لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای پیشگیری از فرسایش خاک

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال‌وبختیاری گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری، فرسایش خاک به یک سوم کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز -یکشنبه ششم آذرماه - در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۲۵۰ طرح آبخیزداری در شامل سازه‌های سنگی، ملاتی و سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری اجرا شد که این طرح‌ها شامل سازه‌های سنگی، ملاتی و سدهای خاکی هستند که در مناطق مختلف استان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۰ درصد این طرح‌ها به بهره برداری رسیده است و بقیه آن‌ها تا هفت ماه آینده اجرا می‌شود که برای اجرای این طرح‌ها ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فرسایش سالانه ۱۷ تن خاک در هکتار، افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری، فرسایش خاک به یک سوم کاهش می‌یابد.

وی گفت: کنترل فرسایش خاک، تقویت آبخوان‌ها، تقویت پوشش گیاهی و کنترل سیلاب‌های فصلی از جمله مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری است.

احمدی ادامه داد: در سال‌های گذشته در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، شهرکرد، بن و لردگان چندین پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب اجرا شده و پس از تخصیص اعتبارات امسال برنامه‌های متنوع آبخیزداری در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: فلسفه فعالیت‌های آبخیزداری کمک به حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت روان‌آب‌های فصلی است که یکی از اثرات مهم آن کمک به حوزه‌های زیردست و جلوگیری از ورود رسوبات به پشت سدهای بزرگ است. جذب، ساماندهی و آموزش معلمان در طرح ملی همیاران طبیعت (همیار مروج)، مشارکت در اجرای برنامه‌های مناسبتی و طرح کودک و طبیعت، برنامه‌های هر مدرسه یک نهالستان، یک ساعت با جنگلبان، ترویج فرهنگ نهال‌کاری و حفاظت و احیای منابع‌طبیعی از جمله جنگل و مرتع از دیگر اهداف طرح کودک و طبیعت است.

کد خبر 622613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.