لزوم توجه بیشتر به بیماران «سخت‌درمان»

مدیر گروه مراقبت‌های حمایتی تسکینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به بیماران و خانواده‌های آنها، آموزش خود مراقبتی به عموم جامعه و توانمندسازی کانون کارکنان نظام سلامت را در برنامه خود گنجانده است.

علی‌رضا ایرج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تاکید بر اینکه کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» و یا کانون «حمد ایرانیان» از سال ۱۳۹۳ مجوز فعالیت خود را از ارگان‌های مختلف کشور دریافت کرده است، اظهار کرد: این کانون حمایتی به عنوان یک سازمان مردم نهاد غیرسیاسی، دولتی و غیر انتفاعی است که هدف آن شناسایی و ارائه خدمات حمایتی‌تسکینی به بیماران سخت‌درمان است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۲ بیماری که شامل بیماری‌های سرطان، دیابت پیشرفته، ضایعات نخاعی، بیماری آلزایمر، ایدز، بیماری‌های روانی، نارسایی قلبی‌تنفسی، کلیه، کبدی، گوارشی و بیماری MS را به عنوان بیماری تحت پوشش خود معرفی کرد؛ هدف اصلی این کانون مراقبت از بیماران است. مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی بنابه تعریف سازمان جهانی بهداشت در واقع تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی است تا زندگی خوبی را تا پایان عمر همچنین پس از تشخیص بیماری سخت تجربه کند.

ایرج پور افزود: بیماری‌های سخت‌درمان جزو مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی هستند. مراقبت‌های حمایتی‌تسکینی علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به بیماران و خانواده‌های آنها، آموزش خود مراقبتی به عموم جامعه و توانمندسازی کانون کارکنان نظام سلامت را در برنامه خود گنجانده است. کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» با در اختیار داشتن یک فضای درمانگاهی و با مجوز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت را دایر کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ارائه خدماتی اعم از تشکیل پرونده، آموزش‌های خود مراقبتی و خدمات سرپایی در کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» خبر داد و گفت: مراجعه کنندگان به این کانون علاوه بر دریافت خدمات طب پیشگیری از برنامه‌های ارتقای سلامت نیز بهره‌مند خواهند شد. در این کانون برنامه‌های پزشکی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مرحله اجرا می‌رسد.

مدیرگروه مراقبت‌های حمایتی تسکینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» در بخش توانبخشی از طریق مراکز تحت قرارداد، بیماران را به این مرکز انتقال و در راستای بهبود بیمار اقدامات مفیدی انجام می‌دهد که در برخی موارد این خدمات رایگان است. معرفی افراد به کلینیک‌های روانشناختی از دیگر خدمات این کانون است.

وی در ادامه گفت: کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» به واسطه تفاهمنامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز آموزشی درمانی دانشگاه منعقد کرده است افرادی را به عنوان رابط تعیین تا بیماران سخت‌درمان و نیازمند را به کانون معرفی کنند و با تشکیل پرونده خدمات مختلف برای این افراد صورت پذیرد.

لزوم توجه بیشتر به بیماران «سخت‌درمان»

ایرج‌پور با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته چند بیماری دیگر تحت پوشش خدمات کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جراحت‌دیدگان از سوختگی و بیماران پروانه‌ای جدیداً تحت پوشش خدمات این مرکز قرار گرفته‌اند. «کلینیک تخصصی زخم» با تیم مجرب به‌صورت تخصصی خدمات ویژه ارائه می‌دهد.

وی در مورد توسعه برنامه‌های کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» تصریح کرد: در آینده فعالیت‌های پژوهشی، امور اجتماعی، خدمات رفاهی و امور فرهنگی این کانون بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

ایرج‌پور در ادامه از برنامه‌های جدید در حال برگزاری کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» خبر داد و تصریح کرد: درحال حاضر آماده سازی محوطه «کانون حمد» تحت عنوان گذر همدلی ایرانیان با نگرش ایجاد فضایی نمایشگاهی در نظر گرفته شده است و به‌زودی افتتاح خواهد شد.

مدیرگروه مراقبت‌های حمایت تسکینی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: احداث نخستین «خانه حمد ایرانیان» تحت عنوان «هاسپیس» از برنامه‌های پیش‌بینی شده کانون «حمایت و مراقبت از بیماران صعب‌العلاج ایرانیان» است.

وی تصریح کرد: «خانه حمد ایرانیان» برای نگهداری و مراقبت‌های بیمارانی که در مرحله انتهایی حیات هستند ساخته و راه‌اندازی خواهد شد.

ایرج‌پور با ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت زندگی بیماران سخت‌درمان در آینده‌ای نه چندان دور، گفت: این کانون علاوه بر درمانگاه فعلی مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل را دارا است.

کد خبر 623221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.