ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر+ عکس و معرفی

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر، میزبان دیدار دو تیم ایران و انگلیس در جام جهانی قطر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر، میزبان دیدار دو تیم ایران و انگلیس است. سوت این دیدار روز دوشنبه سی‌ام آبان‌ماه از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران در این ورزشگاه به صدا درمی‌آید.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه‌ای است که کشوری عربی از خاورمیانه، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت.

همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲ این دومین بار است که این رویداد جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

قطر، کوچک‌ترین کشوری است که تاکنون میزبان جام جهانی بوده، این کشور با هشت استادیم از تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی می‌کند که فاصله زمانی هرکدام با پایتخت قطر، کمتر از یک ساعت است. با توجه به کم‌وسعت‌بودنِ قطر، تمام ورزشگاه‌های این دوره به یکدیگر نزدیک هستند و بین دورترین ورزشگاه‌ها تنها ۷۰ کیلومتر مصافت وجود دارد.

به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالا در کشور قطر، برای نخستین‌بار جام جهانی در پاییز برگزار می‌شود. این هشت ورزشگاه از تکنولوژی کنترل آب و هوا بهره‌مند هستند تا گرمای شدید این کشور را کاهش دهند و هوای ورزشگاه برای برگزاری مسابقات مطبوع باشد.

دمای هوا در قطر حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما با استفاده از این تکنولوژی، دمای داخل استادیوم در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. از ورزشگاه‌های قابل توجه در این دور از جام جهانی می‌توان به ثمامه، ورزشگاه ۹۷۴ و ورزشگاه البیت اشاره کرد. لازم به ذکر است که بودجه اولیه ساخت ورزشگاه‌ها و زمین‌های تمرینی جام جهانی ۴/۷ میلیارد پوند (۱/۶ میلیارد دلار) بوده است.

ورزشگاه مدرن خلیفه میزبان بازی عراق و ایران شد | خبرگزاری بین المللی شفقنا

در سال ۲۰۱۰ که قطر میزبانی جام جهانی را کسب کرد، ساخت‌وساز ورزشگاه‌ها به موضوعی خبرساز تبدیل شد و سوءرفتارهای مقامات قطری با کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌ها کمک می‌کردند، باعث شد که پای عفو بین‌الملل به این موضوع باز شود. عفو بین‌الملل این کشور را به سوء‌رفتار با بیش از دو میلیون کارگر مهاجر متهم کرده و گفته است: هزاران کارگر جان خود را به خاطر فشارهای وارد شده از دست داده‌اند.

طبق گزارشی که فیفا به‌تازگی منتشر کرد، ساخت‌وساز جام جهانی قطر در حدود یک‌چهارم از مجموع آلودگی کربنی جام جهانی ۲۰۲۲ را تولید کرده است. تا به این جای کار، برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۳/۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن ایجاد شده که بیشتر از جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه با ۲/۱ میلیون تن دی‌اکسیدکربن است.

مقامات برگزارکننده جام جهانی قطر بیان کرده‌اند که تمام استادیوم‌ها با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی ساخته شده و از سازمان (GSAS) چهار یا پنج ستاره دریافت کرده‌اند و انرژی تمام این ورزشگاه‌ها از نیروی خورشیدی تأمین می‌شود.

از هشت ورزشگاه میزبان، هفت ورزشگاه نوسازند و یک ورزشگاه نیز بازسازی اساسی شده است و تنها یک ورزشگاه از این هشت ورزشگاه بعد از جام جهانی دست نخورده و بدون تغییر می‌ماند و یک ورزشگاه کاملاً بازسازی خواهد شد.

همچنین نیمی از صندلی‌های شش ورزشگاه پس از پایان مسابقات به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شود. در ادامه به بررسی ورزشگاه‌های میزبان تیم ایران در مرحله گروهی پرداخته شده است.

ورزشگاه‌های میزبان ایران در جام جهانی را بیشتر بشناسید

مشخصات ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

  • نام عربی: ملعب خلیفة الدولی
  • نام انگلیسی: Khalifa International Stadium
  • گنجایش: ۴۵ هزار و۴۱۶ نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر
  • آدرس: خیابان الواب، دوحه، قطر

معرفی ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

استادیوم بین‌المللی «خلیفه» توسط دو سازه قوسی شکل در بیرون خود، قابل تشخیص است. ورزشگاه بین‌المللی خلیفه، تنها ورزشگاه از هشت استادیوم جام جهانی این کشور است که برای جام جهانی ۲۰۲۲ از پایه ساخته نشده است. استادیوم خلیفه در سال ۱۹۷۶ میلادی در قطر افتتاح شده و در سال ۲۰۱۷ بازسازی شده، همچنین نمادین‌ترین ورزشگاه در قطر به شمار می‌رود.

استادیوم بین‌المللی خلیفه به‌عنوان استادیوم ملی نیز شناخته می‌شود که در مرکز منطقه اسپایر شهر دوحه قرار دارد. این منطقه به سبب مدرن بودن شهرت زیادی دارد و در جام جهانی ۲۰۲۲، مرکز مهمی برای گردشگران خواهد بود. در این ورزشگاه از تکنولوژی پیشرفته سرمایشی استفاده شده است که دمای هوا را برای برگزاری مسابقات در وضعیت متعادلی نگه می‌دارد.

در آخرین بازسازی ورزشگاه خلیفه ،۱۲ هزار صندلی برای مسابقات جام جهانی به ظرفیت ورزشگاه اضافه شده است. استادیوم بین‌المللی خلیفه در سال ۲۰۱۹ میزبان مسابقات جهانی دو و میدانی و جام جهانی باشگاه‌ها بوده است. استادیوم بین‌المللی خلیفه، میزبان پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم و بازی رده‌بندی جام جهانی است.

استادیوم خلیفه قطر | موقعیت مکانی + جاذبه های گردشگری - جام جهانی قطر 2022

معماری و طراحی ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

استادیوم خلیفه نماد بسیار مهمی برای فوتبال قطر است و از نخستین سال‌هایی که این ورزشگاه افتتاح شد تا به امروز بارها مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفت. طراحی اولیه این ورزشگاه نیز توسط Arup & Associates یک شرکت بین‌المللی طراحی شد. این گروه برای طراحی بنا از نمادهای فرهنگی منطقه الهام گرفتند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این ورزشگاه قوس‌هایی است که در دو طرف استادیوم وجود دارد و بین مردم بسیار محبوب هستند. این قوس‌ها به عنوان نماد و معرف ورزشگاه خلیفه در مردم شناخته می‌شوند. امروزه به جهت رفاه حال تماشاچیان و بازیکنان یک سایبان گسترده زیر قوس‌های مذکور ساخته شده است؛ این سایبان‌ها در ترکیب با سیستم خنک‌کننده موجود در ورزشگاه کمک می‌کند هوا مساعدتر شود.

با اینکه سالیان زیادی از احداث این ورزشگاه می‌گذرد، اما ساختمان آن هنوز مدرن و متناسب با طراحی روز است. وجود چراغ‌های LED و نورافکن‌های جدید حال‌وهوای جذاب‌تری به ورزشگاه می‌بخشد. طی این سال‌ها اطراف ورزشگاه خلیفه تغییرات زیادی لحاظ شد.

یکی از مهم‌ترین این موارد، اضافه شدن هتل مشعل دوحه است. این هتل در سال ۲۰۰۶ به مناسبت بازی‌های آسیایی و برای پذیرایی از دوستداران فوتبال تأسیس شده است. در نزدیکی این هتل یک مجموعه آبی مجهز برای تفریحات آبی وجود دارد.

جزییات کامل ورزشگاه بین المللی خلیفه الریان قطر

امکانات ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

استادیوم چندمنظوره خلیفه با زیرساخت‌ها و امکانات پیشرفته، تعهد قطر به ورزش را به نمایش می‌گذارد و دارای امکانات ورزشی و پزشکی ورزشی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی است. امکانات استادیوم برای میزبانی رویدادهای ورزشی مهم بین‌المللی، به‌ویژه فوتبال و دوومیدانی طراحی شده‌است.

تغییرات گسترده‌ای که در سال ۲۰۱۷ در این استادیوم انجام شد، شامل فناوری خنک‌کننده هوشمند است که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و آب‌وهوای استادیوم را تنظیم می‌کند؛ راه‌حلی ساده و سبز برای چالش‌های محیطی که در این محل اجرا شده است.

سیستم‌های روشنایی با مصرف بهینه انرژی و نورافکن‌های دیجیتال نیز بخش دیگری از این تغییرات بودند. جالب اینکه استادیوم بین‌المللی خلیفه، اولین استادیوم در جهان به حساب می‌آید که از سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS)، رتبه چهار ستاره دریافت کرده است.

مراکز تفریحی و پاساژهای نزدیک ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

استادیوم بین‌المللی خلیفه بخشی از یک توسعه بزرگ ازجمله سایر امکانات ورزشی المپیک قطر (مانند مرکز ورزش‌های آبی و سالن سرپوشیده)، مرکز خرید بزرگ Villaggio، یک پارک و هتل نمادین The Torch Doha است. پس از تکمیل بازسازی، استادیوم بین‌المللی خلیفه موزه المپیک و ورزش قطر را نیز در خود جای خواهد داد.

موزه المپیک و ورزش قطر که از طریق یک مسیر پیاده روی به استادیوم متصل شده است، بر قدردانی این مکان از گذشته خود و ایجاد آینده‌ای هیجان‌انگیز افزوده است. مرکز خرید Villaggio دارای چندین رستوران از همه نوع است، ازجمله چندین رستوران زنجیره‌ای بین‌المللی مانند Shake Shack، Pizza Express و TGI Fridays گرفته تا فست‌فودهای زنجیره‌ای.

ورزشگاه - ورزشگاه خلیفه قطر با کولرهای خاص آماده جام جهانی - تاسیسات نیوز

مراکز دیدنی نزدیک ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

  • مرکز خرید Villaggio: ۴۵۰ متر
  • مرکز پزشکی آینده: ۷۰۰ متر
  • دیوار سنگنوردی ورزشی اسقالار: ۱.۷ کیلومتر
  • مسیر دویدن پارک آسپایر: ۱.۸ کیلومتر
  • مسجد جامع علی بن عبدالله العطیه: ۵.۲ کیلومتر

هتل‌های نزدیک ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر

  • هتل مشعل: ۱۸۰ متر
  • هتل بوتیک العزیزیه: ۱.۸ کیلومتر
  • هتل معیذر الجنوبیه: ۴.۱ کیلومتر
  • هتل لاسیگال دوحه: ۷ کیلومتر
  • هتل دابل تری بای هیلتون داون تاون: ۸ کیلومتر

چمن ورزشگاه خلیفه دوحه در کمتر از 14 ساعت، نو شد | طرفداری

میزبانی ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر از رویدادهای ورزشی

  • میزبان هفدهمین دوره جام خلیج فارس
  • میزبان بازی‌های آسیایی ٢٠٠۶
  • میزبان جام ملت‌های آسیا ٢٠١١ برای بازی‌های گروه A، مرحله یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال
  • میزبان بازی‌های پان عرب ٢٠١١
  • میزبان مسابقات جهانی دو و میدانی ٢٠١٩
  • میزبان بیست و چهارمین دوره جام خلیج فارس
  • میزبان پنج بازی در جام جهانی باشگاه‌های فیفا ٢٠١٩، از جمله فینال
  • میزبان جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢

مسابقاتی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر برگزار می‌شوند

تیم‌های فوتبال تاریخ برگزاری مسابقه ساعت برگزاری مسابقه به وقت محلی
ایران - انگلیس ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) ساعت ۱۶:۳۰
ژاپن - آلمان ۲۳ نوامبر (دو آذر) ساعت ۱۶:۳۰
اکوادور - هلند ۲۵ نوامبر (چهار آذر) ساعت ۱۹
کرواسی - کانادا ۲۷ نوامبر (۶ آذر) ساعت ۱۹
اکوادور - سنگال ۲۹ نوامبر (هشت آذر) ساعت ۱۸
ژاپن - اسپانیا یک دسامبر (۱۰ آذر) ساعت ۲۲
مرحله یک‌شانزدهم (تیم اول گروه A- تیم دوم گروه B) سه دسامبر (۱۲ آذر) ساعت ۱۸
دیدار رده‌بندی ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) ساعت ۱۸
کد خبر 620982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.