درختان حاشیه اتوبان‌های شهر در کاهش آلودگی صوتی تاثیر بسزایی دارند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در سال‌های اخیر با توسعه فضای سبز شهر، بیشتر درختان و درختچه‌های غالب همچون چنار، نارون، توت زینتی، وسک، زبان‌گنجشک از نوع پهن‌برگان (به‌طور عمده خزان‌کننده)، انواع سوزنی‌برگ‌ها و درختانی مقاوم به خشکی و سازگار با اقلیم اصفهان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش اظهار کرد: توسعه بی‌رویه شهرنشینی و گسترش صنایع آلاینده توأم با افزایش جمعیت شهر اصفهان و خودروها و همچنین رعایت نکردن علم آمایش سرزمین، تهدیدی جدی برای این باغ‌شهر زیبا در زمینه هوای پاک به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: با ورود به فصل زمستان و رخداد پدیده وارونگی دما (اینورژن) حجم قابل توجهی از آلاینده‌های هوا از جو به سطح زمین می‌رسد که علاوه بر تشدید آلودگی هوای محیط، سبب اختلالات آب و هوایی نیز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه فضای سبز شهری از جمله زیرساخت‌های اجتماعی محسوب می‌شود که یکی از مزایای آن کاهش آلودگی هوا و از بین بردن اثرات نامطلوب آلودگی‌ها است، تصریح کرد: فضای سبز به عنوان ریه تنفسی شهر عمل می‌کند، علاوه بر این فضاهای سبز در کنترل درجه حرارت و تعدیل هوا، کاهش تابش نور خورشید و تأمین سایه در خیابان‌ها و معابر، کنترل باد، باران و سیلاب، تثبیت خاک و شن‌های روان نقش بسزایی دارند.

وی با بیان اینکه درختان پهن‌برگ نظیر چنار، نارون و افرا با جذب انواع گردوغبار و آلاینده‌هایی همچون اکسیدهای نیتروژن و گوگرد و سپس خزان برگ‌ها، نقش مهمی در تثبیت و دفع آلودگی‌ها ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: در یک خیابان بدون درخت میزان آلودگی و ذرات گردوغبار معلق در هوا ۱۰ تا ۲۰ هزار ذره در یک لیتر هوا است، درحالی‌که در یک خیابان دارای حداقل ۱۵۰ درخت بالغ، میزان آلودگی ۳۰۰ ذره در هر لیتر هوا است.

عرفان‌منش اظهار کرد: در حاشیه اتوبان‌ها و خیابان‌ها، وجود درختانی از جمله سرو ناز، سرو نقره‌ای و کاج مشهد سبب کاهش آلودگی صوتی می‌شود، در واقع درختان و پرچین‌های سبز حاشیه پارک‌ها و خیابان‌ها قادر هستند میزان صدا را به میزان ۱۵ تا ۴۲ درصد کاهش دهند.

وی با بیان اینکه هوای مورد نیاز انسان در روز حدود ۱۵ کیلوگرم است، گفت: در یک منطقه مسکونی یا مرکز شهر، کاشت ۳۰ تا ۴۰ مترمربع درخت و درختچه در جهت تولید اکسیژن مورد نیاز یک فرد ضروری است؛ هر هکتار فضای سبز قادر است سالانه ۱۵ تا ۲۰ تن و روزانه اکسیژن کافی برای ۴۵ نفر از مردم را تأمین کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با توسعه فضای سبز شهر بیشتر درختان و درختچه‌های غالب همچون چنار، نارون، توت زینتی، وسک، زبان‌گنجشک از نوع پهن‌برگان (به‌طور عمده خزان‌کننده)، انواع سوزنی‌برگ‌ها و درختانی مقاوم به خشکی و سازگار با اقلیم اصفهان هستند.

وی خاطرنشان کرد: درختان و درختچه‌ها از جمله سرو شیراز، ژونی پروس، سرو ناز و کاج بادامی که سطح تولید اکسیژن بالایی دارند و نقش بسیار مؤثری در جذب آلاینده‌ها ایفا می‌کنند نیز در حاشیه اتوبان‌ها و خیابان‌های شهر اصفهان کاشته شده‌اند.

عرفان‌منش اظهار کرد: این درختان قادر هستند میزان صدا را به میزان ۱۵ تا ۴۲ درصد کاهش دهند، از این‌رو تأثیر بسزایی در جلوگیری از آلودگی صوتی دارند.

کد خبر 622387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.