تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری از دلایل کمبود دارو است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دلیل آوردن برای کمبود دارو مشکل مردم را رفع نمی‌کند، گفت: مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز، تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری و تغییرات در سازمان غذا و دارو در بحث تولید دارو اتفاق افتاده بود.

محمود اعتباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که سامانه ۱۹۰ کدام داروخانه‌های استان را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: تمام داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله داروخانه‌های خصوصی، دولتی، شبانه‌روزی و روزانه که حدود ۱۹۰ داروخانه را شامل می‌شود، تحت پوشش این سامانه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که کمبودهای دارویی افزایش می‌یابد، تماس با سامانه ۱۹۰ با ترافیک مواجه می‌شود؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته ممکن است مردم تا ۴۰ دقیقه نیز منتظر بمانند، اما براساس ترافیک و حجم تماس‌های این سامانه تعداد اپراتورها را از دو نفر به سه نفر افزایش دادیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا با کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک مواجه شدیم، اکنون کمبود دارویی رفع و وضعیت نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه دلیل آوردن برای کمبود دارو مشکل مردم را رفع نمی‌کند، اضافه کرد: مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز، تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری و تغییرات در سازمان غذا و دارو در بحث تولید دارو اتفاق افتاده بود.

سامانه تی‌تک چیست؟

اعتباری با اشاره به تاکید ریاست‌جمهوری نسبت به تأمین دارو، خاطرنشان کرد: امیدواریم حوزه‌های مختلف شامل گمرک، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را انجام دهند تا کمبودها تأمین شود و برنامه‌ریزی برای تأمین رخ دهد.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راه‌اندازی سامانه "تی‌تک"، ورود، خروج، تولید، توزیع، نسخه الکترونیک و تحویل دارو به بیمار در این سامانه ثبت می‌شود، اما نیاز به زیرساخت‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات پیشرفته و با سرعت دارد، چراکه تعداد داروها بسیار زیاد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ۱۶۰۰ قلم دارو ۷۵۰ قلم داروها در سامانه تی‌تک ثبت شده است، اضافه کرد: اطلاعاتی از جمله زمانی که شرکت یک نوع دارو را وارد کرده، شرکت توزیع‌کننده آن، نحوه تجویز پزشک و تحویل دارو به بیمار در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود، البته زیرساخت‌های کنونی برای ثبت تمام داروها در این سامانه جوابگو نیست و ممکن است سامانه یا سایت بیمه قطع شود و امکان تحویل دارو به بیمار نباشد.

کد خبر 620395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.