«نجوم» تعیین‌کننده مرز پیشرفت است

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: می‌توان یکی از ملاک‌های پیشرفت علم و دانش را تحقیقات کیهان‌شناسی و دستاوردهای بشر در حوزه هوافضا در نظر گرفت، زیرا این حوزه عملاً مرز علم را مشخص می‌کند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تکنولوژی و فناوری‌هایی که تاکنون بشر توانسته با استفاده از آن‌ها کیهان را بیشتر بشناسد، اظهار کرد: درحال‌حاضر بشر مجهز به شاتل‌های فضایی است که به کمک آن‌ها توانسته بیشتر با فضا آشنا شود.

وی افزود: بشر تاکنون توانسته به کمک شاتل‌های فضایی، ماهواره‌های بسیاری را به فضا ارسال کند و علاوه بر آن سطح سیارات داخلی و حتی خارجی که فاصله بسیار زیادی با زمین دارند را مورد بررسی قرار دهد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: در حال حاضر سفینه‌هایی داریم که توانسته‌اند بر قمر زحل یعنی تایتان فرود آیند و نخستین صداهای فراخورشیدی را از آن منطقه ثبت و به انتشار برسانند.

وی اشاره کرد: علاوه بر این فناوری‌ها وویجر یک و دو تنها سفینه‌های بشر محسوب می‌شوند که توانسته‌اند از منظومه‌شمسی خارج شوند، همچنین مارینر یکی دیگر از فناوری‌های بشر است که توانسته به سطح زهره سفر و چند دقیقه از شرایط وحشتناک و ناگوار این سیاره تصویربرداری کند.

منتظری در رابطه با سایر سفینه‌های مورد استفاده صنایع فضایی گفت: یکی دیگر از سفینه‌هایی که برای شناخت سیارات مورد استفاده قرار گرفت «فرصت» بود که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ توانست تصاویر بسیاری را برای محققان ارسال کند.

وی افزود: علاوه بر آن بشر تاکنون موفق شده است که تجهیزاتی به مدار خورشید ارسال، از قطب‌های این ستاره تصویربرداری سپس مورد بررسی قرار دهد.

این منجم و ستاره‌شناس تاکید کرد: به طور کلی بشر تاکنون فناوری‌های بسیاری را در صنایع فضایی مورد استفاده قرار داده است.

وی اشاره کرد: با توجه به این مسائل می‌توان یکی از ملاک‌های پیشرفت علم و دانش را تحقیقات کیهان‌شناسی و دستاوردهای بشر در حوزه هوافضا در نظر گرفت، زیرا این حوزه عملاً مرز علم را مشخص می‌کند.

کد خبر 623955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.