بارش شهابی «آلفا تک‌شاخ» را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: در زمان اوج بارش ماه ۲۷ روزه با سه درصد روشنایی کمترین تداخل را در آسمان، ایجاد می‌کند و احتمالاً تا پنج شهاب در ساعت به شرط دسترسی به آسمان تاریک بتوانید مشاهده کنید.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی آلفا تک‌شاخ از بیست‌وچهارم آبان تا چهارم آذرماه فعال خواهد بود و اوج آن دوشنبه _سی‌ام آبان‌ماه_ رخ می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی تک شاخ، نزدیک به ستاره شعرای شامی (پرنورترین ستاره صورت فلکی کلب‌اصغر) است. منشأ بارش آلفا-تک‌شاخی ناشناخته است، اما احتمالاً یک دنباله‌دار با دوره تناوب طولانی حدود ۵۰۰ سال است.

وی افزود: فعالیت این بارش در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۷۴ شمسی در حد طوفان شهابی با ZHR حدود ۷۰۰ تا ۴۰۰ شهابواره بود. امسال در زمان اوج بارش ماه ۲۷ روزه با سه درصد روشنایی کمترین تداخل را در آسمان، ایجاد می‌کند و احتمالاً تا پنج شهاب در ساعت به شرط دسترسی به آسمان تاریک بتوانید مشاهده کنید. از موقعیت رصدخانه لارستان کانون بارش از ساعت ۲۱:۳۶ تا ۰۵:۵۱ در آسمان حضور دارد، اما بهترین زمان تماشای شهاب‌واره ها نیمه شب تا قبل از سپیده‌دم است.

مقارنه ماه و ستاره سماک‌اعزل

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه ۲۷ روزه در فاز هلال کاهنده با سه درصد روشنایی، دوشنبه _سی‌ام آبان‌_ حدود ساعت ۰۶:۲۳ در موقعیت مقارنه با ستاره سماک‌اعزل (ژوبین) با جدایی زاویه‌ای ۳.۹ درجه‌ای قرار می‌گیرد. برای رصد این اجرام کافی است افق شرق را قبل از طلوع خورشید حدود ساعت ۰۳:۵۰ مشاهده کنید.

وی ادامه داد: به علت ارتفاع کم اجرام از افق به برای رصد به آسمانی صاف و بدون غبار نیاز دارید. ستاره سماک‌اعزل (Spica) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان است.

اگر کمانی که از صورت فلکی دب‌ اکبر آغاز می‌شود و به ستاره نگهبان شمال _سماک رامح_ می‌رسد را ادامه دهیم به ستاره نورانی سماک‌اعزل می‌رسیم. ستاره پرنور صورت فلکی سنبله و پانزدهمین ستاره پرنور آسمان، حدود ۲۸۰ سال نوری از ما فاصله دارد و دو هزار و ۳۰۰ بار درخشنده‌تر از خورشید است.

وی تصریح کرد: سماک‌اعزل در لاتین به معنای «خوشه گندم» آمده که در دست دوشیزه است. قدر ماه در این وضعیت منفی ۸.۶ و ستاره سماک‌اعزل یک است. رصد این پدیده بدون ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است. این پدیده حدوداً تا ساعت ۰۶:۰۰ قابل رصد بوده و زمان طلوع ماه ساعت ۰۳:۲۳ و ستاره سماک‌اعزل ۰۳:۴۳ است.

کد خبر 620564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.