تداوم افزایش غلظت آلاینده‌ها تا پایان امسال/ مازوت نسوزانده‌ایم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان طی روزهای اخیر، گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه خواهیم بود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علل آلودگی هوای استان اصفهان در نیمه دوم امسال، اظهار کرد: افزایش شرایط وارونگی هوا، نبود جابه‌جایی و پایداری هوا، کاهش دما، رشد آلاینده‌های ناشی از صنایع و خودروها و کانون‌های گردوغبار سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف می‌شود.

وی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان طی روزهای اخیر، افزود: با وجود این وضعیت، سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها تا پایان امسال مواجه خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان محیط زیست استان از روز سه‌شنبه تاکنون به دلیل انباشت غلظت آلاینده‌های جوی، شرایط وارونگی هوا و کاهش دما مواجه هستیم که طبق محاسبات این سازمان دیروز طی ۲۴ ساعت میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان ۱۵۰ و هم‌مرز وضعیت (قرمز) و امروز تاکنون بر اساس پایش‌ها شاخص کیفیت هوا ۱۳۴ ثبت شده است.

وی در خصوص تعطیل نشدن مدارس با وجود افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان و کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس طی روزهای اخیر و امروز، گفت: این موضوع بر عهده سازمان محیط زیست استان است.

پیش‌بینی بارش‌های نسبتاً نرمال طی پاییز و زمستان امسال

شیشه‌فروش با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی اصفهان از ساعات بعد از ظهر و عصر روز جمعه چهارم آذر ماه موج ناپایدار بارشی از مناطق غرب وارد استان می‌شود، تصریح کرد: این بارش‌های مقطعی تا روز شنبه پنجم آذرماه در مناطق غربی تداوم دارد. امسال دو سامانه بارشی پاییزی در استان داشتیم و طبق پیش‌بینی‌ها در فصل زمستان نیز بارش‌های نسبتاً نرمال خواهیم داشت.

لزوم تخصیص اعتبار برای کنترل انتشار آلاینده‌ها

وی اضافه کرد: در مجموع آنچه استان می‌توانست انجام دهد در راستای پیشگیری و کنترل انتشار آلایندگی‌ها اجرایی کرده است، اما در شرایط فعلی نیازمند چاره‌اندیشی و حمایت جدی سازمان محیط زیست کشور و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های پایش کیفیت هوا، تقویت نیروها، تجهیز امکانات، بازسازی و نوسازی ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوای استان هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: برای کنترل آلایندگی‌های اصفهان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است، اما تسریع و اجرای خط سوم متروی اصفهان، خروج خودروهای فرسوده شخصی از چرخه ناوگان حمل و نقل، انتقال کوره‌های گچ و مصالح به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان که بخشی از آن با توجه به وظایف سازمان صنعت و معدن اجرایی شده است و سایر موارد نیز باید پیگیری شود، اکنون نیازمند حمایت‌های ویژه و تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان محیط زیست کشوری و شهرداری هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تاکنون اجرای اقدامات در کاهش آلایندگی‌ها استان نقش اساسی نداشته است؟، گفت: حدود ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم‌بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است و تخصیص اعتبارات لازم محیط زیستی برای پیشگیری و کنترل انتشار آلاینده‌ها در استان ضروری است.

شیشه‌فروش در خصوص لزوم استفاده نکردن از مازوت در نیروگاه‌های استان اصفهان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در نیروگاه‌های استان، سوخت مازوت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و نیروگاه‌ها نیز موظف به استانداردسازی خروجی دودکش‌ها شده‌اند، اما تاکید بر این است که وزارت نیرو و نفت برای تأمین و استمرار گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها اقدامات و پیگیری‌های لازم را اجرایی کنند.

کد خبر 622276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.