محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی اصفهان/اجحاف تأمین اجتماعی در حق مردم اراک

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به اشتراک‌گذاری پنج طرح مهم شهری با مردم در سال ۱۴۰۲، بازارهای شهرداری اصفهان در خدمت عرضه تولیدات شهروندان، محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی اصفهان، تصمیم‌گیری برای نحوه بهره‌برداری از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، اجحاف تأمین اجتماعی در حق مردم اراک، گسترش لجام‌گسیخته شهر رشت و سوءمدیریت؛ عامل اصلی مشکل ترافیک یزد را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

به اشتراک‌گذاری ۵ طرح مهم شهری با مردم در سال ۱۴۰۲

محمد نور صالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: پنج طرح مهم شهری که قرار است در برنامه سال ۱۴۰۲ قرار گیرد، با مردم به اشتراک گذاشته شود و پس از جمع‌بندی نظرات اجرایی شود.

نور صالحی در مراسم تجلیل از شهرسازان برتر شهرداری اصفهان، اظهار کرد: همواره ادوار مختلف مدیریت شهری درصدد بوده‌اند که اقدامات و فعالیت‌های مجموعه شهرداری را با صاحب‌نظران به‌ویژه شهروندان به‌اشتراک بگذارند، اما به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های مختلف به‌معنای واقعی به این فرهنگ نزدیک نشده‌ایم.

وی ادامه داد: در این راستا این دوره مدیریت شهری باید فضای عمومی را باز کند تا شهروندان در خصوص مسائل مختلف شهری نظر بدهند و در نهایت حاصل جمع‌بندی نظرات عملیاتی شود.

بازارهای شهرداری اصفهان در خدمت عرضه تولیدات شهروندان

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که نگاه مدیریت شهری تفاوت پیدا کرده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که در بودجه سال جاری با نگاه محله‌محور برای رفع مشکلات محله‌های شهر اقدام شد، شهرداری ۳۰ محله از مناطق پانزده‌گانه (هر منطقه دو محله) را در سال جاری انتخاب کرد.

نادرالاصلی تاکید کرد: بافت‌های فرسوده‌ای در بعضی محلات شهر وجود دارد که اگر بتوانیم شهروندان را توانمند کنیم آن‌ها برای رشد محله اقدام می‌کنند و فعالیت‌ها باید خارج از پشت‌میزنشینی باشد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تمام تلاش شهرداری این است که تولیدات سرپرستان خانوار را بر اساس شرایط عرضه کند، در واقع مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که می‌توانیم تمام بازارها به‌ویژه فروشگاه‌های کوثر را محل عرضه محصولات شهروندان قرار دهیم.

محل هزینه‌کرد عوارض آلایندگی اصفهان

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی در شهر اصفهان، اظهار کرد: تمام پولی که از سوی صنایع آلاینده به‌عنوان عوارض آلایندگی پرداخت می‌شود، توسط مدیریت شهری در راستای توسعه فضای سبز، بهبود حمل‌ونقل عمومی و مواردی که به این صنایع سرویس داده می‌شود، همچنین در راستای اقداماتی جهت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست و اقداماتی که می‌تواند تا حدودی عوارض این آلایندگی‌ها را کاهش دهد، هزینه می‌شود و امکان هزینه‌کرد آن در مجاری دیگر شهری وجود ندارد.

وی در زمینه شفاف‌سازی صنایعی که عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند، افزود: تمام صنایع نسبت به پرداخت عوارض خود مدعی هستند، اما در تقسیم و افزایش آن باید بیشتر دقت شود چه بسا آنچه در بیلان کار ارائه می‌شود، باید بررسی و راستی‌آزمایی میزان عوارض پرداختی صنایع از سبد سود یا فروش آن‌ها بررسی شود.

تصمیم‌گیری برای نحوه بهره‌برداری از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان را نباید فقط یک پروژه مربوط به شهرداری دانست، چراکه حداقل در سال‌های نخست انتظار منفعت و درآمد مالی از این مکان نداریم، اما از سوی دیگر نیز نباید اجازه داد این پروژه شایسته دچار مهجوریت شود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در رابطه با پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود، سیاست‌گذاری در خصوص نحوه بهره‌برداری از این پروژه است.

وی با تاکید بر این‌که مرکز همایش‌های بین‌المللی یک پروژه با استاندارهای بین‌المللی است و در جهت رفع نیاز کشور در این بخش طراحی و احداث شده است، گفت: در این عرصه اتفاق‌نظر وجود دارد و در خصوص سیاست‌گذاری و اقداماتی که باید در زمان آینده برای بهره‌برداری نهایی پروژه انجام شود، بحث و تبادل نظر شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: باید تدبیری دقیق برای برندینگ این پروژه در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشیم، البته کلید باز شدن این قفل در دست کارگزاران دولت است.

اجحاف تأمین اجتماعی در حق مردم اراک

عباس خسروانی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: اداره کل تأمین اجتماعی استان مرکزی به جای تمکین از قانون، خودسرانه و بر اساس تشخیص خود عمل می‌کند و به هیچ نهاد و ارگانی نیز پاسخگو نیست و اسباب نارضایتی شهروندان اراکی به‌خصوص افرادی که اقدام به ساخت مسکن می‌کنند را فراهم کرده است. این نهاد اجحاف در حق مردم و سازندگان مسکن را به حد اعلا رسانده است.

وی افزود: این اداره کل مبالغ زیادی را به‌صورت غیرقانونی و بر اساس تفسیر خود از قانون، از شهروندان اراکی دریافت و در برابر قانون سرکشی می‌کند و حتی مدیر این اداره در جلسه شورای اسلامی شهر که به‌صورت مکتوب دعوت شده بود، برای پاسخگویی به نمایندگان مردم حضور پیدا نکرده است.

گسترش لجام‌گسیخته شهر رشت

عماد مطالبی، مشاور کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به گسترش شهر رشت در دهه اخیر، اظهار کرد: رشد شتابان شهرنشینی در رشت طی دهه اخیر لجام‌گسیختگی و الگوی خود رو را به وجود آورده است، شهری که بدون طرح و برنامه، گسترش افقی داشته و سبب بلعیده شدن زمین‌های باارزش پیرامونی شده است، لذا شاهد ناهنجاری‌های مختلف در عرصه کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست هستیم.

وی افزود: در حال حاضر شهر رشت با ازدحام، شلوغی، ترافیک و آلودگی محیط‌زیست (آب، خاک، هوا) مواجه است که به‌منظور ساماندهی موضعی ترافیک و کاهش ازدحام خودرو در شریان‌های اصلی شهر به‌ویژه مرکز شهر و هدایت آن‌ها و توازن تعداد خودرو در تردد خیابان‌های اصلی، کاهش و کارایی زمان و هزینه سفرهای درون‌شهری باید یک رینگ با مفهوم واقعی ایجاد شود که دارای حریمی به شعاع حداقل ۲۰۰ متر باشد و در این حریم نباید هیچ‌گونه ساخت‌وسازی انجام شود.

سوءمدیریت؛ عامل اصلی مشکل ترافیک یزد

مرتضی شایق، عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به حجم سنگین ترافیک در سطح شهر، اظهار کرد: مشکل ترافیک یزد ناشی از سوءمدیریت است، چراکه مشاور ترافیکی شهر بعضی معابر را یک‌طرفه اعلام کرده است اما جسارت اجرای آن وجود ندارد.

وی با بیان این‌که این ترافیک ربطی به دانشگاه و مدارس ندارد چراکه در ساعات عصر و شب هم ترافیک بسیار شدیدی در نقاط مختلف شهر وجود دارد، تصریح کرد: شورای ترافیک استان باید طرح درستی در این رابطه ارائه کند و سپس این طرح با جدیت در سطح شهر یزد اجرایی شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: همه شبکه‌هایی که در طرح تفصیلی شهر یزد دیده شده به‌صورت دقیق اجرا شده است و ترافیک ارتباطی به این موضوع ندارد؛ اگر مدیریت ترافیک در سطح شهر یزد به‌درستی اجرا شود مشکل حل می‌شود.

کد خبر 621879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.