زمین در انتظار «سلطان بارش شهابی»

طرفداران رصد ستارگان آسمان منتظر صحنه‌ای شگفت‌انگیز در شب ۱۳ تا ۱۴ دسامبر هستند؛ زمانی که شدیدترین و باشکوه‌ترین بارش شهابی در نیم‌کره شمالی زمین رخ خواهد داد.

به گزارش ایمنا، انتظار می‌رود بارش شهابی جمنید و اورسید به ترتیب بین ۱۴ و ۲۲ دسامبر به اوج خود برسد. این خبر را دفتر مطبوعاتی پلانتاریوم مسکو گزارش داده است.

جنید یکی از قوی‌ترین بارش‌های شهابی سالانه به‌حساب می‌آید و از ۴ تا ۱۷ دسامبر هر سال در آسمان ظاهر می‌شود. عنوان دیگری به این بارش شهابی داده شده است، «سلطان بارش شهابی».

باران شهابی از ذرات کوچکی تشکیل شده است که توسط سیارک ۳۲۰۰ به فضا پرتاب شد و باعث شد زمین ما از میان ابری از شهاب‌سنگ‌ها عبور کند. در شب ۱۳ تا ۱۴ دسامبر، اخترشناسان انتظار اوج فعالیت بارش شهابی را دارند و منطقه انتشار شهابی در نزدیکی صورت فلکی جوزا قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های ایستگاه بین‌المللی شهاب سنگ (IMO)، احتمال می‌رود تعداد شهاب‌ها به ۱۵۰ شهاب در ساعت برسد و شهاب‌های جمنید سفید و درخشان باشند و به‌وفور سقوط کنند؛ اما شرایط برای رصد جنید در سال ۲۰۲۲ مطلوب نیست؛ زیرا ماه در حال نزدیک شدن به ربع آخر خانه‌های خود است که مانع رصد شهاب‌ها می‌شود.

از دیگر رویدادهای نجومی برای ماه دسامبر، خورشیدگرفتگی بر فراز ماه و هم‌زمانی آن با رویارویی مریخ و ماه کامل است که البته دوره گرفتگی بیش از یک ساعت نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 623395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.