تجاری‌سازی علم در گرو عملیاتی کردن «پژوهش‌های دانشگاهی»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر گفت: درصورتی‌که پژوهش تنها در حد مقاله‌نگاری باشد، تجاری‌سازی با این شیوه محقق نخواهد شد. البته باید توجه داشت که نقطه آغاز تجاری‌سازی علم نگارش مقالات و مطالعات اولیه است، اما پژوهش با این روش تا رسیدن به تجاری‌سازی فاصله زیادی دارد.

مجتبی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه باید بر واژه «پژوهش» تمرکز بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: گاهی مقصود ما از پژوهش بُعد تئوریک و مطالعاتی صرف است؛ درصورتی‌که اگر منظورمان صرفاً بعد مطالعاتی آن باشد، به مفهومی که همه ابعاد تحول علمی را در خود جای داده باشد، نخواهیم رسید بلکه فقط در حکم یک مقدمه است.

وی با اشاره نقطه آغاز هر فعالیت پژوهشی، افزود: درواقع هر فعالیت علمی با پژوهش آغاز می‌شود، به این معنا که مجموعه مطالعاتی انجام شود سپس تبدیل به کتاب یا مقاله شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین‌شهر ادامه داد: گاهی منظور از پژوهش هم بعد تئوریک، آزمایشگاهی و کارگاهی آن است؛ چنین نگاهی می‌تواند تأثیر بسزایی بر بهبود فضای اشتغال داشته باشد چون پژوهش مورد نظر فاز مطالعاتی را گذرانده و در آزمایشگاه به نتیجه می‌رسد، پس می‌توان گفت این مدل از پژوهش به فضای اشتغال بسیار نزدیک‌تر است.

با این دیدگاه نسبت به پژوهش می‌توان به محصولی رسید که از لحاظ علمی حائز اهمیت است، درصورتی‌که یک پژوهش مراحل فوق را بگذراند، می‌توان آن را یک فعالیت عملیاتی و اجرایی نامید.

وی در رابطه با تجاری‌سازی علم و رابطه آن با پژوهش‌محوری گفت: درصورتی‌که صرفاً پژوهش در حد مقاله‌نگاری باشد، تجاری‌سازی با این شیوه محقق نخواهد شد، البته باید توجه داشت که نقطه آغاز تجاری‌سازی علم نگارش مقالات و مطالعات اولیه است، اما پژوهش با این روش تا رسیدن به تجاری‌سازی فاصله زیادی دارد.

این پژوهشگر در ادامه افزود: اگر منظور از پژوهش‌محوری، صرفاً فعالیت‌های پژوهشی-آزمایشگاهی باشد در این صورت می‌توان گفت پژوهش به تجاری‌سازی نزدیک‌تر است. برای رسیدن به مرحله تجاری‌سازی با محدودیت‌ها و چالش‌هایی ازجمله اخذ مجوزهای خاص، استقبال بازار هدف و غیره مواجه هستیم که در این راستا باید برای تجاری‌سازی نظام اداری نیز همراهی لازم را داشته باشد تا این موانع نیز برطرف شود.

وی در پایان اظهار کرد: پژوهش به معنای مطالعات نظری در کنار فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، طبیعتاً می‌تواند مقدمه خوبی برای تجاری‌سازی باشد. هرچه به فعالیت‌های آزمایشگاهی بیشتر پرداخته شود به تجاری‌سازی علم نزدیک‌تر خواهیم شد، اما همه چیز در این مرحله محقق نمی‌شود؛ حمایت بازار، دولت و مجموعه‌ها باید به دنبال یک پژوهش باشد تا هدف تجاری‌سازی محقق شود.

کد خبر 621053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.