فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در مهم‌ترین بازی چند دهه اخیر خود، برای پیروزی و سربلندی در جنگ همه‌جانبه برابر یکدیگر شمشیر خواهند کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا کمتر از ۱۴ ساعت دیگر، تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا راس ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه الثمامه شهر دوحه، سومین بازی مرحله‌گروهی (B) جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را رودر روی یکدیگر آغاز خواهند کرد؛ جدال حساسی که به‌طور همزمان با دیگر بازی گروه (انگلیس - ولز) به انجام خواهد رسید. قضاوت این دیدار برعهده آقای آنتونیو متئو لاهوز اسپانیایی است، همچنین پائو سبریان دویس و روبرتو دیاز که هر دو هم‌وطن لاهوز هستند به‌عنوان کمک‌داوران اول و دوم در کوبل‌داوری قرار دارند و داور چهارم نیز کوین اورتگا پروئی است.

همان‌طور که می‌دانید دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است که شاید نه فقط برای مردم ایران و آمریکا، که برای مردمان سایر کشورها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. جدالی که از همان ابتدا به‌مانند تمام سال‌های اخیر به‌عنوان یک‌بازی کاملاً سیاسی از آن یاد می‌شد و شدت سیاسی‌بودنش در ماه‌های اخیر نیز به اوج خود رسیده است.

ضمن اینکه از نظر فوتبالی نیز تمام فوتبال‌دوستان مشتاق اند تا مهم‌ترین بازی گروه را تماشا کنند؛ چرا که از بین ایران و آمریکا، به احتمال فراوان یک‌تیم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی خواهد شد. ایران با یک شکست و یک پیروزی با سه امتیاز در جایگاه دوم جدول قرار دارد و آمریکا نیز با دو تساوی، رده دوم را در اختیار گرفته است؛ همین مسئله باعث شده هر دو تیم به آب‌وآتش بزنند تا هرطور شده دست‌پر و با سه‌امتیاز زمین ورزشگاه الثمامه را ترک کنند.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

یوزهای ایرانی آماده برای یک‌نمایش بی‌نقص در الثمامه

تیم‌ملی فوتبال ایران پس از اینکه تورنمنت جام‌جهانی را بسیار بد آغاز کرد در بازی دوم فوق‌العاده خوب و فراتر از حد انتظار ظاهر شد؛ اکثر هواداران و حتی کارشناسان فکرش را هم نمی‌کردند که تیمی بازی نخست را شش بر دو ببازد اما در بازی دوم نتیجه‌ای کاملاً متفاوت کسب کند؛ کی‌روش که در بازی نخست ترکیب بسیار بدی چید و با مصدومیت علیرضا بیرانوند تدابیرش شکست‌خورده‌تر شد، از نیمه‌دوم همان بازی برابر انگلیس متوجه اشتباه خود شد و با سیستم درست و منطقی همه‌چیز را به روال عادی بازگرداند اما دیگر برای بازگشت در برابر انگلیس دیر شده بود. شکست سنگین ایران مقابل سه‌شیرها بزرگ‌ترین درس و شاید بهترین نتیجه برای ایران بود تا از بازی دوم راه و رسم بازی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را یاد بگیرد.

یوزهای ایرانی از مالکیت ۱۹ درصدی در برابر انگلیس و زدن هشت شوت که فقط سه‌تای آن در چارچوب بود؛ مقابل ولز به آمار ۳۳ درصد مالکیت توپ، ۲۱ موقعیت گلزنی و شش شوت در چارچوب رسید؛ آمار شاگردان کی‌روش در بازی با ولز پرستاره تمجید اهالی فوتبال را به‌دنبال داشت چرا که آنان از ابتدا تا انتهای بازی درحال حمله‌های متوالی بودند و فرصت‌های کمی به ولز دادند؛ سبک بازی ایران با اضافه‌شدن رامین رضائیان و سردار آزمون سرعتی‌تر شد و بال‌های چپ و راست نیز رونده‌تر بودند؛ در نیمه‌اول سردار آزمون هدف هافبک‌ها بود اما به‌خاطر سرعت کمتری که نسبت به طارمی دارد خیلی موفق نبود، در نیمه‌دوم مصدومیت آزمون به ایران کمک کرد تا شرایط بهتری به‌خود بگیرد چرا که تاکتیک درستی در زمین پیاده نمی‌شد و آزمون نمی‌توانست وظیفه اصلی‌اش را انجام دهد. نفوذهای مهدی طارمی جواب داد و او توانست وین هنسی گلر ولز را ناچار به خطا کند و از زمین بازی اخراج شد. پس از آن ولزی‌ها که خسته بودند و به‌خاطر میانگین‌سنی‌شان کند، در ضدحملات جا بمانند. البته شوت ناگهانی روزبه چشمی یک هدیه الهی برای ایران بود که رفت و در کنج دروازه آرام گرفت تا حمله بعدی یوزهای خستگی‌ناپذیر در دقیقه ۱۱+۹۰ به گل دوم تبدیل شود و تیر خلاص با چیپ دیدنی رامین رضائیان با تابوت بی‌جان اژدهای اروپا خودنمایی کند.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

درخصوص ترکیب احتمالی تیم‌ملی ایران، می‌توان تنها یک تغییر را در نظر گرفت و احتمال می‌رود کی‌روش به ترکیب برنده دست نزند؛ در آخرین تمرین تیم‌ملی پیش از بازی حساس با آمریکا، علیرضا بیرانوند و سیدحسین حسینی پا به پای یکدیگر تمرین کردند. بیرانوند در تورنمنت امسال فقط ۲۰ دقیقه بازی کرده که اکثر آن را نیز تحت مداوا بوده و باوجود تجربه بسیار بیشتر اصلاً آماده نیست، اما حسینی ۱۶۰ دقیقه بازی کرده و در فرم مسابقه قرار دارد، گلری که مقابل انگلیس شش‌بار دروازه‌اش را باز شده دید اما در برابر ولز عملکرد قابل‌ستایشی داشت و نخستین کلین‌شیت خود در جام‌جهانی را نیز به‌ثبت رساند؛ آن‌هم پس از سه سیو و مهارهای عالی روی خروج‌های موفق که باعث شد اعتماد کادرفنی را به‌خود جلب کند. بیرانوند در تمام مدت تمرین با ماسک محافظ صورت تمرین کرده تا به آن عادت کند و این می‌تواند به این منظور باشد که گزینه دروازه‌بانی مقابل آمریکا خواهد بود. شاید هم کی‌روش این ریسک را به‌جان نخرد و حسینی به‌مانند بازی با ولز درون دروازه ایران بایستد.

علیرضا جهانبخش به‌دلیل دو کارته‌بودن و محرومیت نیست و این یعنی علی قلی‌زاده باز هم از ابتدا در ترکیب ایران قرار خواهد گرفت تا کار نیمه‌تمامش در بازی قبلی را تمام کند؛ طبق برخی تصاویر به‌نظر می‌رسد شاید در خط‌دفاعی نیز شاهد تغییراتی باشیم و شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان و صادق محرمی به ترکیب بازگردند، البته باتوجه به شیوه بازی آمریکا این اتفاق دور از انتظار نخواهد بود اما تماماً خط‌دفاعی دچار دگرگونی نخواهد شد. احمد نوراللهی، سعید عزت‌اللهی، احسان حاجی‌صفی و سردار آزمون نیز شانس بالایی برای فیکس بودن دارند تا علاوه‌بر کنترل کردن توپ و میدان، پرس از بالا را نیز در دستور کار قرار دهند و مانع از بازیسازی آمریکا با ستاره‌هایی مانند مک‌کنی و تایلر آدامز شود.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

یانکی‌ها و تاکتیک سرتاسر ریسک برای ماندن در جام

از طرفی تیم‌ملی آمریکا در بازی نخست خیلی‌خوب و با برنامه مقابل ولز وارد زمین شد و توانست در همان نیمه‌اول به گل برسد؛ سبک بازی شاگردان گرگ برهالتر هر حریفی را می‌تواند از پا دربیاورد چرا که توان و انرژی یانکی‌ها در تمام مناطق زمین تقسیم می‌شود و این یعنی آمریکا در هر پست و منطقه‌ای که بخواهد می‌تواند یک حمله برنامه‌ریزی‌شده طراحی کند. در بازی مقابل ولز دیدیم که کریستین پولیسیچ به‌هیچ وجه فقط از کناره‌ها نفوذ نمی‌کرد و بیشتر به دل مدافعان‌مرکزی می‌زد. صحنه گل تیموتی وه‌آ به‌وضوح این مسئله را تایید می‌کند. هرچند آمریکا در نیمه‌دوم مقابل ولز تصمیم اشتباهی گرفت و با دفاعی بازی‌کردن، فرصت‌طلبی را به ستاره‌های ولز ازجمله گرت بیل داد تا با زیرکی از مدافع پنالتی بگیرد و اندک موقعیت جدی تیمش را به گل تبدیل کند تا یک‌امتیاز ارزشمند برای حریف به ارمغان بیاید.

آمریکا در بازی برابر انگلیس یک تغییر در ترکیب خود اعمال کرد؛ کریستین پولیسیچ یک‌خط به‌عقب رفت تا در کنار هافبک‌های تیم وظیفه کمک به خط‌دفاعی را نیز انجام دهد. سارجنت به‌عنوان یک مهاجم سر زن نیمکت‌نشین شد و حاجی رایت در کنار تیموتی وه‌آ زوج خط‌حمله را تشکیل داد تا به‌جای ۲-۴-۴، آمریکا با ۳-۳-۴ بازی کند. اتفاقاً جواب هم گرفتند و باوجود اینکه برابر تیم پرستاره انگلیس به گلی نرسیدند اما فرصت‌های بیشتری از جناحین روی دروازه حریف خلق کرد؛ مشکل شاگردان گرگ برهالتر کم‌دقتی در زدن ضربات آخر بود که فرصت گلزنی و پیروزی را از آنان در دو بازی اخیر گرفت. به‌نظر می‌رسد آمریکا در برابر ایران باز هم بخواهد مانند دیدار با ولز وارد زمین شود، سیستمی با در اختیار گرفتن میانه‌زمین و انجام بازیسازی که منجر به خسته‌شدن مدافعان ایران شود و روی پاس‌های در عمق بتواند به دروازه ایران ضربه وارد کند.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

غیرحرفه‌ای مانند آمریکا و اسطوره‌هایش؛ از انتقاد بدون فکر تا اقدام غیرقانونی

اما برویم سراغ حواشی پیش‌آمده در روزهای اخیر که حسابی سروصدا به‌پا کردند؛ در آستانه دیدار مهم ایران و آمریکا بسیاری از رسانه‌های معاند و شبکه‌های آمریکایی سعی در برهم‌زدن تمرکز و از بین بردن روحیه بازیکنان و اعضای کادرفنی ایران داشتند تا مشکلات سیاسی همیشگی‌شان با ایران را به فوتبال تحمیل کنند و بتوانند خارج از مستطیل‌سبز نتیجه بگیرند. ابتدا یورگن کلینزمن کاپیتان سال‌های دور تیم‌ملی آلمان و سرمربی اسبق تیم‌ملی آمریکا در تحلیل بازی ولز و ایران به انتقاد از شاگردان کی‌روش پرداخت و آنان را پرخاشگر خواند؛ کلینزمن همچنین مدعی شد این به‌خاطر فرهنگ ایرانیان است؛ آنان مدام روی داور و کمک‌هایش کار می‌کنند تا بازی را خراب کنند؛ در هر صحنه پنج بازیکن داور را احاطه می‌کنند و این از دست ولزی‌ها و سایر حریفان خارج است.

صحبت‌های کلینزمن با انتقادات زیادی توسط ایرانی‌ها روبه‌رو شد و بازتاب زیادی در فضای‌مجازی پیدا کرد؛ سپس کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی ایران در اینستاگرام جواب او را داد و نوشت: صحبت‌های تو مایه‌ننگ فوتبال است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند. دوست داریم تو را به‌عنوان مهمان به کمپ تیم‌های ملی دعوت کنم و با بازیکنان ایران و فرهنگ این کشور آشنا شوی.
به‌عنوان یک آمریکایی-آلمانی ما می‌فهمیم که تو از ما حمایت نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم. در همین حال با تمام تمرکزمان می‌خواهیم تصمیم فیفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقیقات جام‌جهانی ببینیم چرا که انتظار داریم تو قبل از اینکه به کمپ ما بیایی، از این سمت استعفا کنی.

همچنین فدراسیون فوتبال ایران، در پی اظهارات یورگن کلینزمن علیه فرهنگ مردم ایران و توهین به تیم‌ملی، فیفا را مورد خطاب قرار داد و با محکوم کردن اظهارات مغرضانه یورگن کلینزمن علیه ایران، خواستار استعفای کلینزمن از گروه مطالعات فنی فیفا شد.

در ادامه کلینزمن پس از واکنش حرفه‌ای کی‌روش و همچنین اعتراض فدراسیون فوتبال، عقب‌نشینی کرد و اذعان کرد صحبت‌هایش به‌گونه دیگری برداشت شده است، چیزهایی وجود داشت که واقعاً از متن خارج شده بودند. من سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. من هرگز از کارلوس یا نیمکت ایران انتقاد نکرده‌ام. حتی برخی فکر می‌کردند که من از داور انتقاد می‌کنم اما او هیچ‌کاری در مورد رفتار آنها روی نیمکت انجام نداده است. تمام چیزی که من توصیف کردم، روش احساسی آن‌ها برای انجام کارها بود که در واقع به نوعی تحسین‌برانگیز است. تمام نیمکت در بازی زندگی می‌کنند. آن‌ها بالا و پایین می‌پرند و کارلوس یک مربی بسیار احساساتی است. او دائماً در کنار زمین است و سعی می‌کند تا تمام انرژی و جهت را به بازیکنانش بدهد. کلینزمن همچنین توئیتی منتشر کرد و نوشت: نظرات من درباره بازی ایران - ولز کاملاً به فوتبال مرتبط بود؛ اما متاسفانه طور دیگری از آن برداشت شد. من دوستان ایرانی زیادی دارم و همیشه از مردم، فرهنگ و تاریخ آن‌ها تعریف کرده‌ام. آرزو می‌کنم در جام‌جهانی برای آن‌ها بهترین اتفاق را رخ بدهد.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

در دیگر اقدام مغرضانه آمریکایی‌ها علیه ایران، در صفحه‌رسمی خود پرچم ایران را با حذف‌کردن عامدانه کلمه "الله" منتشر کردند! سپس به‌دنبال این حرکت عجیب، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال ایمیلی به فیفا، اقدام فدراسیون فوتبال آمریکا در تغییر پرچم ایران را محکوم کرد و خواستار تذکر و برخورد جدی فدراسیون جهانی فوتبال با فدراسیون فوتبال آمریکا شد. صفحه‌رسمی تیم‌ملی آمریکا نیز پس از واکنش ایران و اعتراض کاربران، مجبور به اصلاح پرچم ایران و تغییر آن به پرچم اصلی کرد. البته کاپیتان و سرمربی تیم‌ملی آمریکا نیز در کنفرانس‌خبری پیش از بازی مقابل ایران بابت این اقدام غیرحرفه‌ای و غیرقانونی از مردم ایران عذرخواهی کردند تا آمریکا رسماً بابت این اقدام عقب‌نشینی و اظهار پشیمانی کند. اکنون باید منتظر بمانیم تا ساعات باقی‌مانده نیز بدون حاشیه‌ای بگذرد و تیم‌های ملی ایران و آمریکا با سوت متئو لاهوز برای صعود از مرحله‌گروهی برابر یکدیگر بایستند و در زمین نتیجه واقعی مشخص شود.

لحظه‌ای تاریخی که فقط سهم یک‌تیم می‌شود

ایران در پنج دوره اخیر حضور خود در جام‌جهانی، فقط دو بار شانس صعود در بازی آخر داشته است؛ سال ۲۰۱۴ مقابل بوسنی‌وهرزگوین که متحمل شکست غیرمنتظره ۳ بر یک شد و دیگری دوره قبل در روسیه که اگر توپ نمی‌چرخید و شوت پای‌چپ مهدی طارمی به تور می‌چسبید ایران به‌جای پرتغال به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌رسید. نکته جالب اینجاست ایران در هر دو بازی لباس سفید بر تن داشت و از قضا در برابر بوسنی‌وهرزگوین نیز، حریفش لباس آبی پوشیده بود، گفتنی است ایران امروز سفید می‌پوشد و آمریکا با پیراهن رنگ آبی برابر ایران صف‌آرایی می‌کند.

آخرین مصاف تیم‌ملی ایران مقابل آمریکا را تمام دنیا به‌یاد دارند؛ روزی‌که بازی قرن لقب گرفت و ابتدا ضربه‌سر حمید استیلی روی سانتر جواد زرینچه به گل قرن شهرت یافت و سپس فرار مهدی مهدوی‌کیا روی پاس علی دایی گل دوم را به قعر قلب آمریکایی‌ها فرستاد تا تک‌گل یانکی‌ها نیز بدون اثر شود و ایران به نخستین پیروزی خود در تاریخ جام‌جهانی برسد؛ آمریکا یکی از خوش‌یمن‌ترین رقبای ایران در جام‌جهانی است و امروز بچه‌های ایران این فرصت را دارند تا خوش‌یمنی آمریکایی‌ها را دو برابر کنند تا خاطرات خوشی که در زمین فوتبال از آنان به‌ خاطر داریم همیشگی و بزرگ‌تر شود.

ایران تاکنون راهی مرحله یک‌هشتم نهایی نشده و امشب بسیار در تاریخ چندین‌ساله سرزمین آریایی بسیار خاص و مهم به‌شمار می‌رود و بدون اغراق می‌تواند به بزرگ‌ترین روز فوتبال کشور تبدیل شود. میلیون‌ها ایرانی در قطر، ایران و سایر کشورها لحظه‌شماری می‌کنند تا شاگردان کی‌روش آمریکا را ببرند و یا مقابل‌شان مساوی کنند تا هشتم آذرماه که حماسه ملبورن اتفاق افتاده است به یک خاطره شیرین و به‌یادماندنی دیگر تبدیل شود. در طرف مقابل آمریکا چهار بار از مرحله‌گروهی جام‌جهانی صعود کرده و برای اولین‌بار نیست که چنین شرایطی را تجربه می‌کند؛ شاگردان برهالتر می‌دانند که آن روحیه و قدرت ذهنی بازیکنان ایران را ندارند و نتیجه می‌تواند همان چیزی باشد که باب‌میل جماعت ایران است.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

بررسی کامل احتمالات صعود ایران و سایر تیم‌ها از گروه "B"

باتوجه به نتایجی که در دو بازی قبل گروه دوم رقم خورده است، احتمال صعود تیم‌های ملی انگلیس و ایران نسبت به دو تیم دیگر یعنی ولز و آمریکا بسیار بالاتر است. احتمالات صعود تیم‌ها از گروه دوم بر اساس دیدار مهم ایران و آمریکا به‌شرح زیر است؛

نکته؛ ایران و آمریکا نمی‌توانند هم‌زمان از گروه صعود کنند و قطعاً یک‌تیم از بین‌شان باید حذف شود.

۱. شکست ایران مقابل آمریکا: صعود آمریکا به مرحله یک‌هشتم نهایی و حذف ایران از گردونه رقابت‌ها تحت هر شرایطی.

۲. تساوی ایران مقابل آمریکا: درصورتی‌که انگلیس برابر ولز به پیروزی یا تساوی برسد، سه‌شیرها صدرنشین می‌شوند و ایران به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شود.

* درصورتی‌که تیم‌مای ولز موفق به پیروزی مقابل انگلیس شود؛ به‌دلیل تفاضل‌گل بیشتر نسبت به ایران به رده دوم جدول صعود می‌رود و پس از انگلیس به مرحله حذفی صعود خواهد کرد.

۳. برد ایران مقابل آمریکا: تیم‌ملی ایران تحت هر شرایطی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کند.

* درصورتی‌که ولز برابر انگلیس به پیروزی دست پیدا کند، تیم‌ملی ایران باید حتماً مقابل آمریکا به برتری برسد تا راهی دور بعدی شود.

* درصورتی‌که تیم‌ملی ایران بتواند از سد آمریکا عبور کند، تیم‌ملی انگلیس با قبول تساوی یا شکست برابر ولز به رده دوم می‌آید و ایران با صدرنشینی به مرحله حذفی می‌رود.

* همچنین فقط در یک حالت تیم‌ملی انگلیس از گروه صعود نخواهد کرد؛ اینکه ایران یا آمریکا برابر یکدیگر به برتری برسند و تیم‌ملی ولز نیز با اختلاف شش‌گل حریف پرقدرت و پرستاره‌اش یعنی انگلیس را از پیش‌رو بردارد که تقریباً احتمال آن صفر است.

فوتبال آمیخته با سیاست در دل الثمامه/ خوشا به‌حال تیم برنده!

کد خبر 623119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.