اثربخشی محدودیت‌های کرونایی بر کاهش علائم آسم

گزارش‌ها حاکی از آن است که حذف محدودیت‌های کرونایی در بریتانیا، شدت علائم آسم را در بیماران مبتلا، به میزان حداقل دو برابر افزایش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شواهد نشان داد که طی دوران کرونا و به دنبال اعمال محدودیت‌های شدید از سوی مدیران شهری، دست کم در استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، به کاهش علائم بیماری در افراد مبتلا منجر شد. از سوی دیگر، کاهش آلودگی هوا در پی اتخاذ تردد سبز و سبک زندگی سالم، بهبود بیشتر وضعیت بیماران مبتلا به آسم و سایر امراض تنفسی را در به دنبال داشت.

محققان بریتانیایی در بازه زمانی بین نوامبر ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۲ مطالعه‌ای انجام دادند و در آن به بررسی وضعیت دو هزار و ۳۰۰ فرد بزرگسال مبتلا به آسم پرداختند. از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه خواسته شد هر ماه به یک پرسشنامه آنلاین پاسخ دهند و در آن به گزارش وضعیت سلامت خود بپردازند. این افراد باید در طول دوره آزمایشی، حتماً از ماسک استفاده می‌کردند، ضمن این‌که رعایت فاصله اجتماعی یک ضرورت برای آن‌ها به‌شمار می‌رفت. نتیجه نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش باورنکردنی علائم آسم در بیماران مبتلا بود به‌طوری که برخی از آن‌ها مدعی شده بودند که طی این بازه زمانی، نسبت به گذشته، بسیار کمتر متوجه بیماری خود بوده‌اند.

محققان بریتانیایی پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، مطالعات خود را در زمینه میزان شیوع علائم آسم میان افراد مبتلا تکرار کردند که نتیجه نظرسنجی‌ها باعث شگفتی آنان شد. پس از حذف محدودیت‌های کرونایی، تعداد کمی از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی ماسک پوشیده بودند، ضمن این‌که رفت و آمدهای خود را با سایرین افزایش داده بودند. این افراد نسبت به بیماران مبتلا به آسم که روند قدیمی خود مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک را رعایت کرده بودند، با تشدید علائم بیماری خود مواجه شده بودند و در ضمن، نرخ ابتلاء به بیماری‌های واگیر مانند آنفولانزا نیز در آن‌ها بسیار بیشتر از سایرین بود.

آمار نشان داده است که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از مردم سراسر جهان به آسم مبتلا هستند و ناخوشی‌هایی مانند تنگی نفس، گرفتگی قفسه سینه و سرفه را تجربه می‌کنند. بدون شک، رعایت بعضی از اصول بهداشتی، همانطور که طی دوران کرونا انجام شد، می‌تواند در به حداقل رساندن علائم این افراد نقش مهمی ایفا کند.

کد خبر 622683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.