اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

اگر به شما بگویند که هم‌اکنون یک بلیت سفر رایگان به بهشت دارید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟! اولسبلنگاه جزو جاذبه‌های گردشگری ماسال و یکی از مکان‌های بهشتی کشور است که می‌توان آن را جزو بهترین مکان‌های دیدنی ایران معرفی کرد. سفر به اولسبلنگاه و ییلاقات ماسال شبیه به یک دیدار رودررو با بهشت است!.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه و با توجه به اطلاعات در دسترس، شاید کمتر فردی از جامعه جهانگردان را بتوان پیدا کرد که علاقه‌ای به سفر و دیدار از مکان‌های گردشگری ایران زیبا را نداشته باشد. کشور ما به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین طبیعت بکر و منحصربه‌فرد، از دیرباز همواره به‌عنوان یک مقصد گردشگری هیجان‌انگیز شناخته شده است. از طرفی با وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری هنوز مردم کشورمان اطلاع دقیقی نسبت به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ندارند، ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا در راستای یکی از رسالت‌های مهم خود که معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مهم گردشگری استان اصفهان و ایران است، پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور که کمتر به آن پرداخته‌شده است، می‌پردازد.

اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

در «پنجشنبه‌های گردشگری» این هفته ایمنا، به معرفی «اولسلبلنگاه» که به‌عنوان یکی از بهترین و زیباترین مناطق کشور شناخته می‌شود، خواهیم پرداخت.

اسم ماسال را به‌طور حتم شنیده‌اید؛ شهری در استان گیلان که از بهترین مقاصد گردشگری این استان نیز به شمار می‌رود. با طی فاصله تقریبی یک ساعت از روستای ماسال می‌توانید خود را به روستایی بسیار دیدنی به نام اولسبلنگاه برسانید.

این منطقه ییلاقی که در ارتفاعات تالش قرار دارد، از طبیعت فوق‌العاده بکر و زیبایی برخوردار است؛ منظره‌ای تماشایی تشکیل‌شده از مراتع وسیع بسیار زیبا و سرسبز، کلبه‌های چوبی پراکنده که در بیشتر اوقات مه زیبایی نیز بر منطقه گسترده شده است.

اولسبلنگاه چه تفاوتی با روستاهای دیگر گیلان دارد؟

موردی که روستای اولسبلنگاه را متفاوت از سایر روستاها کرده است، اعمال قوانین و ضوابطی در حیطه ساخت‌وساز و ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌ها در این روستا است؛ به‌عنوان‌مثال شبکه برق‌رسانی در این روستا وجود ندارد یا هر نوع ساخت‌وساز با مصالحی غیر از چوب ممنوع است.

چنانچه قصد سفر به این منطقه ییلاقی را کردید، باید بدانید که بهترین زمان ماه‌های اردیبهشت و خرداد است که طبیعت منطقه به‌حد اعلای زیبایی خود می‌رسد. البته پاییز هزاررنگ این ییلاق جادویی نیز بسیار تماشایی است، مشروط به اینکه سختی سرمای هوا را به جان بخرید.

اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

اولسبلنگاه یعنی چه؟

اولسبلنگاه را واژه‌ای تالشی می‌دانند که از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل‌شده است. اولس درخت مَمرَز و بِلَنگاه جای بلند معنی می‌دهد. اولسبلنگاه را نیز به معنی محل رویش درخت ممرز می‌دانند.

معرفی روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه در استان گیلان قرار دارد و از توابع شهرستان ماسال است. این روستا به دلیل طبیعت بکر و وحشی‌اش، سال‌ها است که مورد توجه اهالی سفر قرار گرفته است. روستای اولسبلنگاه در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا و در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد و از این‌رو منظره آن فوق‌العاده چشم‌نواز و دل‌انگیز است. مرتع‌های سرسبز، درختان پرپیچ‌وتاب، کلبه‌هایی چوبی و مه غلیظ گسترده در منطقه، منظره‌ای تماشایی و وصف‌ناشدنی را به تصویر کشیده‌اند که فقط باید آن را از نزدیک ببینید.

اما این‌همه ماجرا نیست. روستای اولسبلنگاه تحت نظارت اداره منابع طبیعی قرار دارد و از این‌رو ضوابطی خاص نیز برای آن تعریف شده است. به‌عنوان مثال هر نوع ساخت‌وساز با مصالحی غیر از چوب در این روستا ممنوع است. یا در مورد دیگر اینکه شبکه برق‌رسانی به ییلاق ماسال اولسبلنگاه کشیده نشده است و برق مورد نیاز از طریق موتوربرق و پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود.

به دلیل نبود شبکه برق‌رسانی، این روستا از نیمه‌های شب غرق در سکوت و تاریکی می‌شود. این را هم بدانید که اولسبلنگاه فاقد سیستم آب لوله‌کشی است و روستاییان آب مورد نیاز خود را از چشمه‌های اطراف منطقه تأمین می‌کنند.

اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

طبیعت اولسبلنگاه

پوشش گیاهی: هنگام گشت‌وگذار در طبیعت اطراف ییلاق اولسبلنگاه می‌توانید گونه‌های گیاهی همچون راش، ممرز، بلوط، توسکا و شمشاد، انواع آقطی (انگور کولی)، انجیر و تمشک را ببینید.

پوشش جانوری: پوشش جانوری منطقه اولسبلنگاه گونه‌هایی چون خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، مرال، عقاب، قرقی، کبوتر وحشی، سینه‌سرخ، چرخ ریسک، سمور، قورباغه درختی و قورباغه تالابی را شامل می‌شود.

چگونه به اولسبلنگاه برویم؟

روستای اولسبلنگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب روستای ماسال و ۸۰ کیلومتری غرب شهر رشت قرار دارد.

رشت – اولسبلنگاه: اگر از رشت عازم سفر به روستای اولسبلنگاه هستید، باید ابتدا خود را به ماسال برسانید و از آنجا به اولسبلنگاه بروید. از مرکز شهر رشت تا روستای اولَسبِلَنگاه، دو ساعت و ۲۰ دقیقه زمان نیاز است. به این منظور باید از بازار جمعه، صومعه‌سرا، طاهر گوراب عبور کنید و سپس به ماسال بروید. از ماسال تا روستای اولسبلنگاه نیز حدود یک ساعت زمان پیش‌رو دارید.

تهران – اولسبلنگاه: از تهران تا اولسبلنگاه ۳۹۳ کیلومتر مسافت است و حدود شش ساعت زمان پیش‌رو خواهید داشت. به این منظور باید در اتوبان تهران – قزوین – رشت حرکت کنید و در نزدیکی رشت وارد جاده فومن – سراوان شوید؛ در ادامه جاده فومن – آستارا را پیش بگیرید به طاهر گوراب و سپس ماسال بروید. پس از رسیدن به ماسال مسیر خود را روستای اولَسبِلَنگاه ادامه دهید.

اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

بهترین زمان رفتن به اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه ماسال در ناحیه کوهستانی شمال کشور و در ارتفاعات تالش قرار دارد و از این‌رو دارای آب‌وهوای کوهستانی و سرد است. بهترین زمان برای رفتن به روستای اولسبلنگاه نیمه بهار تا اواخر فصل تابستان است؛ البته که از نظر زیبایی منطقه، ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین ماه‌های سفر به اولسبلنگاه است. با این‌حال طبیعت زیبای این منطقه در فصل پاییز مملو از رنگ و بسیار تماشایی است؛ از این‌رو بسیاری از اهل سفر پاییز را برای سفر به این ییلاق زیبا و تماشایی انتخاب می‌کنند.

سوغات اولسبلنگاه

پیشه مردم ییلاق اولسبلنگاه دامداری، پرورش زنبورعسل و پرورش ماهی است. پس چه سوغاتی بهتر از خرید این محصولات که به‌صورت طبیعی پرورش یافته است و تولید می‌شوند.

تفریحات در روستای اولسبلنگاه

پیاده‌روی و قدم زدن در طبیعت ییلاق ماسال اولسبلنگاه و استنشاق هوای فوق‌العاده تازه، ساده‌ترین کاری است که می‌توانید در سفر به این روستای تاریخی انجام دهید؛ ضمن اینکه می‌توانید از دیدن اسب‌های وحشی که در مناطق اطراف روستا زندگی می‌کنند نیز لذت ببرید. این را هم بدانید که امکان اسب‌سواری در این روستا فراهم است، اما منظور اسب‌های اهلی است که توسط روستاییان اجاره داده می‌شوند.

در سفر به روستای اولسبلنگاه عکاسی را نیز فراموش نکنید، مناظر و سوژه‌های فوق‌العاده جذابی برای عکاسی در این روستا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به ثبت برسانید. چنانچه قصد اقامت چندروزه در اولَسبِلَنگاه را دارید سکوت حاکم بر این منطقه فرصت مناسبی را برای مطالعه در اختیار شما قرار می‌دهد.

اولسبلنگاه؛ چشم در چشم با بهشت

در اولسبلنگاه کجا بمانیم؟

طبیعت ییلاق اولسبلنگاه چنان زیبا و مسحورکننده است که محال است هوس نکنید برای یک‌شب در این روستای ییلاقی اقامت داشته باشید. اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید چادر خود را در نقطه‌ای دنج و البته امن برپا کنید و از تماشای آسمان پرستاره در تاریکی مطلق و سکوت منطقه لذت ببرید.

اما افرادی که اهل کمپینگ و چادر نیستند نگران نباشند. اقامتگاه‌های متعددی شامل هتل و خانه‌های بومی نیز در نزدیکی روستای اولَسبِلَنگاه ایجاد شده است که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید و با بومیان منطقه ارتباط بیشتری داشته باشید.

کد خبر 621786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.