فضاهای فراموش شده، نتیجه چیرگی خودروها بر شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: گذرها و میدان‌های شهری که روزگاری در پی پیاده‌روی و تجمع شهروندان، محل آسایش، آرامش، جنبش و تعامل بود، امروزه به خیابان، فلکه یا مکانی پر از هراس، شلوغی و آلودگی برای تجمع و گذر خودرو تبدیل و فضاهای حیات‌بخش شهر به دست فراموشی سپرده شده است.

فرانک باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مسیرهای عابر پیاده بخش جدایی‌ناپذیر سیستم حمل‌ونقل شهری است، اظهار کرد: توجه به بهینه‌سازی پیاده‌راه‌ها موجب افزایش سلامتی جسمی و روحی شهروندان و خلق فضاهای شهری با کیفیت و مناسب می‌شود.

وی افزود: اهمیت دادن به عابران پیاده، ویژگی مشترک بهینه‌سازی پیاده‌راه‌ها به عنوان عامل حیات‌بخش فضاهای شهری و مانعی برای متروکه شدن آنها است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: با اختراع خودروی شخصی و تولید روزافزون آن، چهره شهرها و نوع زندگی ساکنان شهر دچار تغییراتی شد و به تدریج نقش وجودی انسان به عنوان کاربر اصلی فضاهای شهری رو به فراموشی رفت.

باقری ادامه داد: تجاوز به حریم پیاده و آمار بالای تصادفات منجر به مرگ عابران، نتیجه تسلط کامل خودروها بر فضاهای شهری است.

وی با بیان اینکه چیرگی خودروها بر شهرها و سکونتگاه‌های انسانی، عامل از بین رفتن ویژگی‌های هویتی بافت‌های مسکونی در جهان به ویژه در ایران بوده است، تصریح کرد: ترافیک و مسیرهای جدید اتومبیل، حس مکان، توان دریافت و بهره‌برداری از ارزش‌های کالبدی همانند ویژگی‌های طبیعی، تنوع و نفوذپذیری فضایی و بصری، شکل بدنه‌ها و آمیختگی کاربری‌ها با بافت زمینه، درک ارزش‌های یادمان‌های کهن، هویت و اصالت بافت‌های مسکونی را تغییر داده است.

مؤمنی گفت: گذرها و میدان‌ها که روزگاری در پی پیاده‌روی و تجمع شهروندان، محل آسایش، آرامش، جنبش و تعامل بود، امروزه به خیابان، فلکه یا مکانی پر از هراس، شلوغی و آلودگی برای تجمع و گذر خودرو تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه آشفتگی در پیاده‌روی نه تنها در گذرها بلکه در همه فضاهای شهری مانند میدان‌ها دیده می‌شود، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، برای استفاده ایمن و صحیح از خودروها تمهیداتی اندیشیده شده که نتیجه آن آرامش و ایمنی نسبی عابران پیاده است، اما در کشورهای در حال توسعه همچون ایران، چنین تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

کد خبر 622587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.