اهمیت تزریق واکسن گاردسیل برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم

یک نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه ویروس HPV عامل حدود ۹۵ درصد سرطان‌های دهانه رحم در دنیا است، گفت: زنان بین ۹ تا ۴۵ سال باید نسبت به تزریق واکسن HPV اقدام کنند تا به سرطان دهانه رحم مبتلا نشوند.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ویروس HPV عامل حدود ۹۵ درصد سرطان‌های دهانه رحم در دنیا است، اظهار کرد: در دنیا سالانه حدود ۳۴۲ هزار نفر از زنان بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم یکی از معضلات بزرگ در دنیا است، ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت دوز واکسن HPV را کاهش داده و اعلام کرده است، زنان بین ۹ تا ۲۱ سال یک دوز، زنان ۲۱ تا ۲۶ سال دو دوز و ۲۶ تا ۴۵ سال سه دوز واکسن باید تزریق کنند؛ البته دوز سوم واکسن باید با مشورت پزشک متخصص تزریق شود، زیرا ممکن است تأثیرگذاری خاصی نداشته باشد، همچنین دوز دوم دو ماه بعد از تزریق دوز اول و دوز سوم نیز باید شش ماه بعد از تزریق دوم انجام شود.

یک نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: ترجیح این است که قبل از اینکه مشخص شود فرد به ویروس HPV که از طریق مقاربت یا تماس جنسی رخ می‌دهد، مبتلا شده است، باید واکسن گاردسیل یا HPV تزریق شده باشد تا تأثیرگذار باشد و از ابتلاء به این بیماری پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که حتی یک دوز از واکسن HPV برای افراد کمتر از ۲۱ سال اثربخش است، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع بین زنان در سراسر دنیا است؛ این سرطان همواره از عفونت‌های مقاربتی حاصل از ویروس پاپیلوم انسانی به وجود می‌آید، حتی زنانی که عمل هیسترکتومی یا عمل جراحی برداشتن رحم را انجام دادند، تزریق واکسن به آن‌ها توصیه می‌شود.

آیا مردان نیز باید واکسن گاردسیل تزریق کنند؟

صفری با بیان اینکه افراد بالای ۲۱ سال و متأهل می‌توانند واکسن HPV تزریق کنند، زیرا در جلوگیری از سرطان دهانه رحم مؤثر است، خاطرنشان کرد: تزریق این واکسن برای مردان امکان‌پذیر است، اما تزریق به مردان به اندازه زنان ضروری نیست.

وی با اشاره به اثربخشی بالای واکسن HPV تا سن ۲۱ سالگی، گفت: تا ۴۵ سالگی تزریق این واکسن توصیه می‌شود، اما بالاتر از ۴۵ سالگی ایمنی مناسبی ندارد، همچنین باید گفت زنانی که یک بار به ویروس HPV مبتلا شدند و اکنون بیشتر از ۴۵ سال دارند تزریق واکسن تأثیری برای آن‌ها ندارد.

یک نوروفیزیولوژیست در پاسخ به این پرسش که آیا مادران شیرده می‌توانند واکسن HPV تزریق کنند، افزود: ضرر رسیدن در دوران شیردهی ثابت نشده، اما بهتر است برای احتیاط بعد از دوران شیردهی نسبت به تزریق این واکسن اقدام شود؛ لازم است بدانیم انتقال ویروس HPV از آب استخر بسیار نادر است.

کد خبر 621153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.