مریخ در حضیض زمینی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: از موقعیت رصدخانه لارستان سیاره بهرام حدود ساعت ۱۸:۰۷ با ارتفاع هفت درجه‌ای از افق شمال شرقی شما قابل دسترسی خواهد بود سپس در ساعت ۰۰:۲۳ و موقعیتی ۸۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره مریخ پنج‌شنبه _دهم آذرماه_ به نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین (حضیض) می‌رسد و از فاصله ۰.۵۴ واحد نجومی ما عبور می‌کند. از آنجایی که اندازه و درخشندگی مریخ در آسمان شب هنگام نزدیک شدن به ما افزایش می‌یابد این شب‌ها بهترین زمان برای رصد سیاره سرخ است. این پدیده برای مریخ به‌طور کامل واضح و مشخص است زیرا همسایه ما در منظومه شمسی است و کمی دورتر از خورشید در فاصله متوسط ۱.۵۲ AU می‌چرخد. در نتیجه بسته به اینکه دو سیاره در دو طرف مقابل خورشید باشند یا در مدارهای مربوطه خود از کنار یکدیگر عبور کنند بیشترین حد تفاوت را در بین تمام سیارات در فاصله خود از زمین دارد.

وی افزود: در موقعیت حضیض، خورشید، زمین و مریخ در یک خط مستقیم قرار دارند و زمین در وسط قرار دارد. در نتیجه مریخ دقیقاً در مقابل خورشید در آسمان ظاهر می‌شود، نیمه‌شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و تقریباً کل ساعات شب قابل مشاهده است. هر حضیض زمینی مریخ با یک تقابل خورشیدی به صورت تقریباً همزمان همراه است، اما این دو رویداد به دلیل بیضی بودن قابل توجه مدار مریخ معمولاً با فاصله چند روز از یکدیگر رخ می‌دهند. در این موقعیت، مریخ به حداکثر قطر زاویه‌ای ۱۷.۲ ثانیه قوسی در نزدیک‌ترین فاصله و حداکثر روشنایی با قدر منفی ۱.۸ خواهد رسید. حتی در نزدیک‌ترین فاصله سیاره سرخ از زمین، هرگز نمی‌توان مریخ را بیش از یک نقطه نورانی ستاره مانند به رنگ قرمز با چشم غیرمسلح تشخیص داد.

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: از موقعیت رصدخانه لارستان سیاره بهرام حدود ساعت ۱۸:۰۷ با ارتفاع هفت درجه‌ای از افق شمال شرقی شما قابل دسترسی خواهد بود، سپس در ساعت ۰۰:۲۳ و موقعیتی ۸۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. تا سپیده دم در حوالی ساعت ۰۶:۰۸ و موقعیتی ۱۴ درجه بالاتر از افق غربی فرصت دارید این سیاره درخشان قرمز رنگ را مشاهده کنید.

کد خبر 623603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.