چین به دنبال گسترش اقتدار نظامی و اقتصادی در منطقه است

یک کارشناس روابط بین‌الملل، کشور چین را دنبال گسترش اقتدار نظامی و اقتصادی دانست و گفت: اشاره به تحریم روسیه در صحبت‌های رئیس‌جمهور چین نشان‌دهنده توجه به این اتفاقات است تا در صورتی که چین با چنین موقعیتی روبه‌رو شد، بداند چطور با تحریم‌ها مقابله کند و خود را به عنوان یک قدرت نشان دهد.

علی وحیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتخاب دوباره شی‌جی‌پینگ به عنوان رئیس‌جمهور چین اظهار کرد: شی‌جین‌پینگ در سومین کنگره در دوران خود که روز سی‌ام مهرماه برگزار شد، دوباره به عنوان ریاست‌جمهوری چین انتخاب شد، هیئتی که حاکمیت حزب را در کنگره بر عهده دارند، افراد مورد اعتماد و از نزدیکان شی‌جی‌پینگ هستند که این شرایط برای نفوذ و سیطره تصمیمات رئیس‌جمهور چین کافی است.

وی یکی از محورهای برنامه‌های شی‌جی‌پینگ پس از انتخاب را جدایی‌طلبی و مداخله در تایوان دانست و افزود: او در صحبت‌های خود تاکید کرد بسیار مصمم است که از توانایی پکن برای حفاظت از تمامیت ارضی آن استفاده کند، از سوی دیگر حزب کمونیست که برای سومین بار شی‌جی‌پینگ را سر کار آورد، آمادگی خود را برای حمایت از این تصمیم اعلام کرد که به معنای حمایت کامل حزب از شی‌جی‌پینگ است.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: شی‌جی‌پینگ در صحبت‌های خود در کنگره به وضعیت حساس چین به‌واسطه روابط کشورهای همسایه به ویژه متحد چین یعنی روسیه اشاره کرد، البته چین منتظر پاسخ‌های جهانی در زمینه اقدام روسیه در منطقه اوکراین است.

وی حضور شی‌جین‌پینگ با لباس نظامی در انظار عموم را تأکیدی بر صحبت‌های اخیر وی دانست و افزود: کنشگری چین در منطقه و حوزه همسایگی خود به سمتی می‌رود که حاکمیت قاطعی از خود نشان دهد و محور اصلی آن نیز بحث تایوان است.

وحیدیان با اشاره به حواشی انتخاب شی‌جین‌پینگ گفت: بحث‌های دیگری در کنگره پس از انتخاب رئیس‌جمهور چین ایجاد شد که از جمله آن برخی اختلافات در ارتش چین، از بین بردن مخالفان داخلی و مبارزه ارتش با فساد بود اما درباره مسئله تایوان تاکید کرد که این مسئله باید به وسیله مردم چین حل شود.

چین به دنبال گسترش اقتدار نظامی و اقتصادی در منطقه

وی با اشاره به پرهیز رئیس‌جمهور چین از صحبت صریح درباره مسئله نظامی یادآور شد: این تصمیم به شدت مورد حمایت قرار گرفت البته در انتخاب شی‌جی‌پینگ، صحبت‌هایی نیز مطرح شد که او دیکتاتوری کامل را مانند مائو اجرا خواهد کرد اما به نظر می‌رسد که چین خواستار حفظ اعمال زور خود را در منطقه و همسایگی خود است.

این کارشناس روابط بین‌الملل چین را مخالف جنگ سرد دانست و ادامه داد: این کشور دنبال گسترش اقتدار نظامی و اقتصادی است.

وی با اشاره به مداخله آمریکا در منطقه شرق آسیا گفت: یکی دیگر از محورهای صحبت‌های شی‌جی‌پینگ این بود که چین توانایی استراتژیک خود را برای حفاظت از امنیت، حاکمیت و منافع توسعه خود ارتقا دهد همچنین تاکید شد که چین باید بتواند یک سیاست مستقل داشته باشد و این دو پهلو صحبت کردن باعث می‌شود آینده سیاسی این کشور غیرقابل پیش‌بینی باشد.

وحیدیان دوگانگی در حاکمیت و تصمیمات کشور چین را موجب تردید کشورهای همسایه نسبت به اقدامات این کشور دانست و تصریح کرد: در صحبت‌های شی‌جی‌پینگ ضمن تاکید بر موضوع تایوان، حل مسالمت‌آمیز این مسئله مورد تاکید قرار گرفت همچنین وی درباره فعال‌سازی مکانیزم‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها و دخالت‌های خارجی، پیشنهاد تشکیل یک سیستم جامع حفاظتی را در کشور مطرح کرد که می‌توان گفت این نتیجه برخورد روسیه با اوکراین بوده است.

وی نخستین برخورد جهان با روسیه را تحریم این کشور دانست و گفت: روسیه نیز اروپا را از نظر تأمین انرژی مورد تحریم قرار داد، بنابراین اشاره به این نکات در پایان صحبت‌های رئیس‌جمهور چین نشان‌دهنده توجه به اتفاقات روسیه است تا در صورتی که چین با چنین موقعیتی روبه‌رو شد، بداند چطور با تحریم‌ها مقابله کند و خود را به عنوان یک قدرت نشان دهد.

کد خبر 621238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.