رخداد بزرگ‌ترین و پرتعدادترین زلزله در استان هرمزگان

در هفته گذشته استان چهارمحال‌وبختیاری دو زلزله با بزرگی ۲.۴ تا ۴.۱ ریشتر را تجربه کرده، همچنین بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در کنگ استان هرمزگان با بزرگی ۵.۷ ریشتر رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور ایران به عنوان بخشی از کمربند کوه‌زایی آلپ_هیمالیا، همواره از زلزله‌خیزی بالایی در طول تاریخ برخوردار بوده است، به گونه‌ای که بخش‌های مختلف کشور توسط زمین‌لرزه‌های ویران‌گر متعددی پوسته تخریب شده است و این پدیده، مهم‌ترین بلای طبیعی کشور محسوب می‌شود.

زمین‌لرزه، بازتاب یک رویداد زمین‌شناختی است که به صورت جنبش در سطح زمین ظاهر می‌شود. گسیختگی در پوسته جامد زمین که به دلیل جنبش‌های برشی در دو سوی گسل‌ها روی می‌دهد، عامل اصلی بروز زمین لرزه بوده و پیامد مستقیم انباشتگی تنش‌ها در پی جابه‌جایی ورقه‌های زمین ساختی نسبت به یکدیگر است.

در این تنش‌های فشار شیء ناشی از بازشدگی دریای سرخ و حرکت ورقه آفریقا_عربستان در راستای شمال_شمال خاوری و نیز حرکت ورقه هند در راستای شمال_شمال باختری موجب حرکت و جابه‌جایی نسبت متفاوت در پوسته‌ها و قطعات گوناگون قاره‌ای و اقیانوسی ایران می‌شود و درنتیجه عامل فراوانی زمین لرزه‌های در ایران است.

براساس بررسی زلزله‌های هفته گذشته کنگ استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر را تجربه کرد، همچنین کوار، نودان، خانه زنیان، دوزه، فراشبند و بابا منیر استان فارس به ترتیب زلزله‌هایی با بزرگی ۲.۹، ۲.۶، ۲.۶، سه، ۳.۲ و ۳.۶ ریشتر را تجربه کرده‌اند.

استان هرمزگان براساس تقسیم‌بندی زمین‌شناسی ساختاری ایران، گستره‌ای است که از شمال به زون ایران مرکزی از غرب و شمال غرب به واحد ساختاری زاگرس مرتفع، از شرق به واحد ساختاری زاگرس چین خورده و از جنوب شرق به واحد ساختاری مکران و از جنوب به خلیج فارس محدود می‌شود. واحد ساختاری زاگرس یکی از واحدهای اصلی و عمده‌ای است که قسمت عمده استان هرمزگان در این زون واقع شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به شرح زیر است:

سه‌شنبه هشتم آذرماه

در کوار استان فارس، شربیان استان آذربایجان شرقی، بلوک استان کرمان، نودان و خانه زنیان استان فارس، نوکنده استان گلستان و نودان استان فارس به ترتیب زلزله‌ای به بزرگای ۲.۹، ۲.۹، ۲.۷، ۲.۵، ۲.۶، ۲.۶، ۲.۶ ریشتر رخ داده است.

چهارشنبه نهم آذرماه

در حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتر، در چرام استان کهگیلویه‌وبویراحمد زلزله ۲.۵، در راز استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶، در کنگ استان هرمزگان زلزله ۵.۷ و ۳.۲ ریشتر، در راور استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتر و در کنگ استان هرمزگان پس‌لرزه ۴.۴ ریشتر به ثبت رسید.

در بندر خمیر دو زمین‌لرزه به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هشت و ۹ کیلومتری زمین رخ داده است و کانون آن ۳۳ کیلومتری بندر خمیر، ۴۴ کیلومتری کنگ و ۴۵ کیلومتری لافت استان هرمزگان گزارش شد.

پنج‌شنبه دهم آذرماه

در بندر خمیر استان هرمزگان هشت زلزله به بزرگی ۳.۲ تا ۴.۲ ریشتر رخ داده است، همچنین در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ ریشتر، دوزه استان فارس سه ریشتر، فراشبند استان فارس ۳.۲ ریشتر، رویدر استان هرمزگان ۲.۸ ریشتر، راز استان خراسان شمالی ۲.۶ ریشتر رخ داده است.

در گندمان استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۶ ریشتر، بندر کنگ استان هرمزگان سه ریشتر، دشتک استان چهارمحال و بختیاری ۴.۱ ریشتر و در عسلویه استان بوشهر زلزله ۳.۱ ریشتر به وقوع پیوسته است.

جمعه یازدهم آذرماه

بندر خمیر استان هرمزگان سه زلزله به بزرگی ۳.۴، ۴.۳ و ۳.۷ ریشتر، همچنین کنگ استان هرمزگان دو زلزله به بزرگی ۳.۱ و چهار ریشتر را تجربه کردند.

بابامنیر در استان هرمزگان زلزله ۳.۶ ریشتر، کوشکنار استان هرمزگان ۳.۴ ریشتر، گهوار استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ ریشتر را تجربه کرده‌اند.

کد خبر 624051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.