تبدیل شدن هنر به کالای لوکس/ ضرورت توجه به تحقق عدالت فرهنگی در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال‌های اخیر فرهنگ و به‌ویژه هنر به یک کالای لوکس تبدیل شده است به همین دلیل در دولت انقلابی شعار عدالت فرهنگی اعلام کردیم تا بتوانیم فرهنگ و هنر را در تمام نقاط ایران به یک اندازه مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی‌اسماعیلی امروز_ جمعه یازدهم آذرماه_ در سفر به اردستان استان اصفهان در همایش بزرگداشت شهید آیت‌الله سید حسن مدرس شرکت کرد.

وی اظهار کرد: اردستان خطه‌ای از مناطق مهم فرهنگی کشور است و استان اصفهان یک مجموعه مهم تاریخی، فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توجه به فرهنگ و هنر باید از نگاه طبقاتی خارج شود. در سال‌های اخیر فرهنگ و به ویژه هنر به یک کالای لوکس تبدیل شده بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی مربوط به فضای جغرافیایی و فرهنگی خاصی است و آیینه‌ای از عظمت فرهنگی و هنری ایران اسلامی نیست به همین دلیل در دولت انقلابی شعار عدالت فرهنگی اعلام کردیم تا بتوانیم فرهنگ و هنر را در تمام نقاط ایران به یک اندازه مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: من به عنوان مسئول حوزه فرهنگی دولت انقلابی در یک سال و اندی که گذشت حدود ۶۰ سفر به بخش‌های مختلف کشور داشته و با هنرمندان و اهالی فرهنگ طی دیدارهای چهره به چهره به بررسی مشکلات آنان پرداختم.

تبدیل شدن هنر به کالای لوکس/ ضرورت توجه به تحقق عدالت فرهنگی در کشور


اسماعیلی گفت: هدف ما این است که به تمام کشور به صورت عادلانه نگاه کنیم و در گام بعدی فضای رشد فرهنگ و هنر را برای تمام علاقه‌مندان مهیا کنیم. سال گذشته قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور راه اندازی شد و نزدیک به ۴۰ هزار نفر در ۵۰ رشته فرهنگی و هنری آموزش دیدند. قرارگاه محرومیت زدایی در حوزه فرهنگ و آموزش در رشته‌های مختلف فرهنگی منطقه شمال استان اصفهان نیز راه اندازی خواهد شد.

وی بیان اینکه شهرستان اردستان نیازمند توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است، اضافه کرد: بخش مهمی از مسائل و مشکلات فرهنگی شهرستان اردستان در اسرع وقت برطرف خواهد شد و همچنین به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در مناطقی با چنین مردم متدین و مؤمن که مهد پرورش علمای بزرگی مانند شهید آیت الله سید حسن مدرس است باید توجه ویژه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز برای مؤسسات فرهنگی تصریح کرد: در دو ماه اخیر شورای عالی فرهنگ و هنر کار صدور مجوز مؤسسات را تسهیل کرده تا بتوان گروه‌های مردمی بیشتری را تحت پوشش قرار داد و اکنون بیش از ۱۷ هزار مؤسسه فعال دارای مجوز در کشور وجود دارد و مسئولان مؤسسات برای ثبت مجوز اقدام نمایند تا مشکلاتشان برطرف شوند.

وی با اشاره به توسعه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی اضافه کرد: وظیفه دولت انقلابی و مردمی توجه به آحاد مردم در بخش‌های فرهنگی و هنری است که مؤسسات فرهنگی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نماینده دولت در این امر مهم هستند و در حال حاضر ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور فعال هستند.

وی در خصوص اینکه جنگ امروز جنگ رسانه‌ای است تصریح کرد: دشمن یک جنگ رسانه‌ای به راه انداخته است. شبکه‌های مزدور وابسته به سرویس‌های جاسوسی تروریسم رسانه‌ای را در شکل کامل خود اجرا می‌کنند و به دنبال بلوا، آشوب و تاثیرگذاری منفی در افکار عمومی هستند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جهاد تبیبن که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تاکید بسیاری برآن دارند، اظهار کرد: زمانی که هجمه سنگین تبلیغات رسانه‌ای موجب ناامیدی چهره‌های برجسته هنری کشور می‌شود و این اشخاص به جای امید آفرینی کنند یاس آفرینی می‌کنند باید با کمک جهاد تبیین ذهن این چهره‌های مرجع روشن شود.

وی با بیان اینکه شخصیت شهید سید حسن مدرس شخیت کم‌نظیری است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) در حوزه‌های عرفانی و فلسفی متاثر از شخصیت‌های مهمی بوده‌اند اما به لحاظ مشی و سلوک سیاسی متاثر از شخصیت آیت الله سید حسن مدرس بوده‌اند و این جمله «مدرس زنده است تا تاریخ زنده است» از بیانات امام خمینی (ره) نشان دهنده شخصیت والای این شهید بزرگوار است. به

گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان همایش بزرگداشت شخصیت آیت‌الله سیدحسن مدرس از اطلس فرهنگی شهرستان اردستان در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه رونمایی شد، همچنین از اهالی و فعالان حوزه فرهنگ شهرستان اردستان تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 623928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.