طرح برگزاری تجمعات در راه مجلس

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، هشتم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طرح برگزاری تجمعات در راه مجلس» نوشت: محمد دهقان؛ معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز دوشنبه در نشست خبری «همایش ملی مسئولان اجرای قانون اساسی» با تأکید بر حق اعتراض و تجمع مردم در قانون اساسی، گفت: در یک‌سال گذشته معاونت حقوقی با همکاری مجلس «طرح نحوه برگزاری تجمعات» را پیگیری کرد که این طرح بزودی در مجلس به مرحله بررسی خواهد رسید.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هدف دولت شنیدن صداهای مختلف در کشور و بهبود شیوه حکمرانی است، اظهار کرد: این امر بخش مهمی از مشارکت مردم در قانون اساسی است و به همین منظور دولت سیزدهم از ابتدای شکل‌گیری مردمی‌سازی اجرای قانون اساسی را دنبال کرد و دستورالعمل آن نیز تدوین و ابلاغ شد که در ترکیب آن هم از حقوقدانان و هم از مسئولان حضور دارند.

دهقان ادامه داد: در این دستورالعمل که با تأیید رئیس‌جمهور هم همراه شد، برای اجرای همه اصول قانون اساسی سامانه‌ای طراحی شده تا مردم به معاونت حقوقی و معاونت قانون اساسی دسترسی داشته باشند و هر جا اجرای قانون اساسی زیر سوال رفت آن را به اطلاع مسئولان برسانند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در ادامه گفت: در قانون اساسی موضوع همه‌پرسی آمده است اما ساز و کار خودش را دارد و اگر مصالح کشور اقتضا کند، با نظر مقام معظم رهبری و رأی دوسوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر موضوعی قابل پیگیری است اما این موضوعات باید در شرایط ثبات و آرامش کشور انجام شود، نه در شرایطی که دشمن به دنبال ایجاد آشوب و اغتشاش در کشورمان است.

دهقان درباره اقدامات رسانه‌های معاند نظیر اینترنشنال و بی‌بی‌سی در آشوب‌های اخیر گفت: مرکز امور حقوقی بین‌الملل زیر نظر این معاونت برای برخورد قانونی با رسانه‌های معاند که به عنوان بازوی گروه‌های تروریستی در کشور ما عمل کردند، پیگیری‌های لازم را انجام داده است. در این زمینه مستندات لازم جمع‌آوری و مواردی که نقض قانون شده پیگیری شده است که آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

طرح برگزاری تجمعات در راه مجلس

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژه‌ای: از دروغگو نگذرید» نوشت: احضار دروغگوها به دادگاه از یک مطالبه مردمی برای برخورد با کسانی که امنیت روانی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند، به یک دستور قضائی رسید.

در آغاز آشوب‌های پس از مرگ مهسا امینی، برخی رسانه‌ها، و از جمله صداوسیما و نیز نهادهای مربوطه یا فعالان مجازی، بسیاری از ادعاهای مطرح شده را راستی‌آزمایی می‌کردند، پاسخ می‌دادند و شفاف می‌کردند، اما به مرور تعداد دروغ‌ها آن‌قدر بالا رفت که امکان پاسخگویی نبود و از طرفی مگر پاسخ به قدر دروغ اولیه دیده می‌شد!؟

کمی که گذشت دروغ‌ها آن‌قدر پر تعداد شدند که در عمل و برعکس روال عادی، همه‌چیز دروغ بود، مگر اینکه خلافش ثابت شود! کشته‌سازی‌های دروغ، هویت‌های دروغ، فیلم‌های دروغ، روایت‌های دروغ؛ در واقع شورشی بر مبنای دروغ شکل گرفته بود.

می‌گفتند کشته شده، اما زنده بود؛ می‌گفتند جمهوری اسلامی کشته، اما تصادف کرده بود؛ می‌گفتند یگان ویژه زده، اما خودشان زده بودند؛ از کابل و کراچی عکس منتشر می‌کردند و می‌گفتند ایران است؛ خودکشی کرده بود و می‌گفتند جمهوری اسلامی کشته است؛ نامه جعل می‌کردند، روایت‌های دروغین از زندان منتشر می‌کردند، فلانی شکنجه شد، فلانی پاهایش قطع شد و در نهایت فلانی با پاهای سالم از زندان بیرون آمد! امپراتوری دروغ عبارتی گزاف یا مبالغه‌آمیز نیست، این شورش‌ها با دروغ شروع شد و با دروغ پیش رفت و هر بار که می‌رفت کمرنگ شود، دروغی جدید تزریق می‌کردند.

مهسا امینی به خاطر ضرب و شتم فوت نشد و ادعای پدر او در مورد ضربه به سر مهسا اولین دروغ بود که جرقه آشوب را روشن کرد. بعدها دروغگویی او عیان شد، اما دیگر چه سود!

دروغ اصلی هم همین بود که مردم با ما هستند؛ و دروغ بعدی آنکه به زودی جمهوری اسلامی ساقط می‌شود. گزافه نیست که بگوییم این شورش، انقلاب دروغ‌ها بود. دروغگوها الزاماً سرباز مزدبگیر دشمن نیستند.

بی‌بی‌سی‌چی‌ها یا اهالی اینترنشنال و من و تو و صدای آمریکا یا حتی اربابان غربی این‌ها یعنی دولتمردان غربی عامدانه دروغ می‌گویند. سرباز خوب استکبار هستند. آن‌ها می‌دانند که ادعایشان دروغ است، اما هدف مشخصی دارند و در راستای رسیدن به آن، دروغ را بر خود حلال کرده‌اند.

طرح برگزاری تجمعات در راه مجلس

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گنج گمشده مکران» نوشت: سرزمینی که هر وجب از خاکش طلاست، بهشت مغفول و گنج پنهان شده در دل ساحل اینها شاید بهترین توصیف‌هایی باشد که می‌توان برای سواحل مکران برشمرد. سال‌ها است که سرمایه‌گذاری در ایران و استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی به یک مسئله اساسی برای رشد اقتصادی تبدیل شده است.

در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود از ترانزیت منطقه هستند، اظهارات مسئولان و اشاره مجدد رهبر انقلاب به استفاده بیشتر از این سواحل نشان می‌دهد به‌رغم وجود ظرفیت‌های یادشده در منطقه مکران، شاخص‌های توسعه این منطقه در سطح مطلوبی قرار ندارد.

از سال ۱۳۸۷ و با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب این سواحل مورد توجه قرار گرفت و طبق دستور ایشان، نیروی دریایی ارتش مأمور شد کار توسعه را در این سواحل پرچم‌داری کند.

روند توسعه‌ای که در برنامه ششم و هفتم به صراحت بر استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید شده، تدوین سند توسعه مخصوص سواحل مکران را در پی داشته و حتی به تشکیل شورای توسعه سواحل مکران منجر شده است.

روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش، ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

اگرچه در اخبار و گزارش‌ها بیشتر از سواحل سیستان‌وبلوچستان با محوریت بندر چابهار به‌عنوان سواحل مکران یاد می‌شود اما این سواحل با طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر علاوه بر سواحل چهار شهرستان جنوبی سیستان‌وبلوچستان یعنی دشتیاری، کنارک، چابهار و زرآباد، سه شهرستان ساحلی در هرمزگان یعنی جاسک، میناب و سیریک را هم شامل می‌شود که همه آن‌ها به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان راه دارند.

مهم‌ترین ویژگی سواحل مکران این است که این سواحل و بنادر آن، به‌ویژه بندر اقیانوسی چابهار تنها مسیر ورود ایران به آب‌های آزاد جهان و واصل اقیانوس هند و کشورهای آسیای شرقی و هند و چین به آسیای میانه هستند.

به همین دلیل بندر چابهار تنها بندر غیرتحریمی ایران هم بوده و هست، چرا که بسیاری از متحدان کشورهای غربی کالاهای تجاری خود را از طریق ایران و این مسیر که هم امن است و هم مقرون‌به‌صرفه، به دیگر کشورهای جهان به‌ویژه آسیای میانه انتقال می‌دهند.

با نیم نگاهی به اهمیت سواحل مکران می‌فهمیم این سواحل از یک‌سو به‌دلیل قرار گرفتن در خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز، کمتر در معرض تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر به دلیل آن که دریای عمان بخشی از راه مواصلاتی خلیج فارس و مناطق نفت خیز آن با اقیانوس هند، دریای مدیترانه و اروپاست، از نظر اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد.

از قابلیت‌ها و مزیت‌های اصلی این منطقه هم‌جواری آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در مرزهای جنوبی کشور و هم‌جواری با دو کشور پاکستان و افغانستان است.

علاوه بر این، اتصال دریای عمان و بندر چابهار در ساحل شرقی مکران به راهگذر بین‌المللی شمال جنوب، نقش مهمی در مبادله کالا به شرق کشور و کشورهای آسیای مرکزی ایفا خواهد کرد. درواقع دسترسی بندر چابهار در سواحل مکران به آب‌های آزاد موجب شده است کشورهای آسیای مرکزی، هند، چین، افغانستان و حتی کشورهای اروپایی تمایل داشته باشند از این بندر برای انتقال کالاهای خود استفاده کنند.

طرح برگزاری تجمعات در راه مجلس

کد خبر 623130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.