طعم بد آب شرب؛ دردی که درمان ندارد

کیفیت پایین آب شرب شهر و تغییر در طعم و بوی آب مصرفی، شهروندان گلپایگانی را کلافه کرده است، آنها خواهان توجه مسئولان و رفع این مشکل هستند، اما هنوز راه حل قطعی برای حل این معضل پیدا نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که کیفیت آب شرب در گلپایگان و تغییر در طعم و بوی آب مصرفی نقل محافل مردمی است، شهروندان گلپایگان با آن دست به گریبان هستند و نسبت به بی‌توجهی مسئولان گلایه دارند.

سال گذشته وضعیت کیفیت آب و طعم بد آن بیشتر شد؛ لذا به منظور رفع این معضل اقداماتی در دستور کار آبفای شهرستان قرار گرفت و تا حدودی مزه بد آب مصرفی رفع شد، اما چند هفته‌ای است که اهالی مناطق مختلف شهر گلپایگان از تغییر در طعم و مزه آب و به جا ماندن بیش از حد لکه‌های سفید ناشی از انباشت محلول‌های آب روی سطوح مختلف گلایه‌مند هستند و آب با کیفیتی پایین به دست شهروندان در منازل می‌رسد.

مسئولان اصرار بر سلامت آب شرب دارند و تاکید می‌کنند آب مصرفی شهر گلپایگان از سد کوچری تأمین می‌شود و کیفیت پایین آن را نمی‌توان پای غیربهداشتی و ناسالم بودن آب گذاشت.

کیفیت آب شرب مطلوب نیست

محمد موسوی، یکی از شهروندان گلپایگانی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کیفیت آب شرب مطلوب نیست، زمانی که آب مصرفی روزانه را می‌جوشانیم، املاحی ته کتری باقی می‌ماند.

وی می‌افزاید: به دلیل تغییر در طعم آب، نمی‌توانیم آن را برای شرب استفاده نمی‌کنیم و مجبور هستیم آب معدنی بخریم.

طعم آب غیرقابل تحمل است

احمد محسنی، دیگر شهروند گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بابت بیماری‌زا بودن آب نگران هستیم، مزه آب شرب کاملاً تغییر کرده است و طعم متفاوتی نسبت به قبل دارد.

وی ادامه می‌دهد: ما در منطقه مسکن مهر ساکن هستیم، آب شرب این مناطق نه تنها بوی مطلوب ندارد، بلکه طعم آب نیز بسیار غیرقابل تحمل است.

این شهروند گلپایگانی تصریح می‌کند: امسال با آغاز فصل پاییز و شروع بارش‌های پاییزی، طعم و بوی بد آب در مناطق مختلفی از شهر کاملاً احساس می‌شود و این سوال را در ذهن شهروندان ایجاد کرده که آیا آب شرب شهر از نظر بهداشتی مورد تأیید است؟!

علت طعم بد آب هنوز مشخص نشده است / ‏‬ شورای شهر پیگیر است

سیدمحمدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: با توجه به انتقادات شهروندان از طعم و مزه بد آب شرب و درخواست‌ها و مطالبات ساکنان شهر از شورای اسلامی شهر در این خصوص، سال گذشته نامه‌نگاری‌هایی با فرماندار وقت و نماینده شهرستان انجام دادیم و با معاون وزیر نیرو در این خصوص دیدار داشتیم؛ هنوز هم پیگیر هستیم.

وی اضافه می‌کند: صاحب‌نظران دلایل مختلفی برای این معضل از جمله کاهش بارندگی، کاهش حجم آب سد و نحوه لوله‌کشی شبکه داخلی شهر مطرح می‌کنند، اما هنوز علت اصلی طعم بد آب شرب مشخص نشده است.

آب سد کوچری به پایین‌ترین حجم رسیده است / ‏ تلاش برای کاهش ماندگی آب در قسمت تحتانی

ناصر دهقادانی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته آب شرب شهر گلپایگان مشکل طعم و مزه داشت، ابتدا آزمایش‌هایی انجام دادیم تا منشأ اصلی طعم و بوی بد آب شرب مشخص شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه در گذشته فناوری سد کوچری به نحوی بود که خروجی آب شرب و کشاورزی در یک سطح انجام می‌شد؛ لذا اقداماتی در قسمت خروجی آب کشاورزی از قسمت تحتانی سد انجام شد تا ماندگی آب در قسمت تحتانی کمتر شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان خاطرنشان می‌کند: سیستم هوادهی تصفیه‌خانه نیز فعال شد تا لایه‌های آب جابه‌جا شود، با انجام این دو اقدام درصد قابل توجهی از مشکل رفع و طعم بد آب برطرف شده است.

دهقادانی با بیان اینکه به منظور اطمینان از سلامت و کیفیت آب در محل تصفیه‌خانه و شبکه توزیع آزمایش‌هایی به صورت روزانه انجام می‌شود، تصریح می‌کند: امسال وضعیت آب سد کوچری به پایین‌ترین حجم در مقایسه با سال‌های آب‌گیری رسیده و این معضل ناشی از کمبود بارندگی‌ها است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به خشک شدن آب چاه‌ها، مردم مجبور به استفاده از آب شرب برای خوراک دام‌ها شدند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان می‌گوید: در حال حاضر آب شرب سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و ۱۹ روستای شهرستان از محل تصفیه‌خانه تأمین می‌شود؛ لذا برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم تا منبع ذخیره آب مابقی روستاهای شهرستان نیز به تصفیه‌خانه وصل شود؛ لوله‌ها تهیه و پیمانکار نیز انتخاب شده است.

دهقادانی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان ۳۷ هزار فقره انشعاب وجود دارد، تاکید می‌کند: شهریورماه سال جاری ۱۹۲۲ مورد کلرسنجی از سوی شرکت آبفا و ۱۲۶۰ مورد کلرسنجی توسط ناظر آبفا در شبکه بهداشت و درمان روی آب آشامیدنی شهرستان انجام شده است.

مسئولان راهکاری مؤثر برای رفع طعم و مزه بد آب ارائه دهند

در همین پیوند جهانگیر عابدی کوهپایه، استادتمام و رئیس پژوهشکده آب دانشگاه صنعتی اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه آب پشت سد از حوزه آبخیز تأمین می‌شود، اگر پوشش گیاهی سد مناسب نباشد، آب ایجاد فرسایش می‌کند و گل‌آلود می‌شود؛ ته‌نشین شدن آب بستگی به ذرات معلقی دارد که درون آب است؛ لذا اگر ذرات معلق دانه‌ریز باشد، ته‌نشین شدن آن در تصفیه‌خانه زمان‌بر است.

وی می‌افزاید: در مواقع سیلاب که آب پشت سد سرریز و برای تأمین آب شرب به تصفیه‌خانه انتقال داده می‌شود نیز این مشکل ایجاد می‌شود، یعنی آب زلال و شفاف نیست و استانداردهای لازم را ندارد.

رئیس پژوهشکده آب دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: آب چاه نیز همین طور است، هرچقدر سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر برود، آب شورتر و املاح آب بیشتر می‌شود و اگر آب چاه به شبکه آبرسانی انتقال داده شود، کیفیت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عابدی خاطرنشان می‌کند: استانداردها متفاوت است، اما مطلوب بودن آب برای ما مهم است؛ ممکن است آب دارای املاح سالم باشد؛، اما برای مصرف شهروندان مطلوب نباشد؛ این موضوع دائمی نیست و در برهه‌هایی از سال به دلیل کاهش حجم آب سد یا سرریز سیلاب اتفاق می‌افتد؛ البته لازم است تصفیه‌خانه با مجهزترین تجهیزات نوسازی شود.

وی تصریح می‌کند: مسئله باید ریشه‌ای حل شود؛ لازم است طرح‌های آبخیزداری و مرتع‌داری در حوزه آبخیز اجرا شود تا آب گل‌آلود نشود؛ تصفیه‌خانه نیز باید به تجهیزات روز مجهز شود تا بتوان آب زلال تحویل مردم داد.

رئیس پژوهشکده آب دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید می‌کند: کیفیت آب شرب از لحاظ میکروبی، شیمیایی و فیزیکی کنترل می‌شود، اما بین آب سالم و مطلوب فاصله است. جوشاندن آب تا حدی مؤثر است، اما نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد. برخی از شهروندان در منازل از تصفیه خانگی استفاده می‌کنند، اما راهکار اساسی این است که مسئولان مربوطه راهکاری مؤثر برای رفع طعم و مزه بد آب بیندیشند.

عابدی می‌گوید: دلیل ته‌نشین شدن گچ در ته کتری و سماور، املاح بالای آب و کاهش منابع آب زیرزمینی است که به دلیل کاهش بارندگی‌ها و گل‌آلود شدن آب ایجاد می‌شود.

دعوت از رئیس حوضه مرکزی و شرق منابع آب ایران برای بررسی مشکل آب گلپایگان

حسین عظیمی، کارشناس مسئول عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری گلپایگان نیز می‌گوید: روز چهارشنبه _نهم آذرماه_ جلسه‌ای با حضور فرماندار گلپایگان و رئیس حوضه مرکزی و شرق منابع آب ایران تشکیل و بحث فرونشست زمین، حقابه و طعم و بوی بد آب شرب شهر گلپایگان مطرح و مقرر شد در آینده نزدیک با سفر به گلپایگان این مشکلات به صورت میدانی بررسی شود.

گزارش از: معصومه فصاحت خبرنگار سرویس شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 623801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.