نیروی دریایی پرچم‌دار توسعه در سواحل مکران است

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: همه تجهیزات، دانش و فناوری موردنیاز در داخل کشور تهیه می‌شود؛ در حال حاضر نیروی دریایی پرچم‌دار توسعه در سواحل مکران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیردریادار دوم علیرضا محمدی امروز _جمعه یازدهم آذرماه_ در سخنرانی قبل از خطبه‌های این هفته نماز جمعه اصفهان به مناسبت روز نیروی دریایی راهبردی ارتش، اظهار کرد: روز نیروی دریایی برگ زرینی بر تاریخ دفاع مقدس است که تاکنون سه دوره راهبردی از جمله جنگ تحمیلی و دوران سازندگی را پشت سر گذاشتیم و اکنون در دوران شکوفایی و اقتدار به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی نیروی دریایی که تجهیزات محور بود با سه اصل جلوگیری از غافلگیری، برنامه‌ریزی و استفاده تکنیکی و ایمان جوانان دریادل توانست با برنامه‌ریزی و هماهنگی، استقرار سرزمین را با نیروهای رزمی و تشکیل قرارگاه رزمی آغاز کند به گونه‌ای که دو ماه از جنگ گذشته بود که با عملیات پی در پی در هفتم آذر همان سال نیروی دریایی دشمن از چرخه عملیات خارج و بیش از دو سوم توان انتفاعی دشمن از صحنه خارج شد همچنین نیروی دریایی قطع ارتباط صادرات نفتی از سکوهای نفتی را به ثمر رساند.

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تا انتهای جنگ برقراری خطوط مواصلاتی دریایی با اسکورت بیش از ۱۰ هزار کشتی برگ زرین دیگری بر افتخارات این نیرو بود و حتی یک روز ارتباط تجاری و اقتصادی برای کشور قطع نشد و این افتخار نصیب دریادلان شد.

وی اضافه کرد: در انتهای جنگ دوران سازندگی آغاز شد که نیاز به دانش فنی، فناور و تجهیزات بالایی بود قبل از انقلاب عمده تجهیزات وابسته به خارج از کشور بود بعد از جنگ که دوران سازندگی آغاز شد با تامین تجهیزات و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای بهینه‌سازی تجهیزات برنامه‌ریزی‌ها آغاز شد در سال ۸۶ ماموریت نیروی دریایی از آب‌های برون مرزی ارتقا و از خلیج‌فارس به سواحل مکران توسعه یافت.

محمدی گفت: در سال ۸۸ برگ زرین دیگری در کشور رقم خورد و عنوان نیروی دریایی راهبردی توسط فرمانده معظم کل قوا ابلاغ شد و به کمک صنعت و دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح پا را از عرصه دریا فراتر گذشتیم همچنین اسکورت بیش از پنج هزار کشتی تجاری ماموریت ویژه‌ای بود که توانستیم خطوط مواصلاتی و تامین امنیت دریایی را برقرار کنیم. از سال گذشته نیروی دریایی راهبردی تمامی مسیرهای آبراه‌های ورودی حساس را برقرار کرد.

وی افزود: سال گذشته ناو ۷۵ نیروی دریایی با دو ناو کاملاً ایرانی نیروی انسانی و دانش ایرانی و بدون پهلوگیری و وابستگی بعد از طی مسافت ۴۵ هزار کیلومتری دریانوردی، بزرگترین دریانوردی تاریخ ایران را رقم زد که این افتخار همت ملی با پشتیبانی مردمی و جوانان انقلابی در عرصه مدیریتی و کارشناسی و راهبردی بود.

فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در سال جاری بزرگترین دریانوردی که حضور در اقیانوس اطلس و آرام است را آغاز کردیم؛ اکنون سه ناو ایرانی در عرصه دریا حضور دارند و حضور مستمر در دریای سرخ جزو افتخارات ما است که نه تنها برای کشور برای کشورهای دیگری که درخواست کمک کنند، آماده کمک هستیم.

وی گفت: به دنبال آن هستیم که بتوانیم با همت و پشتیبانی ملت و راهنمایی و تدابیر فرمانده معظم کل قوا، نیروی دریایی بسازیم که در شان ملت ایران باشد. بارها پیش آمده است که کشتی‌های سایر کشورها اسکورت شده و منافع آن‌ها تامین شده است. از اقیانوس هند تا اطلس و اکنون اقیانوس آرام با ناوگروه رکورد تاریخی برای کشور در عرصه جهانی به همراه خواهیم داشت.

محمدی گفت: سال گذشته ناوگروهی در حالی اعزام شد که اکثر کشورها به دلیل کرونا زمین‌گیر شده بودند، اما فرزندان این مرزوبوم بدون وابستگی سفرهای مختلفی را پشت سر گذاشتند. ما در عرصه دریا به همت و پشتیبانی مردم و کشور نیاز داریم.

وی تصریح کرد: امروز باعث افتخار است که هر تجهیزات و دانش و فناوری که لازم است را در داخل کشور تهیه می‌کنیم. علاوه بر ماموریت‌های نظامی ماموریت بزرگی که اکنون باعث افتخار است این بوده که نیروی دریایی پرچم‌دار توسعه در سواحل مکران است؛ ظرفیت بالایی در سواحل جنوبی کشور به ویژه مکران وجود دارد. بیش از یک دهه در منطقه حضور پایدار داریم و اگر دست به دست هم دهیم و دولت و شرکت‌های خصوصی پای کار بیایند می‌توان اشتغال پایدار و توسعه ایجاد کرد.

کد خبر 623900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.