واردات محموله بزرگ آنتی‌بیوتیک و سرم/ کمبودهای دارویی برطرف می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ورود محموله‌های آنتی‌بیوتیک به کشور گفت: تا پایان آذر، مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی مشکل خاصی در تأمین دارو نخواهند داشت.

به گزارش ایمنا، به نقل از خانه ملت، حیدر محمدی در حاشیه نشست امروز، یکشنبه ششم آذر، کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره سیاست‌های این سازمان برای تأمین دارو، اظهار کرد: رفع مشکلات مربوط به تأمین پایدار دارو در دو هفته گذشته در دستورکار قرار گرفته و تأمین دارو را از مسیرهایی که در داخل امکان‌پذیر باشد، انجام خواهیم داد. البته پیگیری تأمین نقدینگی موردنیاز صنایع داروسازی و اعتبار مربوط به افزایش سطح تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به ارزش افزوده هم در دستورکار است.

وی ادامه داد: اگر مشکلات تولیدکنندگان در رابطه با نقدینگی حل شود، بخشی از نیازهای دارویی رفع خواهد شد که ممکن است بخشی از نیاز از طریق تولید، تأمین نشود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حدود دو درصد از کل بازار مربوط به واردات است که این مقدار را از طریق واردات تأمین خواهیم کرد. در بخشی از تولید که مشکل داشته باشیم و احساس کنیم رفع آن زمان‌بر است تا زمانی که به تولید پایدار و ذخیره قابل اعتماد برسیم، واردات را در دستورکار قرار خواهیم داد. چند محموله آنتی‌بیوتیک و سرم وارد کشور شده و طی هفته جاری نیز محموله‌هایی بزرگ وارد کشور خواهد شد و در آذر به ذخیره مناسبی از دارو خواهیم رسید.

او افزود: امیدواریم تولیدکنندگان طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده بخش زیادی از اقلام را در آذر تأمین کنند. برخی از تأمین‌کنندگان که مشکل قیمت داشتند با بررسی‌های انجام‌شده مشمول قیمت‌گذاری شدند و بخشی هم مشمول نبودند که از آنها خواستیم که مانند گذشته ادامه دهند.

محمدی گفت: همیشه در بعضی اقلام با کمبود حداقلی مواجه هستیم که ممکن است به دلایل خاصی مانند تحریم و مشکلات ایجادشده برای خطوط تولید باشد و برآورد ما این است که تا پایان آذر مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی مشکل مهمی در تأمین دارو نخواهند داشت.

وی درباره عدم همکاری بعضی شرکت‌های تولیدکننده دارو و برخورد با آنها خاطرنشان کرد: بخشی از عدم تولید ناشی از نشناختن نیاز بوده و اینکه بسیاری از شرکت‌های داروسازی با این نیاز شگفت‌زده شدند؛ به گونه‌ای که تولید یکی از آنتی‌بیوتیک‌ها به ۲۰ برابر رسیده و این موضوع برای بعضی از شرکت‌ها به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نبود. البته برخی شرکت‌ها نیز قصور داشتند که از طریق سیستم‌های نظارتی در حال پیگیری است و اگر عمدی بودن قصور آنها اثبات شود، با آنها برخورد جدی خواهد شد. در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان سه برابر ظرفیت را افزایش داده و در مورد بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس نیاز تا ۲۰ برابر نیز افزایش تولید داشتیم.

کد خبر 622813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.