مشاهده پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال اصفهان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حضور و مشاهده پلنگ ایرانی و اینکه بتوانیم جمعیت پویایی از پلنگ ایرانی را در جغرافیای شمال و شمال شرق استان داشته باشیم، اتفاق ارزشمندی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار کرد: حوزه کویر در جغرافیای استان اصفهان، زیستگاه‌های بکر و مناسبی است و می‌تواند احتمال حضور گوشت‌خوارهایی بزرگ جثه مانند پلنگ ایرانی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: در پناهگاه‌های حیات وحش خارو در اردستان و کوه بزرگی در شهرستان نائین که هر دو از پناهگاه‌های حیات وحش نوپا هستند به لحاظ شاخص‌هایی مانند تنوع زیستگاه، شرایط تاریخی، توپوگرافی، امنیت، احیا طعمه‌ها و منابع آبی همچنین نمایه‌های حضوری که یک طعمه‌خوار دارد، مانند وجود لاشه‌ها و رد پاها می‌توان به داشتن پلنگ ایرانی امیدوار بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با ۳۱۰ هکتار وسعت که بخش‌های زیادی از آن در شهرستان نائین و بخش‌های شرقی آن در خور و بیابانک قرار گرفته است، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که برای اولین بار و هشت سال پیش حضور پلنگ ایرانی نیز در آن به همراه دیگر طعمه‌خواران ثبت شد.

وی افزود: در زمان حاضر جمعیت پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد جمعیت زادآور دارد و بسیار ارزشمند است؛ در این منطقه پلنگ ایرانی با توله‌هایش چندین بار دیده و تصویر برداری و فیلمبرداری شده است. پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک نیز پس از سال‌ها حفاظت، برقراری امنیت، احیای طعمه‌ها و زیستگاه، مستندسازی و عکس‌برداری شده است.

اکبری ثبت حضور پلنگ ایرانی در مناطق یاد شده را اتفاق مهمی در راستای حفظ تنوع زیستی دانست و افزود: حدود یک ماه پیش یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه شکار ممنوع کلاته در خور و بیابانک مشاهد شد و این اتفاق با ارزشی است که بتوانیم پلنگ را در جغرافیای شمال و شمال شرق استان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این گونه ارزشمند در رأس زنجیره‌های غذایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پلنگ ایرانی در مناطقی که کوهستان‌های قابل توجهی داشته باشد حضور دارد و به طور تقریبی در بیشتر استان‌های کشور پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است، اما در بعضی زیستگاه‌ها جمعیت غنی‌تری و در بعضی دیگر جمعیت کمتری دارد.

کد خبر 622943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.