موضع اتحادیه اروپا در برابر ایران ارزشی ندارد/ قطعه‌ای برای تکمیل پازل اغتشاشات

یک کارشناس مسائل بین‌الملل موضع اتحادیه اروپا برای قطع رابطه با ایران را بی‌ارزش دانست و گفت: بحث‌هایی که درباره بستن سفارت‌خانه‌ها مطرح می‌شود به این دلیل است که آنها با ایران در تراز یک دشمن برخورد می‌کنند و هنگامی که در میدان درگیری با دشمن قرار داریم، صحبت از روابط و توسعه همکاری باطل است.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران، اظهار کرد: پارلمان اروپا از یک جایگاه سمبلیک برخوردار است و به جز جنبه‌های اجتماعی و ایجاد برخی امواج، وزن چندانی در داخل اتحادیه اروپا ندارد و همچنان کشورهای اروپایی از طریق پارلمان خود به فعالیت ادامه می‌دهند.

وی کمیسیون اروپا را مسئول تصمیم‌گیری‌های اصلی برای مسائل داخلی یا بیرون از اتحادیه دانست و افزود: اتحادیه اروپا از کارکرد فرهنگی و اجتماعی در داخل اروپا برخور دار است و بخشی از رؤیای شکل‌گیری ایالات متحده اروپایی به شمار می‌رود به این معنا که اگر روزی اروپا توانست به یک کشور واحد تبدیل شود، اتحادیه اروپا نیز وظایف پارلمانی را بر عهده بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فاصله زیاد کشورهای غربی با رؤیای شکل‌گیری یک کشور متحد، گفت: این کشورها در حوزه سیاست خارجی هنوز نتوانسته‌اند به یک اجماع کلی دست یابند و وزیر امور خارجه مشترک ندارند بلکه سخنگو تعیین کردند و «جوزف بورل» که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی می‌شود در واقع سخنگوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی است.

فازهای مختلف فشار غرب بر ایران

وی تصمیم‌گیری اخیر اتحادیه اروپا برای قطع ارتباط با ایران را آزمودن یک سیاست تعریف کرد و یادآور شد: این آزمون را باید در چهارچوب پازل اغتشاشات داخلی تعریف کرد زیرا کشورهای غربی تلاش می‌کنند که از تمام ظرفیت‌های خود در فازهای مختلف بر ضد ایران استفاده کنند و اکنون زمینه قطع رابطه را در پیش گرفته‌اند.

ظهره‌وند با اشاره به احتمال فراخواندن سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران، افزود: ممکن است کشورهای غربی این موضوع را برای وارد کردن فشار بیشتر به ایران در نظر داشته باشند، بنابراین باید در برابر چنین حرکت‌هایی نیز آمادگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضع اتحادیه اروپا برای قطع رابطه با ایران هیچ ارزشی ندارد، گفت: حتی بحث‌های دیگری که درباره بستن سفارت‌خانه‌ها مطرح می‌شود به این دلیل است که آنها با ایران در تراز یک دشمن برخورد می‌کنند و هنگامی که در میدان درگیری با دشمن قرار داریم، صحبت از روابط، توسعه همکاری‌ها و اعتمادسازی باطل است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با انتقاد از اقدامات مداخله‌جویانه سفارت انگلستان در کشور ادامه داد: باید سهم و نقش طرف مقابل را در اغتشاشات اخیر نشان دهیم زیرا این ماجرا به هیچ عنوان درون‌زا نیست و از داخل کشور سرچشمه نمی‌گیرد، درست است که بسترهای اقتصادی و اجتماعی آن در کشور وجود دارد اما باید به شکل قطعه‌ای از پازل طراحی شده در خارج کشور به آن نگاه کرد.

وی درباره تأثیر قطع رابطه اتحادیه اروپا با ایران بر پرونده هسته‌ای و احتمال انزوای سیاسی کشور گفت: کشورهای غربی از پرونده هسته‌ای نیز به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند و این پرونده هیچ‌گاه برای رساندن ایران به حقوق هسته‌ای خود نبوده است بلکه اگر بخواهیم کنشگر فعال باشیم و باید بازی آنها را برای ایجاد اغتشاشات در داخل کشور به هم بزنیم.

افکار عمومی را به صحنه بکشانیم

ظهره‌وند با اشاره به تلاش دشمنان برای ادامه اغتشاشات در داخل کشور به بهانه‌های مختلف تصریح کرد: کشورهای غربی از این شرایط برای حفظ پروژه‌های خود برای فشار بر ایران استفاده می‌کند در حالی‌که ایران قابل انزوا نیست زیرا کشورهای غربی به موقعیت ایران نیاز دارند و به همین دلیل تمام قد پروژه اغتشاشات را دنبال می‌کنند.

وی به دست گرفتن ابتکار عمل در عرصه سیاست داخلی و خارجی را ضروری دانست و افزود: مسئولان سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گیرند و در عرصه سیاست خارجی کنش مناسبی انجام دهند به این معنا که کمیسیون اروپا و اهداف آن را معرفی می‌کنند تا افکار عمومی را به صحنه بکشانیم تا امکان ظهور و بروز آنها در عرصه سیاست فراهم شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل مردم را تعریف درست نظام هر کشور معرفی کرد و گفت: بر خلاف باور عمومی، نظام به معنای دولت و ساختار سیاسی کشورها نیست، بلکه این مردم هستند که نظام یک کشور را تشکیل می‌دهند و اگر در صحنه باشند تمام نقشه‌های دشمنان نقش بر آب خواهد شد، اما اگر مردم ناآگاه از ماجرا و لایه خاکستری بمانند و تنها دولت مسائل بیرونی را برعهده داشته باشد، مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 622364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.