موفقیت رویکرد خیابان‌های بدون خودرو در کلان‌شهرهای دنیا

گزارش‌ها حاکی از آن است که گسترش معابر بدون خودرو در شهرهای پاریس پایتخت فرانسه، لندن در انگلستان و نیویورک آمریکا به افزایش گرایش مردم به پیاده‌روی منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین تبعات انتشار ویروس کرونا، ترویج خیابان‌های بدون خودرو بود که به دنبال آن، بسیاری از معابر شهری بر وسایل نقلیه موتوری بسته شد تا عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بتوانند با ایمنی کامل و رعایت فاصله اجتماعی به عبور و مرور در آن‌ها بپردازند. تبعات مثبت این رویکرد، مدیران شهرهای لندن، پاریس و نیویورک را به تداوم آن سوق داده است، به‌طوری که این افراد از اجرای پروژه‌های جدید برای توسعه هرچه بیشتر پیاده‌راه‌ها در آینده نزدیک خبر داده‌اند. این طرح‌ها استقبال بسیار گرم ساکنان سه شهر ذکر شده را به دنبال داشته است و این افراد خواهان دیدن خودروهای کمتر در محل زندگی خود شده‌اند.

حمایت شهروندان از پیاده‌راه‌سازی معابر

مدیران شهرهای لندن، پاریس و نیویورک طی یک نظرسنجی از شهروندان خواستند نظر خود را در رابطه با پیاده‌راه‌سازی معابر اعلام کنند که در هر سه شهر، تعداد افراد موافق بسیار بیشتر از مخالفان طرح بود. در واقع، ۴۹ درصد از مردم لندن با گسترش پیاده‌راه‌ها موافق بودند که شفاف‌سازی طرح توسط مدیران برای آن‌ها، این عدد را به ۷۲ درصد افزایش داد. در پاریس، نرخ افراد موافق با پیاده‌سازی پروژه در ابتدا ۵۸ درصد و پس از آگاهی از جزئیات طرح به ۶۹ درصد رسید و این آمار برای نیویورک در ابتدا و پس از شفاف‌سازی به ترتیب ۶۰ و ۷۴ درصد بود.

پیش از این، مدیران شهرهای لندن، پاریس و نیویورک به برگزاری ورکشاپ‌هایی برای آموزش طراحی شهری به افراد علاقه‌مند پرداختند که شرکت‌کنندگان در آن‌ها، جنبه‌های مختلف طراحی شهری مؤثر بر سلامت مردم را به خوبی یاد گرفتند. نکته جالب توجه در مورد ورکشاپ‌ها این است که افراد شرکت‌کننده برای اولین بار طرح پیاده‌راه‌سازی معابر شهری را مطرح کردند و مدیران را به اجرای آن‌ها سوق دادند.

بدون شک، ایجاد خیابان‌های بدون خودرو نه‌تنها برای سلامت جسمی شهروندان بسیار مفید خواهد بود، بلکه به واسطه افزایش امکان برقراری روابط اجتماعی در بهبود رفاه روانی آن‌ها نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

موفقیت رویکرد خیابان‌های بدون خودرو در کلانشهرهای دنیا

کد خبر 623243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.