روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان ۲۰۲۲ + تاریخچه و موضوع

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان که به‌عنوان «روز نارنجی» نیز شناخته می‌شود، مناسبتی برای بسیج تلاش‌های جهانی به‌منظور دستیابی به هدف حذف خشونت علیه زنان و دختران تا سال ۲۰۳۰ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خشونت علیه زنان یکی از گسترده‌ترین موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان است. بیش از یک میلیارد زن در سراسر جهان خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌اند که به‌طورعمده توسط شریک زندگی آن‌ها اعمال شده است.

این آمار نشان می‌دهد که از هر سه زن یک نفر خشونت را تجربه می‌کند، این خشونت‌ها به‌طرز نگران‌کننده‌ای از سنین پایین شروع می‌شود تاجایی‌که آمار حاکی از آن است از هر چهار نفر زنی که تجربه خشونت فیزیکی یا جنسی داشته است، یک نفر نوجوان بین ۱۵ تا ۱۹ ساله است.

خشونت بر سلامت جسمی، روانی، جنسی و باروری زنان تأثیر می‌گذارد و اثرات آن تا آخر عمر باقی می‌ماند. از زمان شیوع کووید -۱۹ نیز داده‌ها و گزارش‌های دریافتی نشان داده که انواع خشونت علیه زنان و دختران، به‌ویژه خشونت خانگی، تشدید شده است. این معضل سایه‌ای است که در بحبوحه بحران کرونا در حال رشد است و متوقف کردن آن به تلاش جمعی نیاز دارد.

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان ۲۰۲۲ + تاریخچه و موضوع

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، مناسبتی برای به رسمیت‌شناختن این زنان و پیوستن به یک فراخوان جهانی در راستای اقدام برای افزایش آگاهی، ترویج حمایت و ایجاد فرصت‌هایی برای بحث در مورد چالش‌ها و راه‌حل‌های مرتبط با پیشگیری و از بین بردن خشونت علیه زنان و دختران است. این روز فرصتی برای تأمل درمورد این خشونت، همبستگی با قربانیان آن و تعهد به جهانی محسوب می‌شود که در آن همه زنان و دختران در امنیت هستند.

هدف از روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نشان دادن مقیاس و ماهیت واقعی اما پنهان این بحران است که طی ۱۶ روز، از بیست‌وپنجم نوامبر (روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان) تا دهم دسامبر «روز جهانی حقوق بشر» توسط کمپین سالانه فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت برگزار می‌شود. این کمپین که توسط جامعه مدنی رهبری می‌شود، در راستای پایان دادن به خشونت علیه زنان تا سال ۲۰۳۰ توسط سازمان‌ملل‌متحد راه‌اندازی شده است.

تاریخچه روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

فعالان حقوق زنان از سال ۱۹۸۱، بیست‌وپنجم نوامبر را به‌عنوان روز مبارزه با خشونت مبتنی بر جنسیت گرامی داشته‌اند. این تاریخ به‌منظور بزرگداشت خواهران میرابال، سه فعال سیاسی از جمهوری دومینیکن انتخاب شد که در سال ۱۹۶۰ به‌دستور حاکم این کشور به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیدند.

مجمع عمومی سازمان‌ملل‌متحد در بیستم دسامبر ۱۹۹۳، اعلامیه رفع خشونت علیه زنان را از طریق قطعنامه ۴۸/۱۰۴ به تصویب رساند و مسیر را برای ریشه کردم خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان هموار کرد. سرانجام در هفتم فوریه ۲۰۰۰، مجمع عمومی قطع‌نامه ۵۴/۱۳۴ را به تصویب رساند و به طور رسمی بیست‌وپنجم نوامبر را به‌عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان تعیین کرد.

مجمع در این راستا از دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی دعوت کرد تا با هم متحد شوند و مسائل مربوط به زنان و فعالیت‌هایی که هر ساله در این تاریخ برای افزایش آگاهی عمومی از این موضوع طراحی شده است را با کمک یکدیگر سازماندهی کنند.

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان ۲۰۲۲ + تاریخچه و موضوع

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان ۲۰۲۲

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در سال جاری تحت عنوان «متحد شوید! فعالیت برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران» برگزار می‌شود. این رویداد بر نقش قدرتمند جنبش‌های حقوق زنان در پیشگیری و از بین بردن خشونت علیه زنان و دختران متمرکز است و سعی دارد افراد بیشتری را برای حمایت از تلاش‌های به‌کاررفته برای پایان دادن به این خشونت و حمایت از جنبش‌های شکل گرفته در سراسر جهان برای مقاومت در برابر عقب‌نشینی از حقوق زنان و دختران بسیج کند.

کد خبر 621782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.