانی و نظارت‌های میدانی را ادامه خواهم داد.»

رئیسی کوتاه کردن زمان تکمیل طرح آبرسانی به سنندج را از مصادیق کار مجاهدانه و انقلابی برشمرد و اظهار کرد: معتقدیم همین مدل و روش را می‌شود در دیگر نقاط کشور هم دنبال کرد تا کارها سریع‌تر به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در قضایا و اغتشاشات اخیر نیز دشمنان مثل همیشه، یک بار دیگر اشتباه محاسباتی مفتضحی داشتند، خاطرنشان کرد: دشمنان تصور کردند که با تحریک برخی می‌توانند کردستان را ناامن کنند، اما از این نکته غافل بودند که نهال انقلاب اسلامی در کردستان و دیگر نقاط کشور امروز به درخت تنومند و تناوری تبدیل شده که با این بادها و ناملایمات حتی به لرزه هم نمی‌افتد.

رئیس‌جمهور مهم‌ترین مسئله امروز کشور را به ویژه برای مسئولان و کارگزاران خدمتگزاری صادقانه به مردم دانست و اظهار کرد: «آنچه باعث عصبانیت دشمن شده همین است که امروز پروژه‌ای که باید در طول چند سال اجرا می‌شد، در مدت چند ماه اجرا شده است. ملت ایران از مسیر پیشرفت باز نمی‌گردد. اغتشاش و بلوای اخیر برای این بود که دشمن می‌خواهد قطار پرشتاب پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را از حرکت باز دارد، اما مسئولان کشور با کمک و همراهی مردم نباید اجازه دهند که این قطار از حرکت باز بماند.»

ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت استان کردستان و تعدادی از جانبازان اغتشاشات اخیر، وحشی‌گری و بی‌رحمی‌های بانیان و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر را یادآور رفتارهای داعشی دانست و تأکید کرد: امنیت خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و همه کسانی که در قضایای اخیر مرتکب قتل و ایجاد جراحت برای مردم و نیروهای حافظ امنیت شده‌اند، باید به دست عدالت سپرده شوند. رئیس‌جمهور تأکید کرد که امنیت خط قرمز و مهم‌ترین و محوری‌ترین مسئله برای هر جامعه و کشوری است و هیچ مردم و کشوری اجازه نمی‌دهند کسی امنیت آن‌ها را به مخاطره بیندازد.

رئیسی همچنین در ادامه با خانواده‌های تعدادی از قربانیان اغتشاشات اخیر در استان کردستان نیز دیدار کرد و ضمن شنیدن سخنان آنان تأکید کرد که مطمئن باشید همه اقدامات لازم برای شناسایی عوامل جان‌باختن و قاتلان عزیزان آن‌ها انجام خواهد شد.

پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعزام نیروی کار در سراشیبی» نوشت: بانک جهانی درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج در سال ۲۰۲۲ را ۶۰۰ میلیون دلار برآورد کرده و ایران را در بین کشورهای منطقه از این نظر در جایگاه هشتم قرار داده است این در حالی است که روندهای جهانی از کاهش شدید سهم این دسته از صادرات از تولیدناخالص داخلی حکایت دارد.

داده‌های تجارت خارجی کشور حاکی از تنوع کم صادرات غیرنفتی است به عنوان مثال، گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز مطالعات زنجیره ارزش نشان می‌دهد که در سال گذشته، تنها دو حوزه پتروشیمی و پایه نفتی و نیز معدن و صنایع معدنی که می‌توان گفت ارزش افزوده کمتری نسبت به گروه‌های کشاورزی، صنعت دارند، بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

همین مسئله آسیب پذیری صادرات غیرنفتی دربرابر تحولات تجارت خارجی را بیش از پیش کرده است که نمود آن را می‌توان در اظهارات حسینی عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق دید. وی به از دست رفتن بازار صادرات به عراق در حوزه‌هایی نظیر فراورده‌های نفتی و مواد غذایی به دلیل مشکلات تولید و مصرف در داخل کشور اشاره کرده است.

با این حال، ضرورت تغییر آرایش صادرات کشور به سوی کالاها و خدماتی که در آنها دارای مزیت هستیم، مشاهده می‌شود. یکی از این موارد، صادرات نیروی کار به خصوص در قالب‌هایی مانند صادرات خدمات نیروی کار و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور است.

تازه‌ترین داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که درآمد ارزی ایران از محل اعزام نیروی کار به خارج از کشور در سال ۲۰۲۲، ۶۰۰ میلیون دلار بوده و ایران از این منظر در بین کشورهای منطقه در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

طبق این داده‌ها، رتبه نخست منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا از اعزام نیروی کار در سال ۲۰۲۲، متعلق به مصر با ۳۲.۳ میلیارد دلار بوده و بعد از آن کشورهای مراکش، لبنان، اردن، فلسطین و تونس به ترتیب با ۱۱.۴، ۶.۸، ۴.۶، ۳.۵ و ۲.۱ میلیارد دلار قرار داشته‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد که نسبت به ظرفیت‌های موجود، ارقام عملکرد صادرات نیروی کار به خارج، در کشور ما چندان مطلوب نیست. در این زمینه داده‌های دیگر بانک جهانی سهم نامناسب درآمد نیروی کار اعزام شده به خارج از کشور در سال‌های اخیر را نیز نشان می‌دهد، به طوری که این میزان در سه دهه اخیر از حدود ۲.۵ به ۰.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده و ایران از این منظر در رتبه ۱۳۹ دنیا قرار گرفته است.

این آمارها در شرایطی است که ظرفیت‌های موجود در داخل کشور برای توسعه صادرات نیروی کار به خارج و از سوی دیگر نیاز کشورهای منطقه به نیروی کار ماهر کم نیست.

گزارش پنجم اسفندماه سال گذشته ایسنا در این باره نشان می‌دهد که ایران با دانش‌آموختگی سالانه بیش از ۲۳۰ هزار مهندس، بعد از روسیه و آمریکا، رتبه سوم دنیا از این منظر را در اختیار دارد. همچنین چندین سال است که گفته می‌شود ایران توان صادرات سالانه ۲۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی را دارد.

در صورتی که با توضیحات فوق، خدمات فنی و مهندسی را در صدر رسته‌های خدماتی صادراتی کشور بدانیم، اظهارات آبایی، نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران در بهمن گذشته نشان می‌دهد که بهبود روابط اقتصادی و بازرگانی با دیگر کشورها به خصوص همسایگان و توسعه دیپلماسی اقتصادی، از اقداماتی است که برای حمایت عملی دولت از شرکت‌های تولیدکننده خدمات از جمله فنی و مهندسی باید انجام شود.

پروژه کشته‌سازی در بیرون از مرزها

کد خبر 624066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.