شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، دوم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک» نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص نیافته است، از اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک در روزهای آینده خبر داد. سید احسان خاندوزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در روزهای آینده طرح کالابرگ الکترونیک در یک استان آغاز می‌شود. دوره آزمایشی یک ماه طول می‌کشد و پس از آن درباره اجرای کامل آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: این طرح مشکل تأمین منابع ندارد و تأخیر صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. البته تغییرات صورت گرفته در مدیریت وزارت رفاه نیز در این تأخیر مؤثر بوده است.

خاندوزی تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متأثر می‌کند، لازم بود دولت از زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار در بهره‌برداری پروژه قدری تأخیر انداخت.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اختلافی در دولت برای الزام کسب و کارها به دریافت این ماد وجود ندارد، برخی پیشنهادها بر شفافیت تأکید دارند و برخی بر تسهیل کسب و کارها. ما باید بین شفاف‌سازی و سهولت کسب و کارها به تعادل برسیم و این کار در حال انجام است.

خاندوزی اظهار کرد: به عنوان وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی دستور داده‌ام تا مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کنند تا پس از تصویب در مجلس اجرای قانون زمان‌بر نشود، دولت از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند.

وی افزود: لایحه مالیات بر مجموع درآمد در وزارت اقتصاد تدوین شد و آماده ارائه به کمیسیون اقتصادی دولت است.

وی یادآور شد: جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد امسال هم طرحی به نام قانون مالیات‌های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماه‌های پایانی سال، اعلام کرد: کمیته و کارگروهی که با دستور رئیس جمهوری در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می‌شود و دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند.

بانک مرکزی هم هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم فصلی تولیدکنندگان بخش صنعت و معدن در تابستان امسال ۱۴.۸ واحد درصد کاهش یافته و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است. شاخص بهای تولیدکننده به عنوان نمادی پیشرو در بررسی تورم مصرف‌کننده است و تغییرات آن بیانگر تغییر در تورم مصرف‌کننده در آینده است.

خاندوزی اظهار کرد: این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با صنعت و معدن در سمت تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که امید است در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش قیمت کمتری در سمت مصرف‌کنندگان باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در حوزه خدمات تورم افزایشی بوده است، اظهار کرد: این میزان از ۲.۴ درصد بهار به ۱۶.۲ درصد تابستان افزایش یافته است.

شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غنی‌سازی ۶۰ تمرکز آمریکا را به هم زد!» نوشت: دولت آمریکا همچنان می‌گوید که مذاکره هسته‌ای با ایران در اولویت نیست؛ موضعی که دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم از آن حمایت کرد و گفت که برلین با واشنگتن درباره تغییر تمرکز خود از احیای توافق هسته‌ای ایران موافق است.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا هنوز چند ساعت از اعلام شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو نگذشته، به آن واکنش نشان داد. البته بلینکن گفته که نمی‌تواند ادعای ایران را تأیید کند.

گزارش‌ها درباره شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو و نصب سانتریفیوژهای IR-۶، قبل از اینکه در تهران منتشر شود، از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گوش مقام‌های امریکایی رسید.

دولت جو بایدن چند هفته است اصرار می‌کند در شرایط فعلی مذاکرات احیای برجام متمرکز نیست و در عوض، چیزی را در اولویت قرار داده که آن را «اعتراضات مردمی» در ایران می‌خواند.

البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه چند مرتبه این ادعا را رد کرده و گفته که تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا همچنان در جریان است.

آخرین موضع امیرعبداللهیان، چهار شنبه قبل بود که گفت: «به طور مستمر تبادل پیام با طرف امریکایی وجود دارد و آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است»؛ موضعی که البته مقام‌های سیاست خارجی در واشنگتن آن را رد یا تأیید نکردند.

حالا در شرایطی که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ خبر داده که سرعتشان ۱۰ برابر سانتریفیوژهای نسل اولی ایران است، دولت آمریکا به فاصله کوتاه کمتر از چند ساعت به آن واکنش نشان داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو، گفت که نمی‌تواند گزارش‌ها در این باره را تأیید کند.

با وجود این، بعید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی می‌کند، آمریکا را در جریان تصمیم ایران برای شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی قرار نداده باشد. شواهد در این‌باره، هرچند غیرآشکار، اما کافی است.

روز دوشنبه محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر که کشورش بر جام جهانی متمرکز است، در نشست خبری با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی گفت که در خصوص تحولات توافق هسته‌ای با ایران با همتای امریکایی خود رایزنی کرده است.

عبدالرحمان جزئیاتی از گفت‌وگوهایش با بلینکن ارائه نکرده، ولی بعید است در شرایطی که دوحه درگیر مسائل جام جهانی فوتبال است، با همتای امریکایی خود درباره مسائلی که واشنگتن آن‌ها را فاقد اولویت می‌داند، وارد بحث شده باشد.

شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اهمال ترکمنستان و جولان ریزگردها» نوشت: بیست‌وچهارم خردادماه امسال، تهران میزبان «سردار بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان بود که در صدر یک هیئت سیاسی، اقتصادی وارد تهران شد.

در جریان این سفر دو روزه، دیدارهای خصوصی و عمومی دوجانبه و امضای اسناد بین دولتی از جمله برنامه‌های این سفر بود، سفری پربار با امضای ۱۳ سند همکاری که بین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان امضا شد، از این تعداد ۹ سند همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در حضور رؤسای جمهور دو کشور تصویب شده بود و یکی از مصوبات مهم امضای یادداشت تفاهم در زمینه همکاری در مسائل زیست محیطی میان دو کشور بود.

سفری که در آن انتظار می‌رفت با امضای یادداشت تفاهمنامه زیست‌محیطی، موضوع ریزگردهای قره قوم که شمال شرق ایران به ویژه شهر مشهد را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد با همکاری آن کشور مهار شود.

وقتی ریزگردهای قره قوم در هوای مشهد آفتابی می‌شود، انگشت اتهام همواره به سمت ترکمنستان نشانه می‌رود؛ اتهامی که دیگر ثابت شده است و مسئولان این کشور نیز به آن اذعان دارند که آلودگی هوای شمال شرق ایران به ویژه مشهد از این کشور نشئت می‌گیرد.

ریزگردهای قره قوم که منشأ آن کشور ترکمنستان است، مشکلات زیادی در خصوص آلودگی هوای استان به ویژه در مشهد ایجاد کرده است، مهمان ناخوانده‌ای که هراز گاهی به استان می‌آید و دست بردار هم نیست و سال‌هاست که گرد و غبار قره قوم هوای مشهد را به وضعیت قرمز و بحرانی می‌رساند و در تمام این سال‌ها هم قرار بوده که با ترکمنستان برای کنترل این ریزگردها رایزنی شود.

اسفندماه سال گذشته که سخنگوی وزارت امور خارجه به تحریریه روزنامه خراسان آمده بود، حضورش همزمان شده بود با حضور ناخوانده گرد و غبار قره قوم در آسمان مشهد! همان جا موضوع رایزنی‌های دیپلماتیک برای مقابله و رفع این معضل قدیمی را از خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه مطالبه کردیم و او نیز اعلام کرد که «پیگیری می‌کنیم که سند همکاری‌های زیست محیطی ایران و ترکمنستان یکی از مواردی باشد که در عمل میان دو کشور ایران و ترکمنستان حل شود.»

او این وعده را هم داده بود که در سفر آینده رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران، موضوع زیست‌محیطی میان تهران و عشق آباد از جمله بحث گرد و غبار قره قوم به صورت جدی در دستور پیگیری باشد.

همین اتفاق هم افتاد و خرداد امسال، همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان و جمعی از وزیران این کشور به ایران، تفاهم نامه‌هایی نیز در موضوعات مختلف به امضا رسید؛ تفاهم نامه‌هایی که یکی از مهم‌ترین آنها برای خراسان رضوی، تفاهم محیط زیستی بود و طی آن مقابله با ریزگردها و توفان‌های گرد و غبار در رأس این تفاهم به امضا رسید.

علاوه بر این، موضوع آلودگی هوا در استان‌های شمال شرقی و دیگر استان‌ها، ایران را بر آن داشت تا از کشورهای متأثر از پدیده گرد و غبار ناشی از قره قوم ترکمنستان بخواهد برای برگزاری اجلاس به تهران بیایند تا بتوانند با این پدیده شوم مقابله کنند؛ اجلاسی که در بیست‌ویکم تیرماه با هدف بررسی راه حل‌های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه به ویژه معضل ریزگردها با حضور وزیران و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا از جمله ترکیه، ارمنستان، امارات، ازبکستان و عمان برگزار شد و هیئت کارشناسی نیز از کشور ترکمنستان در این اجلاس حضور یافته بود.

حالا مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور در گفت‌وگو با «خراسان رضوی» درباره اجرایی شدن تفاهم نامه زیست محیطی ترکمنستان و ایران می‌گوید: بعد از امضای تفاهمنامه که در سفر ریاست‌جمهوری ترکمنستان صورت گرفت، در حاشیه اجلاسی که بیست‌ویکم تیرماه امسال برگزار شد با هیئت ترکمنستان به صورت ویژه نشست دوجانبه برگزار کردیم.

علی‌محمد طهماسبی با اشاره به مذاکرات دو جانبه با هیئت ترکمنستانی می‌افزاید: قرار شد آن برنامه‌ای را که برای شرق و شمال شرق کشور و همچنین کشورهای متأثر از پدیده گرد و غبار که مشتمل بر پاکستان، افغانستان و یک بخشی از ازبکستان است، برای آنها ارسال شود که در واقع اقدامات مشترک را آغاز کنیم.

شمارش معکوس برای کالابرگ الکترونیک

کد خبر 621488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.