افشاکننده فساد موزه‌ها درگذشت

باستان‌شناس آمریکایی و افشاکننده فساد موزه‌ها در خریدوفروش اشیا عتیقه و آثار جعلی، درگذشت.

به گزارش ایمنا، جامعه باستان‌شناسی ایران به نقل از الیزابت سیمپسون، باستان‌شناس آمریکایی، خبر درگذشت اسکار وایت ماسکارلا (Oscar White Muscarella) را در تاریخ بیست و هفتم نوامبر ۲۰۲۲ (ششم آذرماه ۱۴۰۱) تائید کرده است.

وی باستان‌شناس شناخته‌شده آمریکایی و زاده بیست و ششم مارس ۱۹۳۱ میلادی بود که در سن ۹۱ سالگی در خانه‌اش در پنسیلوانیا درگذشت. او از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته باستان‌شناسی کلاسیک، دکتری گرفته بود و درزمینهٔ هنر باستانی خاور نزدیک نیز تخصص داشت.

ماسکارلا پژوهشگر ارشد سابق موزه هنر متروپولیتن در نیویورک بود که تا پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۹، بیش از ۴۰ سال (۱۹۶۴ تا ۲۰۰۹) در آنجا کارکرد.

بیشترین شهرت اسکار وایت ماسکارلا برای تلاش علیه خریدوفروش اشیا عتیقه بود. او به خاطر نامه‌نگاری‌ها و افشاگری‌هایش علیه فساد موزه‌ها در خریدوفروش اشیا عتیقه، سه بار از موزه متروپولیتن نیویورک اخراج شد، اما هر بار در دعوی حقوقی برنده می‌شد و دوباره در موزه مشغول به کار می‌شد.

باستان‌شناس شناخته‌شده آمریکایی را مخالف خستگی‌ناپذیر غارت مکان‌های باستانی و جعل اشیا تاریخی می‌دانند. او نتیجه پژوهش‌ها و نظریات خود دراین‌باره را در کتابی با عنوان «دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ باستانی شرق (خاور) نزدیک» منتشر کرده است.

ماسکارلا در ایران هم به فعالیت‌های میدانی پرداخته بود، او از سال ۱۹۶۰ به بعد در حفاری‌های چندین محوطه باستانی در شمال غرب و غرب ایران شرکت داشت، ازجمله حفاری‌های تپه حسن لو، عقرب تپه، تپه زیویه، دینخواه تپه، نوشیجان تپه، سه گردان و تپه قلاتگاه و در این‌باره ده‌ها مقاله و هفت کتاب منتشر کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 623547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.