رسانه‌ها باید به یک ابزار پیشران تبدیل شوند

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: امروز رسانه‌ها به جای یک ابزار اطلاع‌رسان باید به یک ابزار پیشران تبدیل شوند که در شهرداری اصفهان نیز به این مهم توجه شده است و بسیار پیشگام‌تر از دیگر استان‌ها و شهرها، در شهرداری اصفهان در دهه ۸۰ این اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعلی معرک‌نژاد امروز _سه‌شنبه هشتم آذرماه_ در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: امروز یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ارزشمند شهرداری اصفهان، دارا بودن افرادی توانمند در عرصه رسانه حتی با کارکردی در بعد ملی و بین‌المللی است که باید در راستای اهداف کلان خود از آنها بهره ببرد.

وی در توضیح عصر رسانه، گفت: در بین افرادی که در حوزه رسانه مطالعاتی داشته‌اند، نظرات مختلفی مطرح است، اما معتقد هستم که رسانه از بدو خلقت انسان به عنوان یک ابزار مؤثر و استراتژیک مورد استفاده بوده است و مدیر اصلی کل عالم، خداوند از رسانه به عنوان یک ابزار استراتژیک استفاده کرده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: از زمانی که خداوند به رسول مکرم اسلام (ص) دستور داد که: «پیام رسالت خود را ابلاغ کن»، در اصل کار رسانه‌ای انجام شده است تا تشریح گفتمان و پیام رسالت انجام شود.

وی با بیان اینکه در مکتب اسلام حتی می‌توان از قرآن کریم به عنوان رسانه‌ای مؤثر در جهان اسلام نام برد، خاطرنشان کرد: در مکتب تشییع، ما شاهد واقعه غدیر خم هستیم که مدل جمع شدن افراد از طوایف مختلف در یک مکان و جریان رخدادی این واقعه، خود یک مدل رسانه‌ای است.

معرک نژاد اظهار کرد: بر این اساس، رسانه از روز اول وجود داشته است، اما امروز رسانه فقط به مثابه یک فایل صوتی، متن خبری و نوشتاری نیست، بلکه شامل پوشش یک فرد، نوع تعامل و رفتار نیز می‌شود، در واقع به هر ابزاری که پیام را به فرد دیگری منتقل کند می‌توان از نام رسانه یاد کرد و این امر از بدو خلقت با انسان همراه بوده است، حتی انتقال پیام به وسیله دود و کبوترهای نامه بر و.. در زمان عصر حجر و انسان‌های اولیه نیز در قامت رسانه گنجانده می‌شود، لذا باید نوع نگاه‌ها را به حوزه رسانه متفاوت کنیم.

وی با بیان اینکه تکثر از جمله شاخصه‌های جوامع امروز است، گفت: تکثر و تفاوت جز مؤلفه‌های جوامع بوده و هیچ ابزاری چون رسانه نمی‌تواند در جوامع متکثر امروز، مدیریت کند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: رسانه امروز، ابزاری است که تمام شئون مدیریت اعم از برنامه‌ریزی و نظارت را دارا است، به کمک رسانه می‌توان شبکه‌ای از مسائل را احصا، درک و تحلیل کنیم که این نقش تأثیرگذاری رسانه را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس این منطق فکری، یک جریان تحولی در سطح روابط عمومی‌ها شکل گرفت و عنوان روابط عمومی‌ها به ارتباطات تغییر پیدا کرد که یکی از فلسفه‌های این تحول اسمی این بوده است که دیگر روابط عمومی‌ها را نباید صرف یک فرد اطلاع‌رسانی و ابزار پشتیبانی در مدیریت شهری دید، بلکه آنها امروز به عنوان یک پیشران فعالیت می‌کنند.

معرک‌نژاد ادامه داد: اگر در گذشته روابط عمومی‌ها حلقه آخر در تصمیمات اجرا شده به عنوان اطلاع‌رسان تلقی می‌شدند، اما امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان حلقه‌های اصلی برنامه‌ریزی در ابتدای اجرای هر برنامه باید حضور داشته باشند، چرا که اگر از رسانه استفاده نکنیم، درک دقیقی از واقعیت جامعه نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی‌ها ابتر می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به جای یک ابزار اطلاع‌رسان باید به یک ابزار پیشران تبدیل شوند که در شهرداری اصفهان نیز به این مهم توجه شده است و بسیار پیشگام‌تر از دیگر استان‌ها و شهرها، در شهرداری اصفهان در دهه ۸۰ این اتفاق افتاده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: مدیریت شهری اصفهان در دهه ۸۰ هوشمندانه به فکر استفاده از رسانه در شهرداری افتاد و در این راستا خبرگزاری ایمنا و روزنامه اصفهان زیبا ایجاد شد و در ادامه مسیر نیز بر ضرورت حضور رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد و بر این اساس اداره‌ای تحت عنوان اداره ارتباطات رسانه‌ای تشکیل شد.

وی اظهار کرد: در زمانی که مردم و جوامع با سرعت از رسانه‌های جدید بهره می‌برند، ما هنوز در حال بهره‌بردن از رسانه‌های دهه ۸۰ خود هستیم و این از مشکلات بزرگ است، امروزه یکی از سوالات اساسی و کلان مسئله ما این است که در عصر حاضر، رسانه‌های قبلی باید چه تغییرات، تحولاتی و چرخش‌های تحول آفرینی داشته باشد تا بتواند نیازهای امروز ما را پاسخ بدهد.

معرک‌نژاد افزود: یکی دیگر از چالش‌های عرصه رسانه این است که هرگاه برنامه و پروژه‌ای با کمترین مشکلی روبه‌رو می‌شود، بیان می‌کنند اطلاع‌رسانی ضعیف بوده است، عمدتاً به حوزه روابط عمومی‌ها به عنوان فرد مقصر نگریسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه نگاه ما به رسانه و روابط عمومی از یک نگاه فردی و تک بعدی برای انتشار عملکردها باید به یک نگاه شبکه‌ای تبدیل شود، ما با جوامع متکثر روبه‌رو هستیم که سلایق، علایق، ارزش‌ها، ادراک‌ها و مراجع رسانه‌ای متعددی دارند.

مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: امروز ارگانی موفق است که برای تک تک شبکه‌ها، رسانه‌های خاص متناسب تدارک ببیند و قطعاً در این قاموس فکری فقط نباید یک واحد روابط عمومی ارتباطات رسانه‌ای ایجاد شود، بر این اساس از مدیران عالی سازمان گرفته تا زیرمجموعه‌های آن سازمان باید تک تک در نحوه تعامل، نوع پوشش و در نوع اطلاع رسانی کردن یک رسانه باشند.

معرک‌نژاد با اشاره به وظایف روابط عمومی‌های شهرداری‌های اصفهان در حوزه‌های مختلف همچون تعظیم شعائر دینی و ملی، اطلاع رسانی برنامه‌ها، ارتباطات مردمی، دیپلماسی و تعاملات با خواص و عوام و جامعه نخبگان، موج آفرینی و جریان سازی و رصد و هدایت افکار عمومی، اظهار کرد: در این راستا می‌توان برای بهتر و کارآمدتر شدن این وظایف و رسالت‌ها به راهکاری مناسب از طریق کمیته پیشران دست یافت.

تبیین ۷ مؤلفه مدیریت شهری در بدنه شهرداری

رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: بحث ارزش‌های حاکم بر برنامه‌ها از جمله اولویت‌های شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان است.

وی ادامه داد: مسئولیت‌پذیری، عدالت محوری، نیک نامی، حفظ کرامت انسانی، شفافیت و فساد ستیزی، امانت داری و پاسداشت هویت تاریخی شهر، هفت مؤلفه و ارزش تعیین شده در این دوره مدیریت شهری است، این ارزش‌ها باید در بدنه شهرداری به صورت کامل تبیین شود.

رسانه‌ها باید به یک ابزار پیشران تبدیل شوند

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان با اهمیت خواندن تبیین محتواها، ارزش‌ها و اولویت‌ها در سطح شهرداری اصفهان به معنای عام، گفت: این مهم یکی از رسالت‌های اصلی ما است که برگزاری جلسات کمیته‌های پیشران، از مصادیق تبیین به شمار می‌رود.

مختاری تصریح کرد: البته در کنار این هفت مؤلفه، چند شاخصه دیگر مد نظر شخص شهردار اصفهان است که می‌توان به محور هوشمندسازی در تمام رئوس، محله محوری، توجه به مسائل فرهنگی و قرار گرفتن فرهنگ در رئوس برنامه‌ها و توجه به بافت‌های تاریخی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در ارائه برنامه‌های پیشنهادی برای بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵، همگان باید به این اولویت‌ها و ارزش‌ها توجه ویژه داشته باشند تا اهداف مدنظر محقق شود.

رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان اظهار کرد: ورودی‌های کمیته‌های پیشران طرح بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اصفهان بر اساس رصد و تحلیل اسناد مختلف بالادستی همچون برنامه گام دوم انقلاب، سند ششم و رئوس اصلی برنامه هفتم توسعه مصاحبه با نخبگان و مدیران سطوح مختلف شهرداری و حتی داده کاوی سامانه‌های شهرداری چون ۱۳۷ تهیه شده است.

کد خبر 623245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.