حرکت اصفهان به‌سمت شهری بدون پسماند/ آغاز طرح نهضت ملی مسکن در مهدی‌شهر سمنان

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد انتقادی، لزوم بهره‌گیری از برندهای درون اصفهان، حرکت اصفهان به سمت شهری بدون پسماند، لزوم توجه به عرصه گردشگری، تفریح و نشاط در شهر اصفهان، آغاز طرح نهضت ملی مسکن در مهدی‌شهر سمنان و سرنوشت نامعلوم سازه‌های بی‌تاب در اراک را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد انتقادی

مصطفی‌نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرایند بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: وقتی برنامه‌ای تدوین می‌شود، این امکان وجود دارد که در سال‌های نخست بر اساس دیدگاه و تجربیات مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مورد بازنگری قرار گیرد. در این دوره مدیریت شهری، بر اساس دیدگاه و تجربیات مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر، این برنامه بازنگری شده است که امیدواریم رویکرد بیشتری در حوزه تدقیق و تکمیل برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌های مطرح شده توسط مدیریت شهری این بود که اهداف این برنامه راهبردی با مأموریت‌های اصلی سازمان ما تناظر ندارد یا بخش قابل‌توجهی از اقدامات و وظایفی که در شهرداری به‌طور روال در فضای مستمر یا ماموریت‌هایی که طبق وظایف‌محوری دارد، در برنامه راهبرد، هدف و اقدامات مشابه با آن نداریم.

نباتی‌نژاد خاطر نشان کرد: به همین جهت قرار شد بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با یک متدولوژی انتقادی صورت گیرد و روش CLA برای این حوزه انتخاب و تا کنون انجام شده است .

لزوم بهره‌گیری از برندهای درون اصفهان

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که نوعی اصفهان‌ستیزی در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروزه فعالان اقتصادی، سرلشکران اقتصادی کشور و استان هستند. مدیریت شهری حاضر است برای خدمت به این شهر سرباز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران باشد. استمرار در پیگیری راهگشای رفع مشکلات است، امروز خادمان شهری برای فعالان اقتصادی کیسه‌ای ندوخته‌اند، از این‌رو فرصت مغتنمی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از برندهای درون اصفهان بهره ببرند، گفت: اصفهان مدرس ابن‌سینا را دارد که باید از این برند استفاده و اصفهان را قطب پزشکی دنیا کنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌های تاریخی شهر اصفهان با هیچ جای جهان قابل قیاس نیست، لذا باید از این فرصت بهره ببریم.

حرکت اصفهان به سمت شهری بدون پسماند

فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: از چهارم تیرماه سال جاری طرح جدید جمع‌آوری پسماندهای تر طبق روزهای زوج و فرد هفته اجرا شد که بر اساس آن پسماندهای تر روزهای زوج هفته شامل شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و روزهای فرد هفته شامل یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه بر اساس برنامه‌ریزی از در منازل شهروندان جمع‌آوری می‌شود. طرح تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای تر در کلان‌شهر اصفهان، یک پازل از طرحی بزرگ‌تر برای مدیریت پسماندها است، به‌گونه‌ای که می‌خواهیم به‌سمت شهری بدون پسماند حرکت کنیم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: با روش‌هایی همچون آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند برای شهروندان و کاهش هزینه‌های نگهداری شهر، این طرح موفق‌تر خواهد بود. همه ما باید سعی کنیم تولید و دفع پسماندها را مدیریت کنیم، چراکه تنها یک کره زمین داریم و ملزم به حفظ آن برای سال‌های آینده و نسل‌های بعدی هستیم.

کلاهدوزان افزود: اگر در کنار اجرای طرح جدید جمع‌آوری پسماندهای تر مابقی مدل‌هایی که به سمت پسماند صفر حرکت می‌کند نیز به شهروندان آموزش داده شود و این فرهنگ‌سازی صورت گیرد، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

لزوم توجه به عرصه گردشگری، تفریح و نشاط در شهر اصفهان

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری به‌منظور بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: کارگروه گردشگری طی چند ماه گذشته به‌طور خاص کار خود را آغاز کرده و جلسات آن به‌طور مداوم در حال برگزاری است. حوزه گردشگری به لحاظ تم و موضوعات با سایر حوزه‌های شهرداری تفاوت‌هایی دارد که آن نیز ساختار چندپاره آن است، بدین معنا که نمی‌توان پیرامون موضوعات گردشگری یک متولی خاص را در حوزه عملکردی مورد سوال قرار داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ساختار و پهنه‌بندی مناطق، بازنگری به لحاظ موضعی و پهنه‌ای با نگاه تجمیع پهنه‌های تاریخی موضوعات لازم پیش رفته است که این بخش به مسئولیت شهرداری در قبال مردمی که علاقه‌مند به ورود در این حوزه‌ها هستند، باز می‌گردد.

نباتی‌نژاد ادامه داد: ما با دو بال حرکت می‌کنیم و به مقصد خود می‌رسیم که این مقاصد شامل اعتماد عمومی و رضایت ذی‌نفع و دیگری عرصه بهره‌وری است؛ اگر این موارد را در عرصه‌های مختلف و تمام فرایندها به صورت متوازن ارتقا دهیم هر روز به افق‌های ذهنی‌مان نزدیک‌تر می‌شویم.

آغاز طرح نهضت ملی مسکن در مهدی‌شهر سمنان

سیدمرتضی متولیان، رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدی‌شهر سمنان از آغاز طرح نهضت ملی مسکن در این شهر خبر داد و اظهار کرد: با دستور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در جلسه شورای مسکن شهرستان در خصوص تسریع در طراحی و واگذاری زمین برای طرح نهضت ملی مسکن ۱۸۰ قطعه زمین در مجاورت شهرک شهدا به دو صورت ویلایی و دو واحدی در دو طبقه برای تأمین مسکن ۳۶۰ نفر از شهروندان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای ثبت‌نام‌کنندگان، از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در مهدی‌شهر درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند تا بتوانند علاوه بر صاحب خانه شدن، از تسهیلات ایجاد شده توسط دولت بهره‌مند شوند.

سرنوشت نامعلوم سازه‌های بی‌تاب در اراک

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: از زمان احداث سازمان نظام مهندسی و تدوین مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۷۴ تاکنون، بناهای مسکونی و تجاری طبق استانداردها احداث شده است و از آنجا که این قوانین مدام ویرایش می‌شود، بعضی از ساختمان‌های قدیمی‌تر که طبق چارچوب‌ها و قوانین دهه‌های پیش ساخته شده، نیازمند بهسازی است.

وی افزود: در زمینه تاب‌آوری ساختمان‌های جدید پیگیری‌های لازم توسط مسئولان سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است که نشان می‌دهد عملکرد ناظران در مجموع مطلوب بوده است و در این زمینه با چالش‌های خاصی مواجه نیستیم.

رئیس کمیسیون عمران، فنی، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به مقاوم نبودن ساختمان‌های بافت فرسوده شهر، تصریح کرد: این ساختمان‌ها با مصالح ضعیف احداث شده است و تاب‌آوری کمی در برابر بحران‌هایی همچون زلزله دارد؛ قطعات ریزدانه‌ای که تجمیع و ساماندهی آن‌ها نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی است، از این رو مقرر شده است که با همکاری ستاد بازآفرینی شهری، مشوق‌های ساخت‌وساز در این محدوده افزایش یابد تا با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در این بافت تشویق شوند.

غفاری ناایمن بودن بعضی از پاساژهای قدیمی را از دیگر مشکلات شهر در زمینه تاب‌آوری ساختمان‌ها معرفی کرد و گفت: این ساختمان‌ها در زمان خود به شکل استاندارد طراحی شده است، اما در حال حاضر از ساختمان‌های ناامن است و از آنجا که این مجتمع‌های تجاری خرده مالکان زیادی دارد، نمی‌توان اقدام ویژه‌ای برای ایمن‌سازی آن‌ها انجام داد.

کد خبر 623733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.