مخبر: خطوط هوایی بین تهران- مینسک ایجاد شود

معاون اول رئیس‌جمهور نشست مشترک هیئت‌های کشورهای ایران و بلاروس گفت: کمیته‌ای در حوزه حمل‌ونقل میان دو کشور ایجاد شود تا بسترهای لازم را برای همکاری‌های ترانزیتی و ایجاد خطوط هوایی مستقیم میان دو کشور فراهم کند.

به گزارش ایمنا، محمد مخبر در مذاکرات مشترک هیئت‌های ایران و بلاروس با اشاره به روابط سیاسی پایدار و نزدیک دو کشور، اظهار کرد: مناسبات اقتصادی فیمابین همپای روابط سیاسی ارتقا پیدا نکرده که لازم است برای رسیدن سطح روابط اقتصادی به روابط سیاسی تلاش‌های جدی صورت گیرد.

وی تعمیق روابط اقتصادی را پشتیبانی کننده مناسبات سیاسی ارزیابی کرد و گفت: روابط اقتصادی گسترده میان دو کشور می‌تواند تضمین کننده روابط سیاسی باشد که امیدوارم در سفر نخست وزیر بلاروس به تهران تصمیمات مناسبی اتخاذ شود که تضمین کننده ارتباطات دو کشور باشد.

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری ایران و بلاروس تأکید و خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و صنایع نفت و گاز با بلاروس افزایش دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش ترانزیت، از آمادگی ایران برای همکاری گسترده با بلاروس در این بخش خبر داد و گفت: لازم است کمیته‌ای در حوزه حمل و نقل میان دو کشور ایجاد شود تا بسترهای لازم را برای همکاری‌های ترانزیتی و ایجاد خطوط هوایی مستقیم میان دو کشور فراهم کند.

مخبر با یادآوری اینکه بلاروس نیز همچون جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه و به خصوص آمریکا تحت فشار و تحریم قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را برای مدیریت کشور در شرایط تحریم در اختیار بلاروس قرار دهد.

وی با اشاره به نیازهای ایران و بلاروس به تولیدات یکدیگر گفت: ایران و بلاروس می‌توانند نیازهای یکدیگر را در بخش‌های مختلف به صورت متقابل تأمین کنند و با استفاده از روش‌هایی همچون تهاتر بخصوص در شرایط تحریم نیازهای خود را مرتفع سازند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف نظیر حوزه دانش بنیان، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، افزود: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در زمینه‌های مختلف صنعتی، های تک، سلامت و احداث نیروگاه و تأسیسات پتروشیمی در اختیار بلاروس قرار دهد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر وابستگی خود را در صنعت نفت و گاز به حداقل کاهش داده است و امروز از توانمندی وسیعی در استخراج نفت و تأسیس کارخانه‌های پتروشیمی برخوردار است که می‌تواند این دستاوردها را با کشور بلاروس به اشتراک گذاشته و سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 621395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.