بررسی طرح رویداد شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان (شهرجو)

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اجرای طرح «شهرجو» گفت: این رویداد به دنبال افزایش مشارکت هدفمند دانشجویان و دانشگاهیان در موضوعات مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _دوشنبه هفتم آذرماه_ در رویداد شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان طرح «شهرجو» اظهار کرد: در پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی در کنار دستاوردهای متعدد یکی از چالش‌های جدی، مفهومی است که از آن به عنوان «سرمایه اجتماعی» یاد می‌کنیم، مفهومی که به‌ویژه در سال‌های اخیر با توجه به حوادث و رخدادهای اجتماعی بیشتر شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: در عمیق شدن شکاف میان شهروندان و حاکمیت اگرچه نمی‌توان نقش عوامل خارجی و تأثیر رسانه‌ها را نادیده گرفت، اما مسئله اصلی عملکرد برخی مدیران و نهادها به ویژه در مواجهه با جوانان بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: آمار قابل توجه مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها موید آن است که تا چه اندازه تصور بسته بودن حلقه مدیریتی برای جوانان می‌تواند مخرب باشد و گویای این ضرورت است که نمی‌توان نسبت به شکاف موجود و تصور نادرست بی‌تفاوت بود.

وی تصریح کرد: بر اساس راهبردهای منشور شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم با عنوان «توجه به توسعه آموزش حقوق شهر و شهروندی» و راهبرد تعریف شده برای مرکز پژوهش‌ها مبنی بر «اهتمام بر تقویت تعامل با مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور برای دستیابی به آخرین تجربیات، اطلاعات و نظریات و تلاش جهت فراهم کردن زمینه استفاده از آن‌ها در مدیریت شهری» و همچنین بند ۹ تأکیدات سیاستی بودجه ۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر «توجه به عنصر خانواده و جوانان به عنوان محور اصلی ایجاد ساختارها و اجرای رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی» پیشنهاد رویداد «شهرجو» ارائه شد.

نباتی‌نژاد هدف از اجرای این طرح را افزایش تعامل هدفمند بدنه مدیریت شهری با دانشگاه و دانشجویان دانست و ادامه داد: افزایش مشارکت هدفمند دانشجویان در مدیریت شهری، آشنایی دانشجویان با فرایندها، چالش‌ها و موانع و عملکرد مدیریت شهری به منظور ایجاد ارتباط بین تئوری و عمل، آشنایی دانشجویان با سبک حکمرانی و قانون‌گذاری در مدیریت شهری، ارتقای امید به آینده و حس تعلق به شهر در بین دانشجویان، ایجاد پیشنهادهای خلاق و کمک به تصمیم‌سازی در مدیریت شهری و رشد و توسعه دانش مهارتی و ایجاد ظرفیت‌های جدید در دانشجویان در راستای خدمات و مسئولیت‌های شهری از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه مخاطبان این طرح دانشجویان شهر هستند، خاطرنشان کرد: در این راستا این طرح به عنوان رویداد شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان ارائه شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ملاک‌های ورود به طرح، معدل و کسب نمره قبولی در آزمون اولیه، تعریف شده است، اظهار کرد: مراحل اجرای طرح «شهرجو» شامل تعامل با ذی‌نفعان و نهایی کردن طرح تشکیل دبیرخانه شهرجو، فراخوان برگزاری رویداد و ثبت‌نام اولیه، اجرای آزمون کتبی آنلاین و مصاحبه اختصاص گروه‌های دانشجویی به کمیسیون‌های مربوطه بر اساس رشته تحصیلی است.

وی اضافه کرد: اجرای افتتاحیه با حضور دانشجویان منتخب و برگزاری کارگاه آشنایی اولیه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حضور در جلسات کمیسیون شورا، تدوین طرح و ایده در هر کمیسیون، انتخاب طرح‌های برتر و اجرای اختتامیه و تجلیل از دانشجویان برتر از دیگر مراحل اجرای طرح «شهرجو» است.

نباتی‌نژاد گفت: منابع آزمون شامل قوانین مربوط به شهرداری و شورای اسلامی شهر، منشور شورای ششم، قانون تشکیلات شورا، اطلاعات پیرامون شهر اصفهان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است.

وی ادامه داد: سرفصل‌های آموزشی تعریف شده در طرح «شهرجو» آموزش ساختار مدیریت شهری و جایگاه شورا و شهرداری در مدیریت شهری، آموزش ساختار شهرداری و نوع خدمات ارائه شده، آموزش ساختار شورا و فرایند تصمیم گیری، آموزش فرایند تدوین و تصویب بودجه در شهرداری در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رویداد «شهرجو» به دنبال این است که مشارکت هدفمند دانشجویان و دانشگاهیان را در موضوعات مدیریت شهری افزایش دهد، در این راستا لازم است دانشجویان نسبت به فرایند مدیریتی و قوانین شهر آشنایی کامل داشته باشند.

کمیسیون‌های تخصصی شورا در دانشگاه‌ها برگزار شود

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح «شهرجو» اظهار کرد: شرط موفقیت این طرح، برگزاری پیش رویدادهایی قبل از اجرای طرح اصلی است، در این راستا پیشنهاد می‌شود کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر در دانشگاه‌های مرتبط با کمیسیون‌ها برگزار شود.

وی افزود: باید فرایند آزمون در اجرای طرح «شهرجو» کم‌رنگ شود، زیرا ممکن است در کاهش میزان استقبال دانشجویان از طرح مؤثر باشد.

لزوم افزایش مشارکت شهروندان در فرایند تصمیم سازی مدیریت شهری

محسن معصومی، رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: افزایش مشارکت شهروندان در فرایند تصمیم‌سازی مدیریت شهری یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران بوده است.

وی با انتقاد از فرایند برگزاری آزمون در گزینش دانشجویان در این طرح گفت: راهکارهای متعدد دیگری می‌توان جهت گزینش و صلاحیت‌سنجی افراد به کار گرفت، در این راستا می‌توان با هماهنگی دانشگاه‌ها ورود دانشجویان به این طرح را مبتنی بر گذراندن یک درس و حتی دوران کارورزی برخی از رشته‌ها قرار دهیم تا انگیزه مناسب‌تری برای دانشجویان فراهم شود.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: تیم‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین در اجرای طرح «شهرجو» باید دانشجویان را تیمی به سمت اهداف حرکت دهیم، همچنین قرار دادن یک مربی برای هدایت دانشجویان حائز اهمیت است.

آئین‌نامه دقیق‌تری برای طرح «شهرجو» تنظیم شود

سیدمصطفی اعتصامی، مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در اجرای طرح «شهرجو» باید سعی شود ارتباط دانشجویان فقط با بدنه شورای اسلامی شهر نباشد و از ارتباط و تعامل با بدنه شهرداری به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری غافل نشویم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید برای اجرای طرح، آئین‌نامه دقیق‌تری تنظیم شود، همچنین نیازها و چالش‌های شهری مشخص و در تعیین و گزینش دانشجویان برای حضور در این طرح، با نظام فکری آنها مقایسه انجام شود.

لزوم برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ میان دانشجویان و مدیران شهری

پیمان آقایی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در توضیح نظرات خود پیرامون طرح «شهرجو»، اظهار کرد: یکی از نقاط کور ارتباط با جوانان شهر در این طرح به خوبی دیده شده است.

وی ادامه داد: بیشتر دانشجویان منتقد و مطالبه‌گر هستند، بنابراین ایجاد و باز کردن فضای گفت‌وگو و تعامل دانشجویان با سطح مدیریت شهری گام مهمی در رفع ابهامات و سوالات آنها است. برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ میان دانشجویان و شهرداران مناطق و اعضای شورای اسلامی شهر می‌تواند در پیشبرد اهداف طرح «شهرجو» بسیار تأثیرگذار باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور استان اصفهان تصریح کرد: تبلیغات رسانه‌ای طرح «شهرجو» بسیار حائز اهمیت است، به‌طوری که نحوه اجرا و میزان استقبال دانشجویان از این طرح بستگی به عملیات فعال تبلیغاتی دارد.

رویدادها متناسب با رشته‌های دانشگاهی هر دانشگاه تعریف شود

سعید شریفی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در این طرح از تعامل با دانشجویان سخن می‌گوئیم، اما طرح یک‌سویه نگارش شده است و عملاً گفت‌وشنودی بین مدیریت شهری و دانشجویان صورت نمی‌گیرد، همچنین طرح «شهرجو» نگاشته شده بیشتر بر بعد شناختی دانشجویان از مدیریت شهری تمرکز کرده است.

وی افزود: باید رویدادها را متناسب با رشته‌های دانشگاهی هر دانشگاه تعریف کرد؛ چراکه شاید بسیاری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و مهندسی مخاطب این طرح نباشند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ایجاد جذابیت برای دانشجویان جهت ورود به طرح «شهرجو» را از الزامات دانست و گفت: یکی از نکات اصلی در ارائه گواهی نامه‌هایی که قرار است در پایان طرح به دانشجویان داده شود، باید بعد ارزش گواهینامه و مرکز صدور آنها که قابلیت ارزش‌گذاری اجتماعی و مقبولیت علمی آنها را تأیید می‌کند، مدنظر قرار گیرد.

راه‌اندازی کانونی برای پرداختن به موضوعات شهری در دانشگاه‌ها

مجتبی کرباسی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ کانون فرهنگی و هنری، پنج تشکل سیاسی، ۵۰ انجمن علمی در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد، از این‌رو گستردگی و اهمیت مباحث مدیریت شهری به اندازه‌ای است که بتوان کانون و انجمنی مرتبط با موضوعات شهری و مدیریت شهری تأسیس کرد.

وی اضافه کرد: باید کسانی را برای آینده تربیت کنیم که ضمن تخصص دارای تعهد و اخلاق باشند؛ آزمون و شرط معدل فقط متخصصانی را تربیت می‌کند که تعهدی در فردا برای ما نخواهند داشت.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: در طرح «شهرجو» تعداد ظرفیت قابل پذیرش دانشجویان، میزان برگزاری این دوره در هر سال تحصیلی و مباحث دیگر به صورت دقیق مشخص شود.

کانون‌های دانشگاهی، کارآمدترین عرصه‌ها برای تحقق طرح «شهرجو»

کریمی، نماینده معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به اجرای طرح «شهرجو» اظهار کرد: کانون‌های دانشگاهی یکی از بهترین و کارآمدترین عرصه‌ها برای تحقق طرح «شهرجو» و تأمین اهداف مد نظر است.

وی «پیگیری» را از شاخصه‌های کانون‌های دانشجویی دانست و افزود: هرگاه ما اجرای رویدادها را به دانشجویان واگذار کرده‌ایم، شاهد رونق و استقبال بیشتر دانشجویان، همچنین ارائه خلاقیت‌ها و ایده‌های نو در این مسیر بوده‌ایم.

ایجاد انگیزه برای به‌کارگیری نخبگان و دانشجویان فعال در شهر

حسین اسماعیلی، نماینده معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: ایجاد انگیزه برای به‌کارگیری نخبگان و دانشجویان فعال بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: اگر هدف ما به‌کارگیری و بهره بردن از نخبگان دانشجویی در مسیر تعامل با مدیریت شهری است، باید طرح‌های مالی و معنوی خوبی برای ایجاد انگیزش در طرح «شهرجو» تعریف کنیم.

نماینده معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان پیشنهاد داد: فرصتی مجدد به دانشگاه‌ها خاصه دانشگاه اصفهان داده شود که با حضور اساتید متخصص در حوزه مباحث شهری، طرح «شهرجو» را مورد بازبینی قرار دهند و طرح را پخته‌تر کنند.

کد خبر 622918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.