قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سکوی پرتاب علم به فضای فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ضوابط و قوانین، فرهنگ تثبیت پدیده‌های جدید را در کشور فراهم می‌کند، گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان، سکوی پرتاب علم به فضای فناوری است.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اینکه با تأسیس پارک‌های علم و فناوری اتفاقات ارزشمندی در زمینه علم و فناوری کشور رخ داده است، اظهار کرد: اگر فرایند علم و فناوری کشور را پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، دهه اول، دهه ترویج علم، دهه دوم با تأسیس مقاطع تحصیلات تکمیلی، دهه تولید علم، دهه سوم، دهه افزایش کیفیت تولید علم و استانداردسازی و استانداردپذیری و دهه چهارم، دهه تولید ثروت از دانش است و نقش پارک‌های علمی در دهه چهارم محسوس است.

وی افزود: در آموزش‌های امروز نظام دانشگاهی، مهارت‌آموزی و آمادگی برای اشتغال به‌عنوان یک هدف اصلی دنبال می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: چون دانشگاه‌ها را یک نهاد حکمت‌بنیان می‌دانیم، برای آن اهداف غایتی از آموزش و پژوهش در نظر گرفتیم و رسیدن به آن اهداف با آموزش نظری صِرف محقق نمی‌شود؛ بنابراین آموزش و پژوهش هدفمند را پیگیری می‌کنیم.

وی به نهادهای علمی کشور توصیه کرد از تجربیات دنیا استفاده کرده و روش‌های تبدیل علم به ثروت را کسب و با در نظر گرفتن شرایط بومی پیاده‌سازی کنند.

زلفی‌گل بهره‌وری را نیاز اصلی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای برنامه‌ریزی دانست و اضافه کرد: سامانه هوشمند بهره‌وری نظام آموزش عالی با عنوان «ناب» توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در ذیل سامانه «نان» راه‌اندازی می‌شود.

او بر هماهنگی و همکاری دانشگاه و پارک علم و فناوری تاکید کرد و گفت: در آئین‌نامه جدید مدیریت دانشگاه‌ها، به شیوه‌های این هماهنگی اشاره شده است.

وزیر علوم تفاوت علم و فناوری را در همگانی بودن علم و در مالکیت بودن فناوری دانست و ادامه داد: علم وقتی به فناوری رسید، ثبت قانونی می‌شود و برای مخترع و کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اینکه فایده نهایی رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی، «آسایش» و نتیجه رشته‌های علوم انسانی «آرامش انسان» است، خاطرنشان کرد: مراکز رشد فناوری می‌توانند به یکپارچگی علوم مختلف و ایجاد علوم بین رشته‌ای کمک کنند.

کد خبر 622763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.