نقش سوخت‌های فسیلی در تشدید آلودگی خاک

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی و در کنار آن وسایل حمل‌ونقل موتوری، علاوه بر اینکه باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، ذراتی مانند ترکیبات روغنی و قطعات پلاستیکی را طی فرآیندهای مختلف منتشر می‌کند که در ادامه باعث آلودگی خاک می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوامل تخریب‌کننده خاک و نحوه حفاظت از این ماده حیاتی، اظهار کرد: یکی از منابع آلوده‌کننده خاک، سوخت‌های فسیلی است.

استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی و در کنار آن وسایل حمل‌ونقل موتوری، علاوه بر اینکه باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، ذراتی مانند ترکیبات روغنی و قطعات پلاستیکی را طی فرآیندهای مختلف منتشر می‌کند که در ادامه باعث آلودگی خاک می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: ضایعات لنت‌های‌ترمز حاوی مواد بسیار مخربی است که می‌تواند باعث از بین رفتن محیط‌زیست و آلوده کردن خاک شود. فرآیند کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری می‌تواند در حفاظت از خاک کمک شایانی کند.

وی در رابطه با دیگر منابع آلوده‌کننده خاک گفت: یکی از مشکلات بسیار مهمی که در حوزه حفاظت از خاک وجود دارد، ورود فاضلاب‌ها و تخلیه پساب‌های صنعتی در مناطق خاکی است.

نصراصفهانی تصریح کرد: پساب و فاضلاب‌ها زمانی‌که از منابع صنعتی باشند ناخودآگاه حاوی فلزات سنگینی خواهند بود که برای محیط‌زیست و انسان‌ها خطرات بسیاری را به همراه دارند.

وی افزود: درواقع فلزات سنگینی مانند سرب و کادمیوم به دلیل ویژگی‌های ویژه خاک، جذب زمین شده و برای مدت‌های بسیار طولانی می‌تواند در محیط‌های خاکی باقی بمانند که این مسئله خطرات بسیاری را به همراه دارد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: همزمان با توسعه کشاورزی و کشت گیاهان در مناطقی که دارای خاک آلوده است عناصر آلوده‌کننده خاک جذب گیاهان شده که در ادامه باعث آلودگی محصولات غذایی می‌شود.

کد خبر 622446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.