تاریخچه دیدارهای ایران و آمریکا در جام جهانی +جزئیات

تیم ملی ایران و آمریکا در دومین تجربه دیدارهای جام جهانی در سه‌شنبه هشتم آذرماه به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار تیم ملی ایران و آمریکا در قالب هفته سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در روز سه‌شنبه هشتم آذرماه از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه الثمامه پیگیری می‌شود که این دیدار به صورت زنده و مستقیم از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

این بازی آخرین دیدار ایران در دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ است. بازی ایران و آمریکا پیش از این یک مرتبه در جربان جام جهانی ۱۹۹۷ فرانسه نیز رخ داده بود. ایران و آمریکا در روز ۳۱ خرداد سال ۱۳۷۷ در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی دو بر یک تیم ملی ایران به پایان رسید.

حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا گلزنان ایران در این بازی بودند. تک گل آمریکا را نیز برایان مک براید به ثمر رساند. ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ با تیم‌های یوگوسلاوی، آمریکا و آلمان هم‌گروه بود و در پایان در رتبه سوم آن گروه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی بازماند.

این بازی در ورزشگاه ژرلان در لیونل فرانسه برگزار شد و به‌خاطر فضای سیاسی آن موقع، به بازی ایران و آمریکا القابی نظیر «مادر تمام بازی‌ها» و «سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی» اختصاص داده شد. احمدرضا عابدزاده، علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، حمید استیلی و کریم باقری از جمله ستارگان ایران در این بازی بودند.

ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی ۹۸ | سرخ نیوز

گروه ایران در جام جهانی ۱۹۹۷ فرانسه

تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب مسابقات جام جهانی ۹۸ در گروه F مسابقات با تیم‌های یوگسلاوی، آلمان و آمریکا هم‌گروه بود.

بازی اول ایران در مقابل یوگسلاوی با نتیجه یک بر صفر به سود تیم اروپایی به پایان رسید.

بازی ایران و آمریکا، دومین بازی دو تیم در جام جهانی ۹۸ بود که در ورزشگاه ژرلان در شهر لئون کشور فرانسه برگزار شد و یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ جام جهانی در حضور ۳۹۱۰۰ تماشاچی حاضر در ورزشگاه و میلیون‌ها طرفدار پای تلویزیون بود.

تیم ملی ایران موفق شد با گل‌های مهدی مهدوی‌کیا و حمید استیلی، آمریکا را شکست دهد و اولین پیروزی ایران در جام‌های جهانی را رقم بزند. تک‌گل تیم ملی آمریکا مقابل ایران را مک براید به ثمر رساند. ایران در سومین بازی خود در جام جهانی ۹۸ فرانسه به مصاف آلمان رفت و با نتیجه دو بر صفر مغلوب حریف قدرتمند خود شد.

گل‌های بازی ایران و آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۷ فرانسه

گل‌های بازی ایران آمریکا را حمید استیلی در دقیقه ۴۱، مهدی مهدوی کیا در دقیقه ۸۳ و برایان مک براید در دقیقه ۸۷ به ثمر رساندند.

خاطره بازی صفحه رسمی جام جهانی با بازی ایران و آمریکا (عکس) | خبرگزاری ایلنا

القاب بازی ایران و آمریکا

بازی ایران آمریکا ۹۸ معروف به «سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام جهانی» و «بازی قرن» است و به «مادر تمام بازی بازی‌ها» نیز شناخته می‌شود.

مراسم پیش از بازی و حواشی ایران و آمریکا

براساس قوانین فیفا، در آغاز مسابقه تیم B باید برای دست‌دادن به سمت تیم A برود. در این دیدار، ایران تیم B بود و آمریکا A؛ در نتیجه، ایرانی‌ها باید به سمت آمریکایی‌ها می‌رفتند. اما مهرداد مسعودی، یکی از مسئولان رسانه‌ای فیفا، با آمریکایی‌ها مذاکره کرد و قرار شد تا برخلاف شیوه مرسوم، آنان به سمت ایرانیان بروند و با آن‌ها دست بدهند. در جریان مراسم پیش از آغاز مسابقه، بازیکنان ایرانی به رقیبان آمریکایی خود رزهای سفید، به‌عنوان سمبل صلح، هدیه دادند.

صعود تیم ملی به جام جهانی 1998 و شادی بیادماندنی ملت ایران

ترکیب ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۹۸

احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، نادر محمدخانی (۷۵- افشین پیروانی)، جواد زرینچه (۷۷- نعیم سعداوی)، مهدی پاشازاده، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، حمید استیلی، مهرداد میناوند، علی دایی، خداداد عزیزی (۷۴- علیرضا منصوریان)
سرمربی: جلال طالبی

ترکیب آمریکا مقابل ایران در جام جهانی ۹۸

کیسی کلر، فرانکی هیدوک، ادی پاپ، توماس دولی (۸۲- برایان مزونیو)، دیوید رجیس، تب راموس (۵۷- پرکی)، کوبی جونز، کلودیو رینا، روی وگرل (۵۷- ارنی استوراتجوئه ماکس مور، برایان مک براید

سرمربی: استیو سمسون

تیم داوری بازی ایران آمریکا در جام جهانی ۹۸

داور اصلی: اورس میر (سوئیس)

کمک‌ها: لاورن راوسسی (سوئیس) – نیکولا گرگریسکو (رومانی)

داور چهارم: لوسیان بوچاردو (نیجر)

فیلم خلاصه بازی ایران آمریکا جام جهانی ۹۸

کد خبر 622740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.