چگونه می‌توان مقدار سختی آب را تشخیص داد؟

یک دکترای شیمی آلی گفت: برای شناسایی مقدار سختی آب راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها استفاده از صابون و سنجش میزان کف آب است.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاربرد و اهمیت عناصر گروه فلزات قلیایی‌خاکی، اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح مرتبط با گروه دوم جدول تناوبی، سختی‌آب است که معمولاً با آب سنگین اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: درواقع آب سخت و نرم مربوط به آب شهری است، اما آب سنگین در راکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارتباطی با مصرف روزانه مردم ندارد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: تفاوت آب سخت و نرم با یکدیگر در میزان کلسیم و منیزیم موجود در آن‌ها است؛ در واقع اگر آب شهری که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد از منیزیم و کلسیم بسیاری برخوردار باشد، سخت خواهد بود.

وی اشاره کرد: آب سخت عوارض مختلفی روی کبد دارد و موجب ایجاد سنگ کلیه نیز می‌شود بنابراین باید برای استفاده از آب احتیاط کرد.

یوسفی در رابطه با روش شناسایی مقدار سختی و نرمی آب گفت: برای شناسایی مقدار سختی آب راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها استفاده از صابون و سنجش میزان کف آب است.

وی تصریح کرد: برای شناسایی مقدار سختی آب می‌توان مقداری از آب لوله‌کشی شهر را با کمی پودر صابون ترکیب کرد و پس از به هم زدن این مخلوط میزان کف آب را سنجید؛ درصورتی که کف بسیاری تولید شد یعنی مقدار سختی و نرمی آب مناسب است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: در صورتی که مخلوط آب و صابون کف مناسبی تولید نکرد یعنی آب منطقه سخت است که این مسئله در برخی شهرها به دلیل استفاده از آب سخت قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه آب سخت عوارض بسیاری دارد، اما آب بسیار نرم نیز تأثیرات مناسبی نخواهد داشت و تبدیل به آب مقطر می‌شود؛ درواقع آب مناسب باید از مقدار مشخصی کلسیم و منیزیم برخوردار باشد.

کد خبر 622736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.