انتقال آب دریا مناسب کشاورزی و شرب نیست/لزوم جلوگیری از خروج دو میلیارد آب اصفهان

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور شیرین‌سازی آب و پمپاژ آن در یک مسیر ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتری به اصفهان افزود: با چنین شرایطی به طور حتم آب منتقل شده از دریا به اصفهان برای مصارف کشاورزی و شرب مناسب نخواهد بود.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اظهار کرد: هزینه انتقال آب از دریا هزینه‌ها به گونه‌ای است که برآورد می‌شود انتقال هر متر مکعب از آب دریا بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان با ارزش پول امروز هزینه‌بر است.

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور شیرین‌سازی آب و پمپاژ آن در یک مسیر ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتری به اصفهان افزود: با چنین شرایطی به طور حتم آب منتقل شده از دریا به اصفهان برای مصارف کشاورزی و شرب مناسب نخواهد بود.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی حجم آب خروجی از استان را قابل توجه دانست و گفت: تا زمانی که منابع آبی زیادی از استان خارج می‌شود، از جمله نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آبی که تنها از سمیرم و فریدن به حوضه آبریز کارون و دز وارد می‌شود، اولویت مدیریت منابع آب باید استفاده از این ظرفیت‌ها برای مصارف شرب و کشاورزی باشد.

وی با تاکید بر اینکه آب انتقال یافته از دریا مناسب شرب و کشاورزی اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: در صورتی که بخش صنعت هزینه‌های انتقال آب را متقبل شود، طرح انتقال آب از دریا می‌تواند بخشی از نیاز آنها را تأمین کند، در این زمینه لازم است حاکمیت با یک فراخوان کلی، صنایع بزرگ و کوچک را برای تأمین مصارف خود از این طریق مشارکت دهد.

نقدعلی درباره هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب تصریح کرد: در برخی جلسات نقد و بررسی، هزینه اجرای این طرح عدد ۱۲۵ هزار میلیارد در یک مرحله برآورد شده است البته این عدد دقیق نیست بلکه از سوی شرکت‌های داوطلب اجرای طرح انتقال مطرح می‌شود اما تنها راه تأمین این اعتبار از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری صنایع خواهد بود.

کد خبر 621597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.