شیوع آنفلوانزا بیشتر در کودکان رخ می‌دهد یا بزرگسالان؟

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در کودکان شیوع بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد، گفت: کودکانی که در مدرسه، مهد کودک و محیط‌های بسته حضور دارند، ازجمله افرادی هستند که علائم بیماری در آن‌ها ظاهر شده و نیاز به بستری دارند.

عباسعلی طرفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در کودکان شیوع بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد، اظهار کرد: تفاوتی میان ابتلای کودکان یا بزرگسالان به این بیماری وجود ندارد، اما آنفلوانزای شایع که اکنون در جامعه شیوع یافته و به نظر می‌رسد از نوع H۳N۲ است، بیشتر کودکانی را که در مدرسه، مهدکودک و محیط‌های بسته حضور دارند درگیر کرده و علائم بیماری در آن‌ها ظاهر شده است و نیاز به بستری دارند.

وی درباره بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان بیماری آنفلوانزا، ادامه داد: افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند، اما پس از گذراندن سه تا چهار روز از بیماری احساس تنگی نفس، افزایش شدت سرفه داشته و حال عمومی آن‌ها با گذر زمان وخیم‌تر شده است، باید به پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که دچار نقص ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای پیشرفته مانند دیالیز، مشکل کبدی مبتلا به سیروز هستند، بهتر است همان روزهای ابتدایی بیماری تحت نظر پزشک قرار گیرند.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به احتمال ابتلای هم‌زمان به کرونا و آنفلوانزا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تصریح کرد: احتمال اینکه فردی هم‌زمان به کرونا و آنفلوانزا مبتلا شود، ضعیف است، اما با توجه به اپیدمی هر دو بیماری در شرایط کنونی، ابتلاء به هر دو بیماری غیرممکن نیست.

وی اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین راه پیشگیری از مبتلا به بیماری آنفلوانزا، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است، همچنین استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ از دیگر راهکارهای پیشگیری از آنفلوانزا است.

طرفه گفت: در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد دو پیک از آنفلوانزا هستیم، یکی حوالی آبان‌ماه و پیک بعدی اواخر دی و بهمن‌ماه رخ می‌دهد، از این رو توصیه می‌کنیم افرادی که براساس بیماری‌های زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف جزو دسته پرخطر یا های‌ریسک قرار دارند، نسبت به تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاهد روند نزولی مراجعه بیماران مبتلا به آنفلوانزا به مراکز درمانی و کاهش تعداد بیماران بستری شده، هستیم، اما به نظر می‌رسد طبق اپیدمیولوژی که سال‌های قبل اتفاق می‌افتاد، شاهد پیک دوم در اواخر دی و بهمن باشیم.

کد خبر 622477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.