پرداخت ۳۲ میلیارد غرامت تملک املاک/ وجود املاک قولنامه‌ای در بعضی از محله‌های شهر

واحد حقوقی و املاک شهرداری خمین در راستای تحقق اهداف شهرداری و اجرای طرح‌های شهری اقدامات ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله آزادسازی‌ها و تملک املاک انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واحد حقوقی و املاک یکی از واحدهای حساس شهرداری است که عملکرد آن بر دیگر واحدها و سازمان‌های شهری اثرگذار است. مسئولیت اعمال قانون و دفاع از حقوق شهرداری در رابطه با دعاوی مطروحه علیه شهرداری، طرح دعاوی به منظور وصول حقوق موجود در واحدها و حل‌وفصل آن‌ها، روشن کردن بعضی از موارد و اظهار نظر حقوقی در خصوص سوالات مطرح شده از سوی واحدهای تابعه، تنظیم دادخواست شکایت‌های کیفری، اظهارنامه، اخطاریه، مزایده، مناقصه و همکاری در اجرای آرای صادره از سوی شهرداری، ابلاغ قوانین و چگونگی اجرای آن‌ها برای شرکت در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها از مهم‌ترین وظایفی است که بر عهده واحد حقوقی و املاک شهرداری است.

یکی از معضلات جدی شهرداری برای اجرای طرح‌های شهری، موضوع آزادسازی‌ها است. به منظور تعیین تکلیف اراضی بزرگ در سطح شهر باید توافق‌نامه‌ای میان شهرداری و مالکان منعقد و آزادسازی انجام شود؛ این مهم یکی از جدی‌ترین و پرچالش‌ترین وظایف واحد حقوقی و املاک شهرداری است.

واحد حقوقی و املاک شهرداری خمین در سال جاری اقدامات ارزنده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله آزادسازی‌ها و تملک املاک انجام داده است. در گفت‌وگو با حامد براتیان، مسئول امور حقوقی و املاک شهرداری خمین مهمترین اقدامات شهرداری در این حوزه را جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

چه میزان آزادسازی در شهر خمین در سال جاری انجام شده است؟

لازم است شهرداری جهت احداث خیابان و معبر جدید املاکی را تملک کند. در سال جاری نیز ملک‌هایی تملک شد، البته تعدادی از آن‌ها برای تکمیل پروژه‌های عمرانی سال‌های قبل بود.

طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱۴۲ مترمربع تملک املاک انجام شده و شهرداری بابت آن یک سری امتیازات به مالکان اهدا و به برخی غرامت پرداخت شده است. شهرداری طی این مدت مبلغ ۳۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال غرامت بابت سه‌فقره پرونده تملک املاک پرداخت کرده و به مالکانی که غرامت پرداخت نشده نیز امتیاز داده شده است.

امتیاز داده شده به مالکان به این نحو است که شهرداری تراکم قبل از عقب‌نشینی را مبنای محاسبه قرار می‌دهد و آن را به مالکان اهدا می‌کند. تاکنون ۴۶۸ مترمربع امتیاز تراکم قبل از عقب‌نشینی داده شده است.

وظیفه واحد حقوقی و املاک شهرداری چیست؟

رسیدگی به شکایت افراد حقیقی و حقوقی از شهرداری و شکایات شهرداری از افراد حقیقی و حقوقی از وظایف واحد حقوقی شهرداری خمین است.

کدام املاک در طرح‌های آزادسازی شهرداری قرار دارد؟

اجرای پروژه‌های عمرانی شهری، احداث راه‌ها، خیابان‌ها و پارک‌های عمومی وظیفه شهرداری است. شهرداری جهت انجام این امور به ملک نیاز دارد و ممکن است ملک اشخاص را برای اجرای بهتر طرح‌ها در نظر بگیرد. جهت پیشبرد اهداف شهرداری که یک نهاد عمومی غیردولتی است، ملک مورد نظر تملک و بهای آن به مالک پرداخت می‌شود.

طی شش ماه نخست امسال، املاک واقع در طرح‌های شهرداری با کاربری فضای سبز و حمل‌ونقل به منظور توسعه فضای سبز و احداث گذر تملک شده است. اجرای طرح آزادسازی در سایر کاربری‌های آموزشی و ورزشی نیز در دستور کار قرار دارد و باید به صاحبان کاربری غرامت پرداخت شود.

موانع اصلی آزادسازی‌ها چیست؟

یکی از موانع اصلی آزادسازی‌ها نبود بودجه و مشکلات ایجاد شده در زمینه توافق میان مالک و شهرداری است؛ در مرحله نخست چنانچه شهرداری برای احداث یک خیابان اقدام کند باید کل زمین‌های مسیر پروژه احداث خیابان تملک شود تا شهرداری اقدام به خیابان‌کشی کند؛ بنابراین خرید زمین از مالکان نیازمند اعتبار است.

در صورت تأمین اعتبار، خیابان‌سازی به راحتی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود؛ البته اگر تمام مالکان موافق فروش زمین به شهرداری باشند، در صورتی که مالکان حاضر به فروش ملک خود نباشند، مشکل باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود.

مشکلات زیادی بر سر راه آزادسازی‌ها در شهرها وجود دارد که موجب می‌شود مدت زمان اجرای طرح‌های شهری به طول بینجامد. مدت زمان آزادسازی بستگی به توافق مالک و شهرداری و تأمین اعتبار جهت تملک ملک دارد.

آیا املاک قولنامه‌ای در شهر خمین وجود دارد؟

بیشتر املاکی که در منطقه احمدآباد و گوشه عظیم شهر خمین قرار دارد، قولنامه‌ای است و مالکان باید برای تملک آن‌ها سند بیاورند. مالکان می‌توانند از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت اسناد سند بگیرند، چنانچه ملک مورد نظر در تصرف کامل باشد و مشکل قانونی وجود نداشته باشد، مدارک را در نوبت می‌گذارند و طی چند مرحله آگهی سند ماده ۱۴۷ صادر می‌شود. تملک‌ها طبق نظریه کارشناسی انجام می‌شود و ما بر اساس آن عمل می‌کنیم.

وضعیت اجرای طرح‌های آزادسازی در مناطق حاشیه‌ای چگونه است؟

شهرداری سال جاری در راستای توسعه متوازن و توجه به مناطق حاشیه و محلات کمتربرخوردار شهر، رایزنی‌هایی جهت تملک زمین به منظور احداث فضای سبز و بوستان در منطقه فیروزآباد انجام داده و در حال حاضر این پروژه در حال اجرا است.

کد خبر 622036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.