ایمن‌سازی معابر شهری غرب اصفهان/ قنات‌ها محور گردشگری شهرها

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ایمن‌سازی و مناسب‌سازی معابر شهری غرب اصفهان»، «قنات‌ها محور گردشگری شهرها / لزوم مقاوم‌سازی مسیر عبور کاریزها»، «شهر در تلاطم خوش‌رکاب‌ها»، «اجرای ۵۷ پروژه در سطح شهر / رفع نقاط حادثه‌خیز در اولویت شهرداری است»، «افزایش جمعیت شهرنشینی / با واقعیت شهر هوشمند فاصله داریم»، «تداوم اجرای طرح جهادی آسفالت‌ریزی در سمنان»، «بعضی از بخش‌های مرکز همایش‌های اصفهان با نظر بهره‌بردار تکمیل می‌شود»، «ابعاد مشارکت شهروندی در شهرهای امروزی»، «مردم: زباله‌ها جمع نمی‌شود، پاکبانان: شبانه‌روز کار می‌کنیم»، «گلایه شهروندان از اجرای ناقص طرح بلوار آبشار+ پاسخ شهردار» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

ایمن‌سازی و مناسب‌سازی معابر شهری غرب اصفهان

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایمن سازی معابر در کاهش تصادفات شهری مؤثر است، گفت: طرح ایمن‌سازی خیابان قدس در راستای ایمن‌سازی معابر و تأمین امنیت تردد شهروندان با اعتبار یک میلیارد ریال اجرا شد.

وی اظهار کرد: ایمن‌سازی معابر یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که در این راستا با بهره‌گیری و اجرای روش‌های مدرن می‌توان تصادفات درون‌شهری را کاهش داد.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان تصریح کرد: گفت: با در نظر گرفتن نحوه تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده به‌منظور حفظ ایمنی و کاهش تصادفات، نصب بولارد، بشکه‌های ترافیکی، سرعت‌گیر، گل‌میخ طرح چدن و علائم ترافیکی در خیابان قدس انجام شده است.

قنات‌ها محور گردشگری شهرها / لزوم مقاوم‌سازی مسیر عبور کاریزها

«قنات‌ها محور گردشگری شهرها / لزوم مقاوم‌سازی مسیر عبور کاریزها» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

بسیاری از ابتکارات بشر در گذر زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و دستاوردهای قدیمی جای خود را به فناوری‌های نوین می‌دهد و علم تازه‌های خود را به مردم عرضه می‌کند، در این میان بعضی از اختراعات به قدری دقیق و هوشمندانه است که فناوری‌های نو باید در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود بیاورد.

قنات یکی از دستاوردهای بشر است که با گذشت زمان فواید خود را بیش از پیش عیان می‌کند؛ قرن‌ها و هزاره‌ها از اختراع نخستین کاریز در ایران می‌گذرد و راهکارهایی جدیدی برای مبارزه با کم‌آبی و آسیب کمتر به محیط زیست ارائه شده است، اما کاریز همچنان بهترین راه‌حل برای سازگاری با شرایط اقلیمی بسیاری از مناطق کویری ایران است.

جهانگیر عابدی‌کوهپایه، استاد تمام و رئیس پژوهشکده آب دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به قنات‌ها در حیات شهرها، گفت: قنات یک سازه است، اگر بخواهیم قنات‌ها را احداث کنیم باید میلیاردها تومان هزینه شود؛ بنابراین نباید اجازه داد قنوات متروکه از بین برود و لازم است این میراث گران‌بها حفظ شود، به خصوص اگر در محدوده شهرها و روستاها قنات وجود داشته باشد، می‌توان به عنوان جاذبه گردشگری از آنها استفاده کرد و نمونه آن در شهرهای قشم و کیش وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برای شناسایی قنات‌های متروکه در شهرها چند محور باید مورد بررسی قرار بگیرد؟، ادامه داد: لازم است تا حد امکان سازه‌های بلندمرتبه و زیربنایی در مسیر قنات‌ها ساخته نشود و در صورت ساخت لازم است نسبت به پوشش‌دار کردن و مقاوم‌سازی قنات‌ها که ذیل این سازه‌ها قرار می‌گیرد، اقدام شود تا دیواره و سامانه قنات استحکام کافی داشته باشد.

شهر در تلاطم خوش‌رکاب‌ها

«شهر در تلاطم خوش‌رکاب‌ها» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

حمل‌ونقل عمومی یکی از مؤلفه‌های مهم و از شاخص‌های توسعه شهر به‌شمار می‌آید. مسئولان شهری توسعه زیرساختی این حوزه را جزو وظایف اصلی و از اولویت‌های کاری خود می‌دانند.

تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی حائز اهمیت است، تخصیص اعتبار و توزیع یارانه به منظور حمایت از شهروندان در این راستا انجام می‌شود، اما فرهنگ‌سازی برای بهره‌برداری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به جای استفاده از خودروی شخصی نیز اهمیت دارد.

مهرداد رحمتی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل عمومی شهرداری تیران گفت: سه شرکت سرویس مدرسه با ظرفیت بیش از ۱۰۰ خودرو از زمان بازگشایی مدارس کار خود را آغاز کرده‌اند، علاوه بر این خودروها، مینی‌بوس‌های شهری و بین شهری و تاکسی‌های شهری نیز در جابه‌جایی دانش‌آموزان نقش دارند.

حسن حجتی، شهردار تیران با اشاره به افزایش تعداد مینی‌بوس‌های شهری، تاکسی‌ها و سرویس مدارس، تصریح کرد: مدیریت شهری در دوره جدید به این عرصه نگاه ویژه‌ای داشته است تا علاوه بر تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان، مانع از ایجاد ترافیک سنگین در کوتاه‌مدت و بلندمدت شویم.

اجرای ۵۷ پروژه در سطح شهر / رفع نقاط حادثه‌خیز در اولویت شهرداری است

«اجرای ۵۷ پروژه در سطح شهر / رفع نقاط حادثه‌خیز در اولویت شهرداری است»

بوئین‌ومیاندشت در غربی‌ترین ضلع استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان از شمال با شهرستان خوانسار، از جنوب با شهرستان فریدون‌شهر، از شرق با شهرستان فریدن و از غرب با استان لرستان و شهرستان الیگودرز هم‌مرز است؛ شهر بوئین‌میاندشت در مرکز شهرستان طی دهه‌های اخیر به کریدور غرب به مرکز کشور تبدیل شده و پرتردد است.

قرار گرفتن شهر بوئین‌میاندشت در کریدور غرب به مرکز کشور موجب شده است تا تلاش به منظور رفع نقاط حادثه‌خیز و کاهش ترافیک شهر در صدر طرح‌های شهرداری باشد و سایر برنامه‌ها حول این محور قرار بگیرد.

سیداحمد عبدالهی، شهردار بوئین‌میاندشت با اشاه به پروژه‌های در دست اقدام شهرداری، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری بوئین‌میاندشت بر مبنای رقم ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که طی شش ماه نخست امسال بر اساس اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر محقق شده است، طی یک سال گذشته اجرای ۵۷ پروژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت که بعضی اجرا شده یا در دست اجرا است.

وی با شاره به مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی اجرا شده در سال جاری، خاطرنشان کرد: مجموع اعتبار پروژه‌های عمرانی، طرح‌های آزادسازی و رفع نقاط پرخطر و حادثه‌خیز شهر با اعتباری بالغ بر ۱۹.۵ میلیارد تومان اجرا شده است.

افزایش جمعیت شهرنشینی / با واقعیت شهر هوشمند فاصله داریم

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در مراسم تجلیل از شهرسازان برتر شهرداری اصفهان، اظهار کرد: امروز به این بلوغ رسیده‌ایم که در انجام امور شهری باید یک زنجیره تکاملی شکل دهیم.

وی ادامه داد: اگر امروز کسی وارد عرصه خدمت‌رسانی مدیریت شهری شده است، قرار نیست نسبت به گذشتگان قدرناشناسی کند، در این راستا قصد داریم دست در دست یکدیگر آینده خوبی را برای شهر اصفهان رقم بزنیم.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: بر اساس آمار رسمی اعلام شده، در سال ۱۹۰۰ میلادی کل جمعیت شهرنشینی دنیا ۲۰۰ میلیون نفر بود و در سال ۲۰۰۰ این رقم به ۳.۵ میلیارد نفر در جهان رسید.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهر نشینی تا سال ۲۱۰۰، هشت میلیارد نفر از جمعیت ۱۰ میلیاردی دنیا را شامل شود.

تداوم اجرای طرح جهادی آسفالت‌ریزی در سمنان

حجت‌الله ذوالفقاری، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سمنان از تداوم اجرای طرح جهادی آسفالت‌ریزی در این شهر خبر داد.

وی با اشاره به تداوم اجرای طرح جهادی آسفالت‌ریزی در سمنان، اظهار کرد: گام دوم اجرای طرح جهادی آسفالت‌ریزی در سطح شهر در خیابان ابوذر غفاری توسط ماشین‌آلات راهسازی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری به همراه اکیپ مکانیزه فینیشر آسفالت این سازمان انجام شد و به پایان رسید.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری سمنان افزود: اجرای این طرح جهادی ثمره زحمات عوامل و نیروهای سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری سمنان و ماشین‌آلات راهسازی است که هفته گذشته گام نخست آن در خیابان سعدی حدفاصل میدان امام (ره) تا میدان سعدی آغاز شد و به اتمام رسید.

بعضی از بخش‌های مرکز همایش‌های اصفهان با نظر بهره‌بردار تکمیل می‌شود

محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: یکی از دلایل تکمیل نشدن پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان این است که کارشناسان معتقدند خرید بعضی از تجهیزات و تکمیل قسمت‌ها منوط به نظر نهایی بهره‌بردار متناسب با نوع و نحوه بهره‌برداری است.

وی در بازدید معاونان استانداری اصفهان و نمایندگان اتاق بازرگانی، از روند پروژه پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، اظهار کرد: برای تکمیل مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان تا مرحله بهره‌برداری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که البته تا پایان سال بر اساس مصوبه و تأکید مدیریت شهری بخشی از آن تأمین می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایل تکمیل نشدن پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان این است که کارشناسان معتقدند خرید بعضی از تجهیزات و تکمیل قسمت‌ها منوط به نظر نهایی بهره‌بردار متناسب با نوع و نحوه بهره‌برداری است.

ابعاد مشارکت شهروندی در شهرهای امروزی

«ابعاد مشارکت شهروندی در شهرهای امروزی» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

توسعه شهرها و گسترش شهرنشینی علاوه بر کالبد شهرها، روح جاری در کالبد شهر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. امروزه اهمیت و ضرورت مشارکت در انجام طرح‌ها و برنامه‌های شهری به منظور افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، سهیم کردن شهروندان در پذیرش مسئولیت، فراهم‌سازی نیروی انسانی و مالی برای شهرداری‌ها، کاهش بار تصدی‌گری در سطوح ملی نسبت به برنامه‌های محلی و افزایش آگاهی شهروندان بر کسی پوشیده نیست.

مشارکت شهروندان یکی از مهم‌ترین ارکان دستیابی به توسعه پایدار شهری و از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان شهری است.

فرانک باقری، کارشناس شهرسازی گفت: مشارکت در مدیریت شهری به معنای شرکت فعالانه شهروندان در امور مختلف شهر است. چنین مدیریتی یک فرآیند راهبردی است و می‌تواند از بار مسائل و مشکلات شهری بکاهد و زمینه‌های لازم برای شرکت در مناسبت‌های شهری همچون انتخابات، اسکان و بهداشت را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز یکی از اصلی‌ترین معیارهای توسعه پایدار ملی، میزان توسعه‌یافتگی شهرها است، به اعتقاد صاحب‌نظران تنها راه دستیابی به توسعه متوازن و پایدار شهری، اصلاح و ارتقای ساختار نظام مدیریت شهری است.

مردم: زباله‌ها جمع نمی‌شود، پاکبانان: شبانه‌روز کار می‌کنیم

مدیریت پسماند مسئله‌ای است که به دنبال پیشرفت زندگی اجتماعی انسان‌ها و افزایش تعامل آنها با محیط زیست شکل گرفت. افزایش روزافزون حجم پسماندها از یک‌سو و تنوع و گوناگونی آن‌ها از سوی دیگر بر پیچیدگی شرایط و نحوه جمع‌آوری و دفع آن‌ها افزوده است.

قراردادن پسماندهای تر خارج از زمان‌های مقرر به ضرر سلامت شهر و شهروندان است و حرکت به سمت کاهش تولید حجم آن، نیاز به همکاری شهروندان دارد، اما آیا با اجرای طرح جمع‌آوری پسماندهای تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته در اصفهان، همکاری لازم از سوی شهروندان این کلان‌شهر با شهرداری به خوبی انجام می‌شود؟

امیر پویان‌فر، یکی از شهروندان ساکن در محله زینبیه با گلایه‌مندی از شرایط فعلی جمع‌آوری زباله‌ها در شهر، اظهار می‌کند: «از زمان اجرایی شدن این طرح، زباله‌های پراکنده در سطح شهر بیشتر شده و همین موضوع باعث می‌شه آلودگی و بیماری زیادتر بشه. در بعضی نواحی وجود زباله‌ها باعث تجمع حیواناتی همچون موش و گربه شده که از نظر بهداشتی و زیبایی برای محیط شهرمون خیلی بده؛ به نظر من اگه شهرداری قبل از اینکه این طرح رو اجرا کنه، فرهنگ‌سازی می‌کرد، این بی‌نظمی‌ها کمتر می‌شد.»

محسن صابری، پاکبانی که با ۲۶ سال سابقه فعالیت در مجموعه خدمات شهری شهرداری اصفهان مشغول تمیز کردن حاشیه خیابان بود، می‌گوید: «همکارامون در بخش حمل زباله شاید تعطیلی داشته باشند، اما ما هیچ‌وقت تعطیلی نداریم و تا الان هم هیچ افزایش حقوقی برامون در نظر گرفته نشده، البته به ما قول داده شده که بنا به سابقه فعالیتمون از ماه آینده حقوقمون زیاد بشه.»

گلایه شهروندان از اجرای ناقص طرح بلوار آبشار+ پاسخ شهردار

شهروندان ساکن در خیابان آبشار شهر گلپایگان نسبت به اجرای ناقص طرح احداث بلوار خیابان آبشار معترض هستند.

با توجه به شواهد عینی و اذعان شهروندان، درصد وقوع تصادفات در بلوار آبشار شهر گلپایگان پس از احداث آن بیشتر اتفاق می‌افتد و در مدت زمان کوتاهی دو مورد واژگونی خودرو اتفاق افتاده افتاده است.

شهروندان ساکن در خیابان آبشار می‌گویند هزینه‌های اجرای پروژه بلوک‌فرش و آسفالت از محل بیت‌المال است و نباید بیهوده هدر برود، با احداث بلوار مخالف نیستیم، اما نحوه اجرای این طرح معایبی دارد و لازم است اصلاح هندسی انجام شود.

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در خصوص بروز تصادفات در بلوار آبشار، گفت: در پی درخواست‌های متعدد شهروندان و اعلام نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در جلسه شورای ترافیک شهرستان، دو طرح به منظور ایمن‌سازی این منطقه ارائه و پس از بررسی‌های فراوان و تأیید اعضای شورای ترافیک، طرح فعلی مصوب و اجرا شده است.

کد خبر 621959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.