مدیریت هماهنگ شهری لازمه تحقق مدیریت واحد شهری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر خواسته ما تحقق مدیریت واحد شهری است، اما باید ابتدا مدیریت هماهنگ شهری ایجاد شود و سپس به سمت مدیریت واحد شهری حرکت شود، از این‌رو افزایش اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در مجلس مطرح شده است.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از آغاز به‌کار شوراها در دوره اصلاحات قوه مجریه و قوه مقننه نسبت به کاهش اختیارات این نهاد در دولت لایحه ارائه دادند و طرح‌هایی نیز در مجلس در این خصوص مطرح شد همچنین در طول این سال‌ها تلاش‌ها برای کاهش اختیارات شوراها صورت گرفته است.

وی افزود: ممکن است نقص‌ها و ایرادهایی نیز در شوراها به چشم آید، اما به جای اصلاح آن‌ها چاره را در کاهش اختیارات دیدند، با این حال در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی برای نخستین‌بار شاهد حضور وی در جلسه شوراها و حمایت از این اصل مهم قانون اساسی هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دستورات کارآمد رئیس‌جمهور در راستای افزایش اختیارات شوراها، تصریح کرد: افزایش اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در مجلس نیز مطرح شده است، همچنین موضوع مردمی‌سازی حکمرانی از موضوعات مهمی است که نظام به آن پرداخته و نسبت به اجرای آن مصمم است.

وی ادامه داد: موارد مذکور این امید را ایجاد می‌کند که در آینده شاهد بهبود وضعیت شوراها و مدیریت شهری باشیم؛ البته لازمه آن این است که مقدمات لازم را از جهات مختلف برای این منظور فراهم کنیم، زیرا در دنیا افزایش اختیارات شوراها تجربه شده است و در کشور ما نیز می‌تواند اجرا شود، هرچند که لازم است به صورت آزمایشی در چند شهر از جمله اصفهان انجام و سپس به کل کشور تعمیم داده شود.

قربانی گفت: نتیجه افزایش اختیارات شوراها مشارکت بیشتر مردم در تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود، لذا جدا شدن تصمیمات جزئی از تصمیمات کلان که بسیاری از آن‌ها در مرکز گرفته می‌شود، باعث تمرکز بیشتر تصمیم‌گیران ارشد کشور نسبت به مسائل مهم‌تر می‌شود و لازم است مسائل محلی به نمایندگان مردم در پارلمان و مدیریت شهری همان منطقه واگذار شود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس مشترک رؤسا و اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور و شهرداران مراکز استان‌ها در اصفهان، خاطرنشان کرد: در این نشست که با حضور قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، بر نسبت افزایش اختیارات شوراهای اسلامی تاکید و قول مساعد برای همکاری داده شد و این‌طور به نظر می‌رسد که ما در سال‌های آینده شاهد وضعیت بهتری در این حوزه باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اختیارات شوراها در راستای توسعه شهری افزود: در حال حاضر اختیارات شوراهای اسلامی در حیطه شهرداری‌ها است که باید از شورای شهرداری به شورای اسلامی شهر برسیم، اما اکنون این امید ایجاد شده است که وضعیت بهبود یابد.

وی اظهار کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس با واقع‌بینی تصمیماتی در خصوص شوراها بگیرند و این مهم برای همه روشن شود که بدانیم هیچ سازمانی رقیب دیگری نیست و همه می‌توانیم در چارچوب شرح وظایف خود به مردم خدمت کنیم.

قربانی تاکید کرد: در حال حاضر خواسته ما تحقق مدیریت واحد شهری است، اما ابتدا باید مدیریت هماهنگ شهری ایجاد شود و سپس به سمت مدیریت واحد شهری حرکت شود، از این‌رو افزایش اختیارات شوراها و مجموعه مدیریت شهری در مجلس مطرح شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این خواسته بسیار مهم باید مراحلی طی شود که در گام نخست باید طرح مربوط به این موضوع در مجلس به تصویب نهایی برسد و دولت نیز موظف به اجرای آن باشد تا بتوانیم آن را در شهرهایی همچون اصفهان، سمنان و یزد به صورت آزمایشی اجرا کنیم.

کد خبر 622672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.