از برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی استقبال نشد/ رونمایی از نمایشگاه مجازی

«پیش‌بینی می‌کنیم در چند ماه آینده بتوانیم از نمایشگاه مجازی به‌عنوان ابزاری که بتواند تکمیل‌کننده نمایشگاه حضوری باشد، رونمایی کنیم. به همین منظور قسمتی از نمایشگاه فرش به شکل مجازی برگزار خواهد شد تا شرکت‌کنندگان علاوه بر امکان حضور فیزیکی، بتوانند از بستر فضای مجازی نیز استفاده کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه راهبردی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، براساس تقویمی است که برنامه هر سال را به‌طورمجزا نشان می‌دهد. به عنوان نمونه برای امسال نزدیک به ۳۴ عنوان نمایشگاهی در نظر گرفته شد که نمایشگاه خودرو بیست‌وسوم و نمایشگاه مبل بیست‌وچهارمین نمایشگاهی بود که برگزار شد.

عملکرد و نحوه فعالیت نمایشگاه بین‌المللی براساس نظرسنجی‌هایی که به صورت آنلاین و دستی انجام می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتایج به دست آمده از این نظرسنجی‌ها، نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تجاری تا چه میزان به اهداف خود رسیده‌اند.

همچنین مسئولان این نمایشگاه در تلاش هستند تا در کنار امکان حضور فیزیکی مردم و صنعتگران، بستر مجازی را نیز ایجاد کنند تا امکان بازدید بدون محدودیت زمانی و مکانی و به صورت B۲B (بازاریابی تجارت به تجارت) فراهم شود. علاوه بر این ایجاد این بستر می‌تواند باعث حضور شرکت‌های خارجی باشد که طی سال‌های اخیر حضورشان بیشتر به نمایندگی‌ها محدود شده است.

در این خصوص گفت‌وگویی با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

چه تعدادی از شرکت‌کنندگان مایل به حضور در نمایشگاه سال بعد هستند؟

در هر نمایشگاهی که برگزار می‌شود، از ذی‌نفعان و شرکت‌کنندگان حاضر نظرسنجی انجام می‌شود تا عملکرد و نحوه فعالیت مورد ارزیابی قرار گیرد. این نظرسنجی باعث می‌شود تا ایرادات برای برگزاری نمایشگاه‌های بعدی رفع شود.

درواقع آمار به دست آمده از این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان مایل به حضور دوباره در نمایشگاه برای سال بعد هستند. این عدد بیانگر این است که شرکت‌ها به اهداف تجاری خودشان در این نمایشگاه رسیده‌اند.

در بین نمایشگاه‌های برگزار شده طی یک‌سال گذشته، نمایشگاه سنگ، طلا، فولاد و دام طیور نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور شاخص بوده است. علاوه بر این، نمایشگاه ساختمان با مخاطب زیاد، توانست در سطح ملی نظرهای بسیاری را به خود جلب کند، زیرا سعی شد با انتخاب شرکت‌کنندگان قوی به ارتقای سطح نمایشگاه کمک کنیم. این در حالی است که محدودیت‌هایی ازجمله قطعی اینترنت تأثیر بسزایی در اطلاع‌رسانی برنامه‌های نمایشگاه داشته است.

استقبال کشورهای دیگر از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به چه میزان بوده است؟

با توجه به شرایط تحریم، میزان علاقه‌مندی برای حضور شرکت‌های خارجی به تأسیس نمایندگی‌ها محدود شده است اما در مواردی مانند نمایشگاه دام و طیور از کشورهای قطر، افغانستان، عراق در این نمایشگاه حضور داشتند یا در نمایشگاه سنگ، هیئتی از کشورهای روسیه و سران اکو حضور داشتند.

برنامه نمایشگاه برای ماه‌های آینده چه خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌کنیم تا در چند ماه آینده بتوانیم از نمایشگاه مجازی به عنوان ابزاری که بتواند تکمیل کننده نمایشگاه حضوری باشد، رونمایی کنیم. به همین منظور قسمتی از نمایشگاه فرش به شکل مجازی برگزار خواهد شد تا شرکت‌کنندگان علاوه بر امکان حضور فیزیکی بتوانند از بستر فضای مجازی نیز استفاده کنند.

نمایشگاه مجازی تنها به تورهای مجازی محدود نشده است، بلکه با ایجاد یک فضای گرافیکی و امکان نمایش فیلم، همچنین ایجاد بستری برای دیدار B2B موجب شده تا فروشندگان و خریداران بتوانند به صورت مستقیم باهم ارتباط برقرار کنند، چون نگاه نمایشگاه مجازی رقابتی نیست بلکه ابزاری مناسب برای ارتقای نمایشگاه است.

از دیگر مزایای نمایشگاه مجازی می‌توان به امکان بارگذاری محصولات شرکت‌ها، تعیین زمان ملاقات با عوامل شرکت اشاره کرد. علاوه بر این زمان برگزاری نمایشگاه مجازی محدود به روزهای نمایشگاه حضوری نیست و می‌توان بازه زمانی بیشتری را برای مشخص کرد.

همچنین در تلاش هستیم تا در سال آینده عنوان‌های نمایشگاهی را به بیش از ۴۳ عنوان مختلف افزایش دهیم. علاوه بر این به دنبال فرستادن هیئت‌های تجاری به روسیه و امارات هستیم و این از برنامه‌های اصلی در سال آینده است.

آیا بر حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه تاکید می‌شود؟

با توجه به اینکه تمرکز بر شرکت‌های خلاق نیاز اساسی به شمار می‌رود، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان تسهیلات و امتیازاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داد تا بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. به طوری که در تمام نمایشگاه‌ها امکان حضور این شرکت‌ها فراهم شد و شرکت‌های نوپا و دانشگاهی می‌توانستند به صورت رایگان از غرفه‌ها و فضای ایجاد شده استفاده کنند.

تقویم نمایشگاهی برای هیئت‌ها و کشورهای خارجی ارسال می‌شود؟

تقویم نمایشگاهی به تمام سفرای ایران در وزارت امور خارجه فرستاده می‌شود. علاوه بر این از طریق نمایندگان نمایشگاه در کشورهای عربی و ترک‌نشین، غرفه‌دارهایی را به نمایشگاه اصفهان دعوت می‌کنند؛ تعداد کمی از نمایشگاه‌ها مانند سنگ و فرش امکان جذب غرفه‌دارهای خارجی به این شیوه را دارد.

سهم نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در رشد اقتصادی به چه میزان بوده است؟

در حال حاضر آمار دقیقی از رقم قراردادهایی که بسته می‌شود وجود ندارد زیرا شرکت‌های حاضر در نمایشگاه خود را موظف به اعلام میزان و تعداد قراردادهایی که به واسطه حضور در هر نمایشگاه منعقد می‌کنند، نمی‌دانند؛ به همین علت آمار دقیقی از از قراردادهای منعقد شده در نمایشگاه‌ها در دسترس نیست.

آیا بستری برای حضور مشاغل خرد در نظر گرفته شده است؟

به دلیل اینکه صنعت نمایشگاهی در بین پرهزینه‌ترین صنایع قرار دارد و دیدگاه اصلی و استاندارد نمایشگاه‌های بین‌المللی بر حضور صنعتگران و شرکت‌های بزرگ نهادینه شده، کمتر بر حضور مشاغل خرد تاکید شده است. این در حالی است که حضور در نمایشگاه نیز هزینه‌های بالایی به همراه دارد که از توان بیشتر صاحبان این مشاغل خارج است؛ در بعضی از نمایشگاه‌ها مانند مبلمان، امکان حضور این مشاغل نیز وجود داشت که مشاغل خرد در آن نمایشگاه می‌توانستند محصولات خود را به فروش برسانند.

برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه در سایر کشورها وجود دارد؟

در کشورهای عراق و سوریه تا حدودی برای حضور شرکت‌های ایرانی تلاش شده اما به دلیل اینکه مبادلات ارزی، بانکی و هزینه شرکت در نمایشگاه کشورهای دیگر قیمت بسیار بالایی دارد استقبال خوبی نشده است.

انتظار نمایشگاه بین‌المللی از مسئولان استانی چیست؟

شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان برای ارتقای اقتصاد شهر، پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را دنبال کردند در صورتی که صداوسیما و دیگر نهادهای استانی نیز باید در توسعه این نمایشگاه سهیم باشند، زیرا هزینه‌های جاری این نمایشگاه تا به امروز بیشتر از درآمدها بوده و امکان انجام تبلیغات در رادیو و تلویزیون به دلیل هزینه‌های و تعرفه‌های بسیار سنگین صداوسیما وجود ندارد. درواقع کار عمده نمایشگاه، ایجاد تعامل میان بازار و صنعت است و سود این نمایشگاه نیز برای همه مردم شهر اصفهان است.

کد خبر 623919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.