ریزش سنگین بورس در ایستگاه اول هفته

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۲۰ هزار ۴۲۱ واحد به سطح یک میلیون ۳۹۳ هزار ۱۵۲ رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار ۵۰۹ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۹۵۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز با ریزش سنگین ۲۰ هزار واحدی به زیر یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد رسید، ارزش معاملات بازار بورس در محدوده چهار هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بود، در بازار امروز در نیمه دوم از شدت روند منفی کاسته شد، در بازار امروز پس از فولاد و فملی نمادهای پالایشی بیشترین تأثیر منفی را بر روند معاملات داشتند، گروه خودرویی که در نیمه ابتدایی با عرضه‌های شدیدی روبرو بودند در نیمه دوم با سطح تقاضا روبه‌رو شدند، در بازار فرابورس نیز نمادهای شاوان، شراز، زاگرس، فغدیر، غصینو، شگویا، فزر، بر اساس تحلیلی تکنیکال انجام شده احتمال ریزش قیمتی تا سطح یک میلیون ۳۷۹ هزار واحد وجود خواهد داشت.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۲۰ هزار ۴۲۱ واحد به سطح یک میلیون ۳۹۳ هزار ۱۵۲ رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار ۵۰۹ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار ۹۵۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۱۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۷۱

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۳۳ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۳۴۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۷

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۴۵ هزار ۲۷۶ و ۶۶ هزار ۶۹۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۵۰۵ و دو میلیارد ۷۳۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش

۲. همای

۳. افران

۴. کمند

۵. شپنا

بیشترین حجم معامله

۱. شتران

۲. خگستر

۳. خودرو

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. پرداخت

۲. ولملت

۳. حتوکا

۴. تکمبا

۵. سخزر

بیشترین کاهش قیمت

۱. کاما

۲. فاسمین

۳. خچرخش

۴. قنیشاح

۵. نگین

وضعیت تکنیکالی شاخص کل‌

حمایت: یک میلیون ۳۷۹ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

تحلیل: سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد از دست رفت و پیش بینی می‌شود روند نزولی تا سطح یک میلیون ۳۷۹ هزار واحد تداوم داشته باشد.

اخبار مهم

عرضه ۱.۲ میلیون تنی سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها در بورس کالا

تالار محصولات حراج باز بورس کالای ایران روز شنبه بیست‌وهشتم آبان‌ماه میزبان عرضه ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، ۳۸۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و هشت هزار تن وکیوم باتوم است. در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز ۶۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۱۰۲ هزار تن شمش بلوم ،۷۷ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی، پنج هزار و ۶۱۲ تن تیرآهن، ۹ هزار و ۵۴۰ تن میلگرد و یک هزار و ۲۷۶ تن ناودانی عرضه می‌شود.

کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام تصویب شد

پس از ارائه بسته ۱۰ بندی حمایتی از بورس و رهایی گام به گام صنایع از جمله خودرو، تایر، سیمان از قیمت‌گذاری دستوری، اقدامات دولت برای بازگشت اعتماد به بازار سهام ادامه دارد و کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید.

آخرین اخبار نفت در هفته‌ای که گذشت

به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا در چین و افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا، قیمت نفت روز جمعه نسبت به روز قبل حدود دو درصد کاهش یافت و دومین کاهش هفتگی را ثبت کرد. چین که به گفته منابع به دنبال کاهش واردات نفت خام از برخی منابع است، شاهد افزایش موارد ابتلاء به کووید -۱۹ بوده است. در روز جمعه هر بشکه نفت برنت به ۸۷.۶۲ دلار رسید و ۲.۱۶ دلار معادل ۲.۴ درصد کاهش یافت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با کاهش ۱.۵۶ دلاری معادل ۱.۹ درصدی به ۸۰.۰۸ دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص کاهش هفتگی داشتند که برنت حدود ۹ درصد و WTI تقریباً ۱۰ درصد کاهش یافت.

قوی‌تر شدن دلار آمریکا که باعث گران‌تر شدن نفت برای خریداران غیرآمریکایی شده و در پی آن منجر به کاهش تقاضا شده است، از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نفت بود. از طرفی نگرانی‌های عرضه در حال کاهش است و به نظر می‌رسد ساختار «کونتانگو» بر بازار نفت حاکم بوده است و نشانه‌هایی مبنی بر تداوم این ساختار در بازار نفت دیده می‌شود.

این شرایط به نفع کسانی خواهد بود که به دنبال ذخیره نفت بیشتر در انبارها برای آینده هستند، به خصوص با وجود سطح پایین ذخایر. هر چه کانتانگو عمیق‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به سمت ذخیره سازی بیشتر حرکت کند. از سوی دیگر ممنوعیت اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه در پنجم دسامبر در حال نزدیک شدن است که بر قیمت‌های آتی تأثیر گذاشته است. نگرانی‌های مربوط به رکود در این هفته بر کاهش عرضه توسط اوپک پلاس، غالب شده است. اوپک پلاس که دور جدید کاهش عرضه را در نوامبر آغاز کرده بود، در چهارم دسامبر نشست سیاستگذاری برگزار می‌کند.

نگاهی به بازارهای جهانی

هفته گذشته بازارهای جهانی هفته آرامی را پشت سر گذاشتند. بازارهای سهام و کامودیتی در دو هفته ماقبل در واکنش به کاهش نرخ تورم آمریکا و در نتیجه انتظار برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو حرکات صعودی را ثبت کردند اما در هفته گذشته بسیاری از بازارها در سکون به سر بردند. تقویم اقتصادی آمریکا حاوی داده‌های شاخص قیمت تولید کننده و شاخص خرده فروشی بود. شاخص تورم تولیدکننده کمتر از انتظارات بازار منتشر شد اما شاخص خرده فروشی در حالی که انتظار می‌رفت در سپتامبر ۰.۵ درصد منتشر شد ۱.۳ درصد رشد داشت که بزرگترین رشد در هشت ماهه اخیر را ثبت کرد.

با توجه به این داده به نظر می‌رسد فعلاً زود است تا کار فدرال رزرو با نرخ بهره تمام شود. گلدمن ساکس پیش بینی خود از نرخ بهره خنثی را از پنج درصد به ۵.۲۵ درصد بالا برده است. شاخص بخش تولید فیلادلفیا نیز با انتظارات بازار تفاوت فاحشی داشت و منفی ۱۹ درصد منتشر شد. بازار سهام، ارز و اوراق قرضه آمریکا به داده‌های هفته گذشته واکنش چشمگیری نشان ندادند. بازدهی اوراق قرضه آمریکا همچنان معکوس است.

در حالی که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله ۳.۸ درصد است نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله به ۴.۵ درصد رسیده است. معکوس بودن منحنی بازدهی حاکی از بدبین بودن سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصاد جهان است. روز جمعه خبر افزایش موارد ابتلاء به کرونا در چین منتشر شد که افت قابل توجه قیمت نفت را به همراه داشت. قیمت نفت برنت در معاملات دیروز تا محدوده ۸۵.۴ دلار نیز کاهش پیدا کرد اما در قیمت ۸۷.۴ به کار خود پایان داد.

کد خبر 620394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.