ایدز متعلق به گروه خاصی نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ایدز متعلق به جمعیت، گروه و نژاد خاصی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضائیان امروز، چهارشنبه نهم آذر، در جمع خبرنگاران به‌مناسبت روز ایدز اظهار کرد: عفونت اچ‌آی‌وی (HIV) ارتباط تنگاتنگی با آسیب‌های اجتماعی دارد و هم‌زمان می‌تواند هم پیامد این آسیب‌ها و هم یکی از عوامل تشدیدکننده آنها باشد. همین موضوع نظام مراقبت اچ‌آی‌وی و برنامه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری را با خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب‌های اجتماعی همراه کرده است.

وی ادامه داد: دستیابی به کنترل بیماری در کشورهایی که در این امر موفق بودند، زمانی حاصل شده است که درصد زیادی از افراد مبتلا تحت درمان قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زمانی که فرد تحت درمان قرار می‌گیرد، هم خود می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد و هم تعداد ویروس‌ها در خونش کم می‌شود و بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می‌کند؛ به این ترتیب بیماری کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند آموزش همچنان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل در بیشتر بیماری‌های واگیر ازجمله اچ‌آی‌وی است، اما با در اختیار بودن داروهای موثر در درمان افراد آلوده به ویروس و به‌حداقل رساندن احتمال انتقال این عفونت، می‌توان گامی مهم در جهت پیشگیری و کنترل بیماری برداشت.

رضائیان افزود: یادمان باشد اچ‌آی‌وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد یا ملیت خاصی نیست و هر انسان، در صورتی که در معرض تماس با این ویروس قرار گیرد، می‌تواند آلوده شود. ازاین‌رو طراحی و سیاست‌گذاری برنامه‌های پیشگیری باید با درک درست از وضعیت بیماری در کشور و عوامل پیچیده تاثیرگذار بر آن انجام شود. بی‌شک کاهش انگ و تبعیض باعث تسهیل مراجعه مبتلایان و افراد در معرض خطر به سرویس‌های مراقبت بهداشتی، و مانع از پنهان ماندن همه‌گیری خواهد شد.

وی گفت: تاکید بر بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران با کاهش انگ و تبعیض ناشی از اچ‌آی‌وی، یکی از اهداف اصلی برنامه کنترل اچ‌آی‌وی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بر اساس آخرین تخمین مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حال حاضر بیش از ۵۴۰۰۰ نفر با عفونت اچ‌آی‌وی در کشور زندگی می‌کنند. این در حالی است که فقط ۲۳۰۰۰ بیمار زنده شناسایی و ثبت شدند و افزایش سهم زنان در موارد جدید شناسایی‌شده در سال‌های اخیر و تغییر تدریجی الگوی انتقال از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق ارتباط جنسی محافظت‌نشده، اهمیت و لزوم گسترش فعالیت‌های بیماریابی به‌منظور دستیابی بیشتر به جمعیت‌های کلیدی سخت در دسترس و گروه‌های جنسی جوان‌تر را بیش از پیش کرده است.

رضائیان گفت: در این راستا، هفته اطلاع‌رسانی اچ‌آی‌وی و ایدز فرصتی را فراهم می‌کند تا ضمن ارتقای سطح برنامه‌های مرتبط، عموم مردم از خدمات ارائه‌شده توسط دانشگاه در زمینه کنترل و پیشگیری از این بیماری آگاهی یابند.

کد خبر 623569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.